The supervised internship of students with disabilities in an inclusive perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3944

Keywords:

Disabled intern, Inclusion, Guiding teachers, Supervised internship

Abstract

Higher education policies for the training of teachers who teach and accompany the supervised internship still become incipient and ineffective when one perceives the difficulty of inserting the Special Education Target Public (PAEE). This paper aimed to discuss the relationships that permeate the practice of supervised internship with interns who have disabilities. The methodological path followed was through bibliographic research, based notably on authors such as Pimenta and Lima (2017), Candau (2014) and Bego (2016). The results point to the need for a review of the management instruments to assist the PAEE and that the guiding teachers find in the PEI (Individualized Educational Plan) a tool in the service of an inclusive practice. It is concluded that in this way, new configurations and perceptions can be reached that increase the participation and reception of the person with disabilities in the internship field.

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Author Biographies

Ana Paula de Oliveira Ribeiro Leite, Escola Técnica do SUS - ETSUS/Cariri.

Gestora da Escola Técnica do SUS ETSUS/Cariri. Especialista em Educação Inclusiva pelas Faculdades Integradas de Patos – FIP. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

Cicera Maria Mamede Santos, Universidade Federal do Cariri

Pedagoga (UFCA). Mestranda em Educação (URCA). Especialista em Educação Profissional (PROEJA) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Graduação em Pedagogia (URCA).

Fabrícia Gomes da Silva, Universidade Estadual do Piauí

Mestrado acadêmico em Educação (UECE). Psicopedagogia Clínica e Institucional (FAK). Graduação em Pedagogia (URCA).

Juliana Oliveira de Malta, Instituto Federal do Piauí

Pedagoga (IFPI), campus Oeiras. Mestranda em Educação (URCA). Especialista em Psicopedagogia (FIP-2018). Graduada em Pedagogia (UFPB – 2015).

 

Lídia Karla Rodrigues Araújo, Universidade Federal do Cariri

Pedagoga Universidade Federal do Cariri (UFCA), campus Brejo Santo. Mestra em Desenvolvimento Regional  Sustentável (UFCA 2017-2019), Graduação Pedagogia (URCA), 2001.  

Maria Socorro Lucena Lima, Universidade Federal do Cariri

Programa de Mestrado em Educação Profissional (URCA). Programa de Pós-Graduação em Educação (UECE). Doutora em Educação (USP). Pós-doutorado em Educação (USP).  Mestre em Educação (UFC). Graduada em Letras e em Pedagogia (URCA).

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Published

2020-10-13

How to Cite

LEITE, A. P. de O. R.; SANTOS, C. M. M.; SILVA, F. G. da; MALTA, J. O. de; ARAÚJO, L. K. R.; LIMA, M. S. L. The supervised internship of students with disabilities in an inclusive perspective. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e313944, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.3944. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3944. Acesso em: 22 jul. 2024.