Actives Methodologies in Geography Teaching

The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4409

Keywords:

Geography Teaching, Cartoons, Active Learning, Playful Learning

Abstract

The present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Crislane Mota da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda de Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará. Pesquisadora na área do Ensino Geografia e Geografia Ambiental, com ênfase em Educação Ambiental. Atua como bolsista BICT 2019-2020 e 2020-2021, com foco em conflitos e impactos socioambientais.

Maria Alana dos Santos Monteiro, State University of Ceará

Undergraduate student of Geography at the State University of Ceará. She is a Scientific Initiation Fellow at the Laboratory of Geology and Education in Soils and is a researcher in the area of Teaching Geography and Cultural Geography, focusing on active methodologies.

João Amadeu dos Santos, Universidade Estadual do Ceará

Graduando de Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará. Atua como bolsista de Iniciação Científica no Laboratório de Geologia e Educação em Solos. Atua desenvolvendo pesquisas na área do Ensino de Geografia, com ênfase em metodologias ativas.

José de Albuquerque, Universidade Estadual do Ceará

Graduando em Geografia na modalidade Licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Compõe o corpo gestor do Centro Acadêmico Autônomo de Geografia da Universidade Estadual do Ceará (CAAGEO). Pesquisador na área do Ensino de Geografia Física.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: file:///F:/5%C2%BA%20SEMESTRE/Met.%20e%20Pr%C3%A1tica%20II/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983a.

GEBRAN, Raimunda Abou. A Geografia no Ensino Fundamental – A trajetória histórica e proposições pedagógicas. Revista Científica da Universidade do Oeste Paulista – Unoeste. 2002.

KIMURA, S. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2ª. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

KOLB, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. 1984.

LEMKE, Jay L. Investigar para el futuro de la educación científica: nuevas formas de aprender, nuevas formas de vivir. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, [en línea], 2006, Vol. 24, n.º 1, pp. 5-12.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 1985.

MORAES, Jerusa Vilhena de; CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias Vol. 17, Nº 2, 422-436. 2018.

OLIVEIRA NETO, B. M.; PEREIRA, A. G.; PINHEIRO, A. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669 . Aceso em: 20 nov. 2020.

SABÓIA, Valquíria Soares Mota; BARBOSA, Rozilda Pereira. Base nacional comum curricular: competências, habilidades e o planejamento escolar. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663. Aceso em: 20 nov. 2020

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SILVA, Alcinéia de Souza; FARIAS, Ricardo Chaves; LEITE, Cristina Maria Costa. O trabalho de campo para além de uma atividade prática nas aulas de geografia: uma metodologia de viabilização da construção do conhecimento geográfico. Rev. Tamoios, RJ, ano 15, n. 1, pág. 31-45. 2019. Apud LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.

Published

2021-01-06

How to Cite

SILVA, I. C. M. da; MONTEIRO, M. A. dos S.; SANTOS, J. A. dos; ALBUQUERQUE, J. de. Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324409, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4409. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409. Acesso em: 21 nov. 2024.