The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará

Analysis of critical descriptors in Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3622

Keywords:

Diagnostic evaluation, Descriptors, Critical content, Teaching and learning strategy

Abstract

The state public school system in Ceará has been developing, since 2017, a diagnostic evaluation project that aims to measure the degree of cognitive development of students in the three grades of regular high school. This article aims to analyze the mathematical descriptors that, in the 2018 edition of the diagnostic evaluation, in the 3rd grade of high school, were in the group of five with the lowest number of correct answers in the state and how they behaved in each modality of schools in the network , as well as in each geographical region that comprises it. Thus, this research aims to serve as an instrument for teachers and managers to guide strategic actions to improve teaching and learning. The results show that the most critical contents are very similar between the different school modalities, as well as in the geographic regions of the state, with some specificities, demonstrating the need to focus on equitable teaching actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Nery Ferreira Filho, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Professor Efetivo da Secretaria da Educação Básica do Ceará (SEDUC/CE)

References

CEARÁ, Secretaria da Educação Básica. SPAECE 2018: Boletim do professor – Matemática – Ensino Médio. Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd, Juiz de Fora, v. 1, 2018. ISSN: 1982-7644. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/CE-SPAECE-2018-RP-MT-EM-WEB.pdf. Acesso em: 15 de mai. 2020.

GATTI, Bernadete A. Avaliação de professores: um campo complexo. Revista Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 22, n. 48, p. 77-88, jan./abr. 2011. Disponível em: https://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1629/1629.pdf. Acesso em: 16 de abr. 2020.

GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S. Competing paradigms in qualitative research. Em DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks/California: SAGE, p. 105-117, 1994. Disponível em: https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/PPP356/Guba%20%26%20Lincoln%201994.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

JOHNSON, R. Burke; ONWUEGBUZIE, Anthony J. Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher, v. 33, n. 7, p. 14–26, 2004. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X033007014.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. 1ª ed., Porto Alegre/RS: Artmed Editora, 2001.

LARA, Ângela Mara Barros. Política de redução da desigualdade sociocultural. Revista Educação & Formação, Fortaleza, v.1, n.3, p. 140-153, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118. Acesso em: 20 jan. 2020.

LERCHE, Sofia. Politica(s) e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE. v. 23, n. 1, p. 53-69, jan/abr, 2007. DOI: https://doi.org/10.21573/vol23n12007.19013.

LUCKESI, Cipriano Carlos. A avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22ª ed., São Paulo/SP: Cortez Editora, 2011.

MAGALHÃES JUNIOR, Antônio Germano; FARIAS, Maria Adalgiza de. SPAECE: Uma história em sintonia com avaliação educacional do Governo Federal. Revista Humanidades, Fortaleza, v. 31, n. 2, p. 532-547, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.5020/23180714.2016.31.2.525-547.

MULLER, Jean Michel. Avaliação polinomial. In: Funções Elementares. Birkhäuser, Boston, MA, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-7983-4_5.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre/RS: Artmed Editora, 1999.

PINHEIRO, Tássia Cristina da Silva; ALVES, Fábio José da Costa; SILVA, Maria do Perpétuo Socorro Cardoso da. Aprendizagem matemática no contexto educacional ribeirinho: a análise de registros de representação semiótica em atividade de modelagem matemática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (online), Brasília, v. 97, n. 246, p. 339-355, maio/ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/364114040.

SAMPIERI, Roberto Hernandéz; CALLADO, Carlos Fernandéz; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodología de la investigación. 5. ed. Mcgraw-hill/interamericana editores, s.a. de c.v., México, 2010. Disponível em: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf. Acesso em 20 de jul. 2020.

SOUSA, Maria Lilian Imbiriba; SOARES, Lucas de Vasconcelos. Avaliação educacional ou política de resultados? Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951. Acesso em: 20 jun. 2020.

SOUZA, Clarilza Prado de; TEODORA, Romilda. Avaliação Formadora. In: TORRES, Patrícia Lupion (Org.). Metodologias para a construção do conhecimento: da concepção à prática. 1ª ed., Paraná: SENAR Editora, Curitiba/PR, p. 325-369, 2015. Disponível em: https://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/00_Pretextuais_Livro_2.pdf. Acesso em 16 mar. 2020.

TENÓRIO, André; TAVARES, Marília Aparecida de Oliveira; TENÓRIO, Thais. O emprego de jogos educativos digitais como recurso auxiliar para a aprendizagem de funções polinomiais do 1º grau. Revista Eletrônica de Matemática, Caxias do Sul/RS, v. 2, n. 1, p. 29-45, 2016. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2016v2i1id1289.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação Educacional: Teoria – Planejamento – Modelos. 1ª ed., São Paulo/SP, IBRASA, 2001.

Published

2020-09-29

How to Cite

FERREIRA FILHO, L. N. The diagnostic evaluation project of the state public network of Ceará: Analysis of critical descriptors in Mathematics. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233622, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3622. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3622. Acesso em: 21 nov. 2024.