Actives Methodologies in Geography Teaching
The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4409Keywords:
Geography Teaching, Cartoons, Active Learning, Playful LearningAbstract
The present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: file:///F:/5%C2%BA%20SEMESTRE/Met.%20e%20Pr%C3%A1tica%20II/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983a.
GEBRAN, Raimunda Abou. A Geografia no Ensino Fundamental – A trajetória histórica e proposições pedagógicas. Revista Científica da Universidade do Oeste Paulista – Unoeste. 2002.
KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2ª. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
KOLB, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. 1984.
LEMKE, Jay L. Investigar para el futuro de la educación científica: nuevas formas de aprender, nuevas formas de vivir. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, [en línea], 2006, Vol. 24, n.º 1, pp. 5-12.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 1985.
MORAES, Jerusa Vilhena de; CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias Vol. 17, Nº 2, 422-436. 2018.
OLIVEIRA NETO, B. M.; PEREIRA, A. G.; PINHEIRO, A. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669 . Aceso em: 20 nov. 2020.
SABÓIA, Valquíria Soares Mota; BARBOSA, Rozilda Pereira. Base nacional comum curricular: competências, habilidades e o planejamento escolar. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663. Aceso em: 20 nov. 2020
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SILVA, Alcinéia de Souza; FARIAS, Ricardo Chaves; LEITE, Cristina Maria Costa. O trabalho de campo para além de uma atividade prática nas aulas de geografia: uma metodologia de viabilização da construção do conhecimento geográfico. Rev. Tamoios, RJ, ano 15, n. 1, pág. 31-45. 2019. Apud LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Isabel Crislane Mota da Silva, Maria Alana dos Santos Monteiro, João Amadeu dos Santos, José de Albuquerque (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.