Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4380Keywords:
Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity.Abstract
The present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes.
Downloads
References
CALLAI, Helena Copetti. Projetos interdisciplinares e a formação do professor em serviço. IN: Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. São Paulo: Contexto, 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia Escolar e a cidade. Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 2010.
EXUPERY, Saint, Antoine de. O pequeno príncipe. São Paulo: Ed. Harper Collins, 2018.
FERREIRA, Edith Maria Batista; SILVA, Joselma Ferreira Lima; THERRIEN Jacques. (Re). Encontrando sentidos do ser docente: contribuições da escrita de si. Docência e formação: percursos e narrativas. Lia Machado Fiuza Fialho, Tânia Maria Rodrigues Lopes. (Orgs.) Fortaleza: Educe, 2017.
FERRAROTTI F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 2010.
FINGER, Matias. As implicações do Método Autobiográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IMBERNON, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2005.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito...Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, A; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 2010.
LIMA, Maria do Socorro Lucena. Redimensionando o papel dos profissionais da educação: algumas considerações. IN: Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4ª Ed. São Paulo: Cortez, 2006
NÓVOA, Antonio. Formação de Professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1991.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, A; FINGER, M. O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 2010.
PONTUSCHA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tamoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3ª Ed. São Paulo: Cortez, 2009.
POPKEWITZ, T.S. profissionalização e formação de professores: algumas notas sobre sua história, identidade e potencial. IN: Formação de Professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1991.
SILVA, Fabrício de Oliveira da, RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Narrativas de si na iniciação à docência: O PIBID como espaço e tempo formativos. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 57-74 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/270 Acesso em: 30 ago. 2020.
THERRIEN, Jacques. Professores em formação: a escola como lugar de pesquisa. Fortaleza: Seduc, 2011.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 02 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.