Intervention strategies through evaluation in public schools
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e023006Keywords:
Avaliação Educacional, Ensino-Aprendizagem, Participação ComunitáriaAbstract
This article aims to understand, from the literature, large-scale assessment, explore public policies related to the evaluation of basic education schools, and reaffirm the importance of this process for teaching and learning contexts. It underscores the need to use the results of the Basic Education Assessment System (SAEB) in pedagogical planning, effectively integrating assessment and teaching. External assessment results are considered valuable indicators of students' learning processes, guiding well-founded pedagogical actions. The proposal aims to strengthen the teaching-learning process, fostering a culture of responsibility and transparency. The CPA is highlighted as an instrument that recognizes assessment results, contributing to a more equitable and efficient education. This work seeks to inspire a continuous journey of educational improvement, aligned with the specific needs of each school community.
Metrics
References
AFONSO, A. J. Avaliação Educacional: Regulação e Emancipação. 2°ed. São Paulo: Cortez, 2000.
ALMEIDA, B.C.; PAULA, S.L. O papel da avaliação de políticas públicas no contexto dos governos locais. Planejamento e políticas públicas. Nº 42. P.39-59. jan./jun., 2014. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/6738 Acesso em 05 de dez. 2023.
ANDRÉ, M. Estudo de caso em Pesquisa e Avaliação Educacional. Brasília: Líber Livro Editora. 70p. 2005.
BERNARDES, J. S; ROTHER, J.C. Comissão Própria de Avaliação: dois lados de uma mesma moeda. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 62, p. 420-446, maio/ago. 2015. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2966/3068 Acesso em 05 de dez. 2023.
BRASIL. Sistema de Avaliação da Educação Básica - SAEB. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2017. Brasília: Inep, 2018a.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES. Brasília, 2004.
BRITO, R. O.; GUILHERME, A. A.; CÓRDOBA, L.C.; CAMPOS, A.F.M. de. Comissão Própria de Avaliação – CPA: sua atuação na construção do diálogo entre comunidade acadêmica e direção da IES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 01, p. 68-88, mar. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/XcqTJP4BzXgnyf7jN8qS36w/?format=pdf&lang=pt Acesso em 05 de dez. 2023.
CAMPOS, A. S.; DANTAS, P.A.O.; KONZEN, A.S.M.; MAIA, J.E.N.; FERREIRA,
H.S. Avaliação na educação básica: assimilação e efetivação de resultados na gestão escolar. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 6, n. 6, p. 35775-35790, jun. 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11401/9514 Acesso em 05 de dez. 2023.
COSTA, A. G.; SOUSA, E. J. De; VIDAL, E. M.; VIEIRA, S. L. Estratégias para gestão escolar em tempos de avaliação: uma investigação em municípios do Ceará. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 15, n. 33, p. 959-972, set./dez. 2021. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde Acesso em 27 de nov. 2023.
SOBRINHO, J. D. Universidade e Avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 2002.
FARIAS, M.A. de; MAGALHÃES JÚNIOR, A. G. Gestão da escola e os resultados do IDEB: Apropriações e usos de dados educacionais. Polêm!ca, v. 18, n. 2, p. 34-53, abril, maio e junho, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/polemica/article/view/37788/26667 Acesso em 27 de nov. 2023.
FREITAS, L. C.; SORDI, M. R. L. de; MALAVASI, M. M. S.; FREITAS, H. C. L. de. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis: Vozes, 2009.
GATTI, B. A.; VIANNA, H. M.; DAVIS, C. Problemas e impasses da avaliação de projetos e sistemas educacionais: dois casos brasileiros. Estudos em Avaliação Educacional, n.4, p.7-27, jul./dez, 1991. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=1665540&pid=S1677-1168200800020000300007&lng=pt Acesso em 27 de nov. 2023.
GREMAUD, A.P.; FELÍCIO, F.; BIONDI, R.L. Indicador de efeito escola: uma metodologia para a identificação dos sucessos escolares a partir dos dados da Prova Brasil. Brasília: INEP. 29 p. 2007.
LUCKESI, C.C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez. 231 p. 2018.
PERRENOUD, P. Avaliação: Da Excelência à Regulação das Aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.
SANTOS, F. D. G. dos. Avaliação ensino-aprendizagem na área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias na 10ª CREDE no Estado do Ceará, período 2011-2014. Orientadora: Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca. 2015. 270 f. – Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/14354 Acesso em: 05 de dez. 2023.
SÍVERES, L. (Org.). Diálogo – Um princípio pedagógico. Brasília: Líber Livro, 2016.
SILVA, D. de F. Avaliação Escolar x Projeto político pedagógico. Trabalho de Conclusão do Curso de Pós Graduação em Gestão Escolar da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-9LLPEH/1/tcc_denise_figueiredo_silva.pdf Acesso em: 27 de nov. 2023.
SOARES, M. B. Avaliação Educacional e Clientela Escolar (pp.47-53.). In: M. H. S. Patto (Ed.) Introdução à Psicologia Escolar. (2ª ed.). São Paulo, 1991.
SOUZA, A. R. de. Perfil da Gestão Escolar no Brasil. PUC/SP. 302 p. Tese de Doutorado em Educação (Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo), São Paulo, 2006. Disponível em; https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10567 Acesso em: 05 de dez. 2023.