The supervised internship of students with disabilities in an inclusive perspective
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3944Keywords:
Disabled intern, Inclusion, Guiding teachers, Supervised internshipAbstract
Higher education policies for the training of teachers who teach and accompany the supervised internship still become incipient and ineffective when one perceives the difficulty of inserting the Special Education Target Public (PAEE). This paper aimed to discuss the relationships that permeate the practice of supervised internship with interns who have disabilities. The methodological path followed was through bibliographic research, based notably on authors such as Pimenta and Lima (2017), Candau (2014) and Bego (2016). The results point to the need for a review of the management instruments to assist the PAEE and that the guiding teachers find in the PEI (Individualized Educational Plan) a tool in the service of an inclusive practice. It is concluded that in this way, new configurations and perceptions can be reached that increase the participation and reception of the person with disabilities in the internship field.
Downloads
References
BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 30 jun. 2020.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23, dezembro, 1996.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Diário Oficial da União, Brasília, 26, setembro, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Marcos Políticos-Legais da Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2010. 73 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6726-marcos-politicos-legais&Itemid=30192. Acesso em: 15 jan. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020. Edição 72. Seção 1. p. 46
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 07, julho, 2015.
CANDAU, V. M. (Org.). A didática em questão. 36ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FÁVERO, E. A. G.; PANTOJA, L. de M. P.; MANTOAN, M. T. E. Atendimento Educacional Especializado: aspectos legais e orientação pedagógica. São Paulo: UNICAMP, 2007.
JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848.
Acesso em: 30 jun. 2020.
KEMPINSKI, I. V.; TASSA, K. O. M.; CRUZ, G. C. Plano Educacional Individualizado: uma Proposta de Intervenção. Revista da Sobama, Marília, v. 16, n. 1, p. 23-32, 2015.
NOZU, S. C. W., BRUNO, G. M. M., CABRAL, A. S. L. Inclusão no Ensino Superior: políticas e práticas na Universidade Federal da Grande Dourados. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Número Especial, 2018: p. 105-113. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/056. Acesso em: 18 abril de 2020.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cicera Maria Mamede Santos, Ana Paula de Oliveira Ribeiro Leite, Fabrícia Gomes da Silva, Juliana Oliveira de Malta, Lídia Karla Rodrigues Araújo, Maria Socorro Lucena Lima (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.