Teaching in a Context of Violence

Reflections on the Socioeducator’s Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4078

Keywords:

Resocialization. Reintegration. Socio-educator. Socio-educational Center.

Abstract

The present work deals objectively, with the fundamental concern of teaching and the question of urban violence in everyday life. Based on this principle, it seeks in the theorists approached here, an answer to questions raised. Know the procedures applied in the recovery of the adolescent or young person involved in this violence, if the socio-educational measures applied by the State, are capable of reintegrating them into society. Check when this passage, the young person is returned fully recovered, under the vision of the socio-educator and his role within this process of resocialization. Also seeking to identify the difficulties encountered by the socio-educator in their pedagogical practices and how regular education is carried out with young people in conflict with the law and the assessment in which the socio-educator is scored. Finally, interpret in the light of official documents whether the care offered to young interns is in accordance with the rights of children and adolescents and in accordance with human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Ruthenho Rodrigues de Brito, Universidade Federal do Ceará

Graduado em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Membro do Grupo de Pesquisa Avaliação e Gestão na Educação (GPAGE) da Universidade Federal do Ceará.

References

BARROS, Guilherme Freire de Melo. Direito Da Criança e do Adolescente – 3ª. ed, Salvador: Juspodivm, 2015.

BARREIRA, César; Violência e Dilemas Civilizatórios: As Práticas de Punição e Extermínio. Campinas-SP: Pontes: Editora, 2011

BRASIL. Constituição Federal de outubro de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 14 de jul. 2019.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de Julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Ministério da Justiça, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decretolei/Del2848compilado.htm Acesso em: 5 de out. 2019.

BRASIL/IBGE. Crianças e adolescentes, indicadores sociais. Brasília: IBGE, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decretolei/Del2848compilado.htm Acesso em: 5 de set. 2019.

BRASIL/IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Perfil do Analfabetismo no Brasil. Brasília, 2014/2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decretolei/Del2848compilado.htm Acesso em: 5 de set. 2019.

BOFF, Leonardo. Saber Cuidar: Ética do Humano – Commpaixão Pela Terra. Petrópolis - RJ; Editora: Vozes, 1999.

BORDIEU, Pierre. Escrito de Educação. Editora Vozes Ltda. Petrópolis, RJ, 1998.

CAMARANO, A. A. et al. Famílias: espaço de compartilhamento de recursos e vulnerabilidades. In: CAMARANO, A. M. (Org.). Os novos idosos Brasileiros: muito além dos 60? Rio de janeiro: IPEA, 2004.

CASTRO, Cláudio de Moura e OLIVEIRA, João Batista A. Educação: Por Onde Começar? Brasília, 1991.

COELHO, Bianca Izoton &; Edinete Maria Rosa. Ato infracional e medida socioeducativa: representações de adolescentes em L.A. Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Brasil Psicol. Soc. vol.25 no.1 Belo Horizonte 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822013000100018 Acesso em: 8 de out. 2019.

ERANDI, L. Vulnerabilidade social em escola pública – ABHR. 2012.Disponível em: www.abhr.org.br/plura/ojs/index.php/anais/article/view/506/334 Acesso em: 13 jul. 2019.

FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, v. 2, n. 3, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 20 set. 2020.

FERREIRA NETO, J. O. O legado da Associação Terreiro para a capoeira do Ceará. Ensino em Perspectivas, v. 1, n.1, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4533 Acesso em: 20 set. 2020.

FIALHO, Lia Machado Fiuza Fialho. Biografia de um Jovem Traficante: Brigas de Gangues e Homicídio em Série. Fortaleza - CE; Editora UFC, 2015

FIALHO, Lia Machado Fiuza Fialho. Assitência à Criança e ao Adolescente Infrator no Brasil: Breve Contextualização Histórica. Fortaleza - CE; Editora EDUECE, 2014

FIALHO, Lia Machado Fiuza Fialho. A Vida de Jovens Infratores Privados de Liberdade. Fortaleza - CE; Editora UFC, 2015

FIALHO, Lia Machado Fiuza. Políticas públicas para jovens em conflito com a lei: refletindo um contexto. In: OLINDA, E. M. B. (Org.). Medida Socioeducativa de Internação: Educa?. 1ed.Fortaleza: Edições UFC, 2013, p. 307-329.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro, Ed. Graal (1979a).

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Petrópolis, RJ; Editora: Vozes (2014/1975).

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 44ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa – 57ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 66ª ed. Rio de Janeiro/Sã Paulo: Paz e Terra, 2018.

HAMOY, Ana Celina Bentes. Medidas Socioeducativas e Direitos Humanos. In: HAMOY, Ana Celina Bentes (Org.). Direitos Humanos e Medidas Socioeducativas: uma abordagem jurídico-social. Belém: Movimento República de Emaús; Centro de Defesa da Criança e do Adolescente (CEDECA-EMAÚS), 2007.

HARTMANN, F., Rosa Jr., N.C.D. da (Org.), Violência e Contemporaneidade. Porto alegre - RS, Editora: artes e Ofícios, 2005.

KATZMAN, R. Seducidos y abandonados: el aislamiento social de los pobres urbanos. Revista de la CEPAL, Santiago do Chile, n.75, p.171-189. dec. 1999. Disponível em: http://www.cepal.org/publicaciones/xml/6/19326/katzman.pdf Acesso em: 13 set. 2019.

KONZEN, Afonso Armando. Pertinência Socioeducativa: reflexões sobre a natureza jurídica das medidas. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2005.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos, Para Que? São Paulo: Cortez, 2010.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, João Ferreira; TOCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar. Políticas, Estrutura e Organização. São Paulo, setembro de 2012.

LIBERATI, Wlson Donizeti. Direito da Criança e do Adolescente. 5ª ed, São Paulo: Rideel, 2011.

LIMA, A. de S.; AZEVEDO, M. L. N. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 124-147, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126. Acesso em: 15 set. 2020.

MACHADO, Martha de Toledo. A proteção Constitucional de Crianças e Adolescentes e os Direitos Humanos. São Paulo: Manole, 2003.

MALVASI, Paulo. Tráfico de Drogas Entre as Piores Formas de Trabalho Infantil. São Paulo, 2018.

MEDEIROS, M. Alexsando. Jean-Jacques Rousseau. Atualizado em janeiro 2017. Disponível em: https://www.sabedoriapolitica.com.br/filosofia-politica/filosofia-moderna/os-contratualistas/rousseau Acesso em: 5 de set. 2019.

MENESES, Elcio Resmini, Medidas Socioeducativas: Uma Reflexão Jurídico Pedagógico. Livraria do Advogado; Porto Alegre-RS, 2008.

MINAYO, Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis- RJ: Vozes, 1994.

MISSE, Michel. Categoria Bandido Como Identidade Para o Extermínio. In: Org. César Barreira). A Violência e Dilemas Civilizatórios. Campinas-SP, Pontes Editora, 2011.

MONTEIRO, Simone Rocha da Rocha Pires Monteiro. Sociedade em Debate. UFP. Pelotas, 17(2): 29-40, jul.-dez./2011.

NERIS, Maria do Socorro Costa. Medida socioeducativa de internação: educa?/ (ORG.) Ercília Maria Braga de Oliveira (organizadora).- Fortaleza: Edições UFC, 2013.

NOGUEIRA, M. A; CATANI, A. (orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2010.

RODRIGUES, Aroldo. Atribuição de casualidade: estudos brasileiros. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 36, n. 2, p. 5-20, 1984.

SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. I. Compreender e Transformar o Ensino. São Paulo: ARTMED, 1998.

SANTOS, B. de S. Los Tribunales en las Contemporaneas Sociedades. 1995.

SENNA, Sylvia Regina Carmo Magalhães. SBP, Sociedade Brasileira de Pediatria. O Atendimento do Adolescente. In: Guia da Adolescência - Departamento Científico de Adolescência da SBP. Rio de Janeiro: SBP, 2000.

SILVA, Clawdemy Feitosa e Silva. A Socioeducação e Direitos Humanos: Um Estudo do Projeto a Arte do Saber. In: PEDROZA, Regina Lucia Sucupira. Grande área: Ciências Humanas /DIREITOS HUMANOS. Universidade de Brasília, UnB, 2017.

SPOSATO, Karyna Batista. Direito Penal de Adolescentes: elementos para uma teoria garantista. São Paulo: Saraiva, 2013.

VARGAS, Joana Domingues. Práticas punitivas legais e extralegais relativas à infância e a juventude infratoras no Rio de Janeiro. (Org. César Barreira). Campinas-SP, Pontes Editora, 2011.

VIANA, S. M. et al. Medindo as desigualdades em saúde no Brasil: uma proposta de monitoramento. Brasília, DF: Organização Pan-Americana da Saúde: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2001.

VIGNOLI, Jorge Rodríguez. Vulnerabilidad y grupos vulnerables: un marco de referencia conceptual mirando a los jóvenes. Naciones Unidas: Cepal, Santiago, p.01-62, ago. 2001. Disponível em: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/7150/S018659_es.pdf Acesso em: 13 jul. 2019.

Published

2021-01-03

How to Cite

BRITO, J. R. R. de. Teaching in a Context of Violence: Reflections on the Socioeducator’s Work. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324078, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4078. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4078. Acesso em: 22 nov. 2024.