The protagonism of Professor Pasquale Vigliante in Bairro Icuí –Guajará:

the legacy and social role of a social educator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3731

Keywords:

Social educator. Memoirs. Educational practices. Protagonism.

Abstract

This article aims to investigate the educational legacy of Professor Pasquale Vigliante in the locality of Icuí - Guajará, in the city of Ananindeua in the state of Pará (1970-1990). It is a research with a qualitative approach, with a focus on studies on memory, using photographs, newspapers and oralities, in which the effort was to narrate the contributions of this social educator for improvements in social structures and, therefore in the living conditions in that locality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria Leite Lobato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Doutora em Educação (UFC), Professora Titular no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), na EBTT, no Mestrado do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica- ProfEPT; no Curso de Pedagogia no IFPA Campus Belém.

Cintia Rejane Cunha de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia pelo IFPA Campus Belém. Bolsista do PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) – E.E.E.F. Presidente Castelo Branco. • Bolsista no Programa Residência Pedagógica  (E.M.E.F. Geraldo Manso  Palmeira).

References

ARANHA, Antônia V. S; DANIEL, Ilma Bicalho S. A dialética dos saberes produzidos e mobilizados no trabalho: a atividade do trabalho como princípio educativo. Educação & Formação, Fortaleza, v.2, n.5, p.33-55, mai./ago., 2017.

Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/135. Acesso em: 28 de ago. 2019.

ALZAMORA, Geane. Imagem e Verbo nas capas da revista veja em contraste com Der Spiegel. In org. SANTAELLA, Lucia. NÖTH, Winfried. Palavra e imagem nas mídias: um estudo intercultural. Belém-Pa: EDUFPA, 2008.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. In. FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Orgs.) Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

CIAVATTA, Maria. O Mundo do Trabalho em Imagens: Memória História e Fotografia. Revista Psicologia: Organização e Trabalho, 12(1), jan-abr 2012, pp. 33-46. Disponível em: httpp://submisson-pepsic.scielo.br/index.php/rpot/index. Acesso em: 09 mar 2020.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves. História oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ENTREVISTADA 10 – E10. Entrevista. Belém, 3 de setembro. 2019.

GATTI JR, Décio. O ensino de História da Educação no Brasil: fontes e métodos de pesquisa. Cadernos de História da Educação (online), v. 16, p. 64-88, 2019.

LEDO, Guilherme. Exemplo de comunidade. A Província do Pará. Belém, 15 de abril de 1975, 2º caderno, p. 01.

LEDO, Guilherme. Só o amor não tem fronteiras. A Província do Pará. Belém, 13 de janeiro de 1971, 2º caderno, p. 08.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. São Paulo:

Projeto História, n. 10, dez. 1993.

VEIGA, Cynthia Greive; TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurelio (orgs.). Historiografia da educação: abordagens teóricas e metodológicas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: RJ: Editora Vozes, 2010.

PASQUALINO. Entrevista. Belém, 25 de fevereiro. 2020.

PARÁ. Italiano desenvolve comunidade em Ananindeua. O Estado do Pará. Belém, 02 de maio de 1976, 1º caderno, p. 03.

PARÁ. Projeto Político Pedagógico da Escola Estadual de Ensino Fundamental Celina Del Tetto, 2015, p. 2.

ROMANS, M; TRILLA, J.; PETRUS, A. Profissão Educador Social. Porto Alegre: Artmed, 2003.

STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento da teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008, p. 317.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007, p. 154.

ZABALA, Antonio. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. Reimpressão, 2008.

Published

2020-09-24

How to Cite

LOBATO, A. M. L.; SOUZA, C. R. C. de. The protagonism of Professor Pasquale Vigliante in Bairro Icuí –Guajará:: the legacy and social role of a social educator. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233731, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3731. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3731. Acesso em: 4 jul. 2024.