Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3864

Keywords:

Public policies, Specialized Educational Service, COVID-19

Abstract

Currently, the world population is experiencing a unique moment in human history, due to the impacts caused by the COVID-19 pandemic. In this context, the objective of this article is to analyze, in a reflexive way, the guidelines developed by SME for the offer of ESA in time of social distance, due to the pandemic. It is a bibliographic study, of a descriptive nature, which included research, articles of the current literature about the public policies that guide the ESA and a documentary analysis, being part of this theoretical overview some laws, ordinances, guidelines and regulations. The results showed that the recent guidelines provided by SME / Fortaleza and the CNE, elaborated due to the pandemic, do not fully address the needs of Special Education students, that is, they are not sufficient to improve the conditions of the ESA students' learning process regarding the offering of inclusive education.

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Author Biographies

Francisca Janaina Dantas Galvão Ozório, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professora SME/Fortaleza. Mestranda em Ensino e Formação Docente (PPGEF/UNILAB). Especialista em Educação Inclusiva (FA7) e Pedagoga (UVA).

Petrônio Cavalcante, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professor SME/Fortaleza. Mestrando em Ensino e Formação Docente (PPGEF/UNILAB). Especialista em Formação de Formadores e os Processos de Coordenação Pedagógica na Educação Básica e Superior (CED/UECE) e Graduado em Pedagogia (FAK).

Querem Hapuque Monteiro Muniz, Universidade Federal do Ceará - UFC

Professora SME/Fortaleza. Mestranda em Educação. Licenciatura em Pedagogia (FA7). Especialização em Psicomotricidade Relacional pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras – FACEL.

Robéria Vieira Barreto Gomes, Universidade Federal do Ceará - UFC

Docente na Universidade Federal do Ceará, Chefe do Departamento de Estudos Especializados. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná; Mestre em Educação (2010) pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ), com especialização em Psicopedagogia (2001) e graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia. 

Igor de Moraes Paim, Instituto de Educação do Ceará- IFCE/Maranguape

Professor do Instituto de Educação do Ceará- IFCE/Maranguape, Doutor em Educação (UNESP-Marilia), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UFC). Licenciado em Ciências Biológicas (UECE) e Bacharel em Direito (UFC). Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (Campus Maranguape).

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Published

2020-09-24

How to Cite

OZÓRIO, F. J. D. G.; CAVALCANTE, P.; MUNIZ, Q. H. M.; GOMES, R. V. B.; PAIM, I. de M. Public policies for specialized educational service in Fortaleza during the pandemic. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e313864, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.3864. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864. Acesso em: 21 nov. 2024.