A study on the insertion of curricular components of Mathematics Education at UFRN (1978 - 2003)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.4118

Keywords:

Mathematics Education, Curriculum, Teacher training, History of Education

Abstract

This paper has the purpose to talk through the consolidation process of the Teaching component, in the field of Mathematics Education, at UFRN, all over the study of the curricularization process off that field, in the curriculum of the Licentiate Degree in Mathematics course at that academy, considering the time frame from 1978 to 2003. As for the development of the research, we took for granted as theoretical support the assumptions of Cultural History, in particular, Burke (2005) and Le Goff (1990). Therefore, the analytical movement took place through the articulation between written documents (course projects, annals of events) and oral documents (interviews). After triangulation of the data obtained, we acknowledge that the discussions on the teaching of Mathematics within this university, related with the occurrence of academic events in Mathematics Education in the state of RN, among other factors, led up to  the consolidation of Teaching at UFRN.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luís Fernando Mesquita de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Aluno do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), bolsista (residente) do Programa de Residência Pedagógica, bem como, membro do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática (GPEP/UFRN).

Rayssa Marques Marinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Aluna do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), bolsista (residente) do Programa de Residência Pedagógica, bem como, membra do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática (GPEP/UFRN).

Marta Figueredo dos Anjos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista. Atualmente é professora do Departamento de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, bem como, membra do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática (GPEP/UFRN).

References

ALFONSO-GOLDFARB, Ana Maria; FERRAZ, Márcia Helena Mendes. Raízes históricas da difícil equação institucional da ciência no Brasil. São Paulo em Perspectiva, [s. l.], v. 16, n. 3, p. 3-14, 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/spp/a/NgrxqwvgPGtLfdTSQc3fTPH/?lang=pt>. Acesso em: 10 ago. 2021.

ALVES, Juliana Teixeira Dornelos; GUTIERRE, Liliane dos Santos. O processo de implantação da disciplina História da Educação Matemática no curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2014, São Paulo. Anais [...]. Bauru: UNESP, 2014. p. 750-762. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/ENAPHEM/article/view/5845>. Acesso em: 1 set. 2021.

ANJOS, Marta Figueredo dos. Dois ensaios sobre a institucionalização da Matemática aplicada no Brasil. 2018. 145 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/167575>. Acesso em: 11 jan. 2022.

AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins; GHEDIN, Evandro; SILVA-FORSBERG, Maria Clara; GONZAGA, Amarildo Menezes. Formação inicial de professores da educação básica no Brasil: trajetória e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 37, p. 997-1026, 2012. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4861>. Acesso em: 13 set. 2021.

BAZI, Rogério Eduardo Rodrigues; SILVEIRA, Murilo Artur de Araújo. Constituição e institucionalização da ciência: apontamentos para uma discussão. Transinformação, [s. l.], v. 19, n. 3, p. 129-137, 2007. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tinf/a/zvVcJhsc8SYkR4XBzyr8cQh/?lang=pt>. Acesso em: 10 ago. 2021.

BEZERRA, José Querginaldo. Entrevista [25 maio 2021]. WhatsApp, 2021. Entrevista concedida a Luís Fernando Mesquita de Lima.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Filosofando sobre Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 9, n. 20, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2875>. Acesso em: 9 set. 2021.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Um ensaio sobre concepções a sustentarem sua prática pedagógica e produção de conhecimento. In: FLORES, Cláudia Regina; CASSIANI, Suzani (org.). Tendências contemporâneas nas pesquisas em Educação Matemática e Científica: sobre linguagens e práticas culturais. 1. ed. Campinas: Editora Mercado de Letras, 2013. p. 17-40.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. Tradução: Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983. cap. 4, p. 122-155.

BRISOLA, Elisa Maria Andrade; MARCONDES, Nilsen Aparecida Vieira. A História oral enquanto metodologia dentro do universo da pesquisa qualitativa: um foco a partir da análise por triangulação de métodos. Revista Ciências Humanas, Taubaté, v. 4, n. 1, p. 124-136, 2012. Disponível em: <https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/article/view/9>. Acesso em: 13 set. 2021.

BURKE, Peter. O que é história cultural?. Tradução: Sérgio Goes de Paula. 2. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CARDOSO, Wguineuma Pereira Avelino. Educação Matemática na pós-graduação da UFRN (1995-2015): vozes, imagens e escritos. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24025>. Acesso em: 01 set. 2021.

ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 1990, Natal. Anais [...]. Natal: Editora Universitária, 1990. 262 p. Disponível em: <http://www.sbembrasil.org.br/files/enemIII.pdf>. Acesso em: 11 set. 2021.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetike, Campinas, SP, ano 3, n. 4, p. 1-38, 1995. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646877>. Acesso em: 13 set. 2021.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Pesquisa qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis, Bauru, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GOODSON, Ivor Frederick. A construção social do currículo. Tradução: Maria João Carvalho. Lisboa: EDUCA, 1997.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução: Bernardo Leitão et al. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990.

LIMA, Angela Maria de Sousa; AZEVEDO, Mário Luiz Neves. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, Fortaleza, CE, v. 4, n. 12, p. 124-147, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126>. Acesso em: 20 nov. 2021.

SILVA, Grazielle Roberta Freitas et al. Entrevista como técnica de pesquisa qualitativa. Online Brazilian Journal of Nursing, v. 5, n. 2, p. 246-257, 2006.

OLIVEIRA, Adriel Gonçalves; ANJOS, Marta Figueredo dos. "E se não fosse Fossa...? Pesquisador que se constitui ao constituir a área que o constituiu". In: DALCIN, Andreia; GOUVEIA, Cristiane Talita Gromann de; GOUVEIA NETO, Sérgio Candido de (org.). Memórias da Educação Matemática no Brasil. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020. cap. 6, p. 173-182.

VARELA, Marlúcia Oliveira de Santana. Entrevista [27 maio 2021]. Google Meet, 2021. Entrevista concedida a Luís Fernando Mesquita de Lima e Marta Figueredo dos Anjos.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Matemática. Natal: UFRN, 2013. Disponível em: <https://sigaa.ufrn.br/sigaa/verProducao?idProducao=7845584&&key=fbb77b9c1c86169cf9d9c9a5cd53600e>. Acesso em: 07 set. 2021.

Published

2022-03-19

How to Cite

LIMA, L. F. M. de; MARINHO, R. M.; ANJOS, M. F. dos. A study on the insertion of curricular components of Mathematics Education at UFRN (1978 - 2003). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47118, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.4118. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7118. Acesso em: 21 nov. 2024.