Partnership between school and family in the integral education of the child
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3476Keywords:
Family-Scool, Responsibility, Integral trainingAbstract
This production aims to analyze the relationships between family and school as institutions responsible for the integral formation of the student-child in the light of recent productions that bring up the discussion about the family-school relationship. For that, Bibliographic Research was used as a methodology, in order to structure a reflection on the subject through the constitution of a theoretical map. The importance of research is due to the fact that it understands the family-school relationship as a necessary tool for the integral development of the child, and, thus, lead us to a reflection on how we can break with old difficulties in order to strengthen ties between these two institutions, at least, to strengthen them in the perspective of an improvement in the integral formation of the subject. Given the conditions of mutual responsibility between family and school, it is concluded that a relationship between these two institutions is extremely important.
Downloads
References
BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 07 jun. 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5/10/1988. Brasília: Senado Federal, 1988. BRASIL, Ministério da Educação, LDB 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação de 20 de dezembro de 1996. Brasília.
BENATO, D. T. SOARES, S. T. Família e Escola: uma relação de desafios. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola Paranaense na perspectiva do professor PDE, 2014. Curitiba: SEED/PR., 2014. V.1. (Cadernos PDE). Disponível em:http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_unicentro_ped_artigo_dulcemara_terezinha_benato.pdf. Acesso em: 03 jul. 2018.
BRITO, K. L. S; FREITAS, V. O. Escola e Família: responsabilidade compartilhada. In: VI Colóquio Internacional “Educação e contemporaneidade” 20 a 22 de setembro de 2012.
FONSECA, A. D; COLARES, A. A; COSTA, S. A. Educação infantil: história, formação e desafios. Educação & Formação. Fortaleza, v.4, n.12, p. 82-103, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270/1305 Acesso em: 03 abr. 2019.
FILHO, L. M. F. Para entender a relação escola-família: uma contribuição da história da educação. São Paulo em perspectiva, 2000, vol.14, n.2, pp.44-50. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/spp/v14n2/9787.pdf. Acesso em: 02 jul. 2018.
LIMA, T. C. S; MIOTO, R. C. T. Procedimentos Metodológicos na Construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál. Florianópolis, 2007, v. 10 n. esp. p. 37-45. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rk/v10nspe/a0410spe.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.
LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educación preescolar y desarrollo moral: concepciones de docentes. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275 Acesso em: 15 dez. 2018.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12. Ed. São Paulo, Cortez, 2010.
MARTINS, G. A.; PINTO, R. L. Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos. São Paulo: Atlas, 2001. OLIVEIRA, Z. de M. R. de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PASCHOAL, J. D. MACHADO, M. C. G. A História da Educação Infantil no Brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.33, p.78-95, mar.2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639555/7124. Acesso em 28 out. 2018.
PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138 Acesso em: 13 nov. 2018.
SANTOS, L. R. S; TONISSO, J. P. A importância da relação família-escola. Cadernos de Educação: ensino e sociedade, Bebedouro – SP, 2014, vol. 1, n. 1, pp122-134. Disponível em: http://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/31/04042014074149.pdf. Acesso em: 18 dez. 2018.
SILVEIRA, L. M. de O. B; WAGNER, A; Relação família-escola: práticas educativas utilizadas por pais e professores. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), 2009, vol.13, n.2, pp.283-291. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v13n2/v13n2a11.pdf. 18 dez. 2018. Acesso em: 15 dez. 2018.
SOUZA, Maria Ester do Prado. Família/Escola: a importância dessa relação no desempenho escolar. Santo Antônio da Platina, 2009.
VASCONCELOS, J. G.; FIALHO, L.; LOPES, T. M. Educación y libertad en Rousseau. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 210-223, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278 Acesso em: 18 dez. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Alves da Costa, MAAC, Francisco Mário Carneiro da Silva, FMC, Davison Da Silva Souza, DSS (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.