Intervention strategies through evaluation in public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023006

Keywords:

Avaliação Educacional, Ensino-Aprendizagem, Participação Comunitária

Abstract

This article aims to understand, from the literature, large-scale assessment, explore public policies related to the evaluation of basic education schools, and reaffirm the importance of this process for teaching and learning contexts. It underscores the need to use the results of the Basic Education Assessment System (SAEB) in pedagogical planning, effectively integrating assessment and teaching. External assessment results are considered valuable indicators of students' learning processes, guiding well-founded pedagogical actions. The proposal aims to strengthen the teaching-learning process, fostering a culture of responsibility and transparency. The CPA is highlighted as an instrument that recognizes assessment results, contributing to a more equitable and efficient education. This work seeks to inspire a continuous journey of educational improvement, aligned with the specific needs of each school community.

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Author Biographies

Aline Soares Campos, Secretária de Educação do Ceará (SEDUC/CEARÁ)

Professora de Educação Física da Rede Estadual de Educação (SEDUC/CE) e Pedagoga. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará(UFC/FACED). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE).

Jean Silva Cavalcante, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Doutorando em Ciências do Desporto, pela Universidade de Trás dos Montes e Autos Douro/UTAD - Portugal, Mestre em Ensino na Saúde pela UECE, Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE).

Stela Lopes Soares, Centro Universitário INTA

Pos- doutorado em andamento em Educação pela Universidade Estadual do Ceará-PPGE/UECE. Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará-PPGE/UECE. Mestra em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará-UECE. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE).

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Pós doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, área de Educação Física Escolar (UNESP). Doutor em Saúde Coletiva (UECE). Mestre em Educação em Saúde (UNIFOR). Professor permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da UECE - PPGE (Mestrado e Doutorado em Educação). Professor permanente e vice coordenador do Curso de Mestrado Profissional Ensino da Saúde - CMEPES/UECE. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar - GEPEFE/UECE. Coordenador do Curso de Graduação em Educação Física à Distância da UECE/UAB.

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Published

2023-12-06

How to Cite

CAMPOS, A. S.; CAVALCANTE, J. S.; SOARES, S. L.; FERREIRA, H. S. Intervention strategies through evaluation in public schools. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023006, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023006. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12075. Acesso em: 11 may. 2024.