A critical look at BNC-Formation: between paths and detours

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48669

Keywords:

Teacher Training, BNC-Training, Teacher accountability

Abstract

The present research aims to analyze the proposals addressed to teacher training in recent years with a focus on promoting a discussion about the BNC-Formation instituted in 2019. For this, we resort to qualitative research of a bibliographic and documentary nature due to the necessary procedures of to be carried out for the composition of the study. Thus, we mobilized authors such as Ball (2012), Gatti (2010) and Pereira (2021) to help us carry out reflections and discussions. As a result, we emphasize the close relationship of BNC-Formação with the previous curricular documents placed in education, as well as the constant attempt to make the teaching practice accountable and control.

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Author Biographies

Jociene Araújo Lima , Universidade Estadual do Ceará

Pedagoga (UERN). Especializanda em Educação e contemporaneidade (IFRN).  Mestranda em Educação e Ensino pelo Mestrado Acadêmico Intemcampi – MAIE/UECE. Membro    do    Grupo    de    Estudos    e    Pesquisas    em    Estado    Educação    e    Sociedade (GEPEES/UERN/CNPq).  Atua nos seguintes temas:  Política Educacional, Agenda internacional de educação, Inferências do Banco Mundial na política educativa dos países pobres. 

Cleidileny Ingrid Oliveira da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Pedagoga (UERN). Especializanda em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (IFRJ). Mestranda em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC). Pesquisa nas áreas de currículo, políticas curriculares e formação de professores.

Brena Kécia Andrade de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Educação (UFPR), Mestra em Educação (UERN), Bacharela em Humanidades (UNILAB) e Licenciada em Sociologia (UNILAB). Integra o Grupo de Pesquisa "Observatório do Ensino Médio" e a Rede Nacional de Grupos de Pesquisa sobre Ensino Médio.

Meyre Ester Barbosa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Pedagoga (UERN); Mestra em Educação (UERN) e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PROPED da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

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Published

2022-10-31

How to Cite

LIMA , . J. . A.; SILVA, C. I. O. da; OLIVEIRA, B. K. A. de; OLIVEIRA, M. E. B. de. A critical look at BNC-Formation: between paths and detours. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48669, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48669. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8669. Acesso em: 22 nov. 2024.