Leardership training in a full-time school
the student as an agent of change
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4424Keywords:
Full-time school, Participatory leadership, Education, Youth protagonism, Emotional intelligenceAbstract
This paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. 44 cartas do mundo Líquido-Moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2011.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da educação nacional. Legislação, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf> Acesso em: 25 out. 2017.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais
para o Ensino Médio. Brasília, 1998.
BRASIL, Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014.
CARNEGIE, Dale. Como fazer amigos e influenciar pessoas. 48 ed. São Paulo: Nacional, 2000.
CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 7. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 2 ed. São Paulo: Cortez Elabore três tipos de fichas (citação, resumo e analítica) com base no texto: “Os 4 pilares da Educação” de Jacques Delors. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2003.
FRANÇA, Amaro. Gestão Humanizada: Liderança e resultados organizacionais. 2. ed. Rio de Janeiro: Amaro Luiz Santana de França, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
FRANÇA-CARVALHO, Antonia Dalva; CAVALCANTI, Ágata Laisa Laremberg Alves; FEITOSA, Maria Suely Alves. O observatório da educação (OBEDUC) e sua contribuição para a formação docente na UFPI. Educação & Formação, Fortaleza, v.2, n. 6, p. 70-86, set/dez, 2017. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/160> Acesso em: 10 ago. 2020.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a11v31n3.pdf> Acesso em: 15 set. 2020.
GOLEMAN, Daniel. Liderança: A inteligência emocional na formação do líder de sucesso. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
LOBATO, Ana Maria Leite; SOUZA, Cintia Rejane Cunha de. O protagonismo do professor Pasquale Vigilante no Bairro Icuí – Guajará: o legado e o papel social de um educador social in Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 3, e233731, 2020. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3731> Acesso em: 30 nov. 2020.
LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. São Paulo: Vozes, 2014.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: RJ: Editora Vozes, 2010.
SOUSA LIMA, A. M. de; AZEVEDO, M. L. N. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 124-147, 2 set. 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126> Acesso em: 17 nov. 2020.
SOUSA, N. M.; NASCIMENTO, D. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de Down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 121-140, 3 set. 2018. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859> Acesso em: 10 set. 2020.
SOUZA, R. M. de. O discurso do protagonismo juvenil/ Regina Magalhães de Souza – São Paulo. Tese (Doutorado). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Curso de Pós-Graduação em Sociologia, 2006.
VIANA, A. L. Liderança Estudantil na Escola de Tempo Integral: desenvolvimento e fortalecimento do jovem como agente de transformação. Trabalho de Conclusão de Curso (MBA em Gestão Estratégica de Pessoas). Universidade Estácio de Sá. Fortaleza, p. 18. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alexandro Lima Viana, Camila Saraiva de Matos, Francisco Marconcio Targino de Moura, Manoela Lima Azevedo, Ozélia Horácio Gonçalvez Assunção, Tânia Gorayeb Sucupira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.