Analysis of remote and in-person teaching involving the satisfaction of medical students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13525

Keywords:

Higher Education, metodology, students

Abstract

This article is an excerpt from a survey carried out at the conclusion of a course that aimed to compare the satisfaction of medical students at the Centro Universitário de João Pessoa (PB) in relation to classes held in digital environment and traditional methodology classes with the purpose of understand the learning process. This is a field research, observational, transversal, of an analytical nature and with a qualitative and quantitative approach, based on student satisfaction in relation to the class format. The final sample consisted of 180 students. The research findings reveal that there is significantly greater student satisfaction with the traditional methodology compared to remote teaching. Therefore, it is necessary to study student satisfaction in relation to methodologies to understand the learning process, as well as identify possible flaws in the methods in medical training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Polyana Maria Cruz Collaço, Escola de Saúde Pública da Paraíba

Médica pelo Centro Universitário de João Pessoa – UNIPÊ. Residente do programa de Pediatria da Escola de Saúde Pública da Paraíba.

André Petraglia Sassi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Formado em Medicina pela Universidade Federal da Paraíba. Médico de Família e Comunidade com Residência Médica no Hospital Nossa Senhora da Conceição/AS. Professor do Departamento de Medicina Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ARBAUGH, J. B. Virtual classroom characteristics and student satisfaction with internet-based MBA courses. Journal of Management Education, v. 24, n. 1, p. 32-54, 2000.

BRANDENBURG, C. et al. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 2, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3670. Acesso em: 8 jul. 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Ministério da Educação. RESOLUÇÃO Nº 3, DE 20 DE JUNHO DE 2014. 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&Itemid=30192. Acesso em: 12 set. 2019.

CAPELETTI, A. M. Ensino a distância: desafios encontrados por alunos do ensino superior. Revista eletrônica saberes da educação, v. 5, n. 1. São Roque, 2014. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/Aldenice.pdf. Acesso em: 17 jun. 2020.

COMIN, F. S. Avaliação dos processos de ensino-aprendizagem em ações educacionais ofertadas a distância. Temas em psicologia. Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 335-346, dez 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 jun. 2020.

CRUZ, P. O. et al. Percepção da Efetividade dos Métodos de Ensino Utilizados em um Curso de Medicina do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 43, n. 2, p. 40-47, jun. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022019000200040&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 jun. 2020.

DALMAU, M. B. L. Introdução à educação a distância. Departamento de Ciências Administrativas. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

DEUS, J. M. de et al. Aula centrada no aluno versus aula centrada no professor: desafios para mudança. Revista brasileira de educação médica, Rio de Janeiro, v. 38, n. 4, p. 419-426, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022014000400002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 jun. 2020.

FARIAS, P. A. M. de; MARTIN, A.L.G.R.; CRISTO, C. S. Aprendizagem ativa na educação em saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 39, n. 1, p. 143-150, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022015000100143&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 set. 2019.

GOSSENHEIMER, A. N.; CARNEIRO, M. L. F.; CASTRO, M. S. Estudos comparativos entre educação a distância e presencial em cursos da área de saúde: uma revisão. EmRede – Revista de Educação Distância, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 73-90, 2017. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/186. Acesso em: 25 jun. 2020.

KUHN, N.; HOFLER, C. E.; SILVA, S. S. Análise da satisfação dos estudantes de um curso técnico EaD. Revista do núcleo de educação a distância da UNESP, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 86-114, 2017.

MARCUZZO, M. M. V. A Satisfação dos Alunos de Educação a Distância da Universidade Federal de Santa Maria. Dissertação de Mestrado em Engenharia de Produção. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2013.

NOBRE, J. C. A.; NAVES, A. A Produção da Educação Superior no Brasil: analisando controvérsias acerca da EAD. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 15, p. 1363-1382, dez. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812015000400014&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 mar. 2020.

OLIVEIRA, B. L. C. A. de et al. Team-Based Learning como forma de aprendizagem colaborativa e sala de aula invertida com centralidade nos estudantes no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 42, n. 4, p. 86-95, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022018000400086&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 set. 2019.

PEREIRA, T. V. Ensino remoto não é “ensino”?. Revista Brasileira de Educação, v. 28, 2023.

POLAK, Y. N. S. A avaliação do aprendiz em EaD. Educação a Distância: o estado da arte, v. 2. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

SANTOS, V. G.; ALMEIDA, S. E.; ZANOTELLO, M. A sala de aula como um ambiente equipado tecnologicamente: reflexões sobre formação docente, ensino e aprendizagem nas séries iniciais da educação básica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 252, p. 331-349, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812018000200331&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 maio 2020.

SOARES, A. B. et al. A satisfação de estudantes universitários com o curso de ensino superior. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 41, 2021.

SUN, P. et al. What drives a successful eLearning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, v. 50, n. 4, p. 1183-1202, 2008.

VIEIRA, S. Bioestatística: tópicos avançados. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

Published

2014-12-07

How to Cite

COLLAÇO, P. M. C.; SASSI, A. P. Analysis of remote and in-person teaching involving the satisfaction of medical students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13525, 2014. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13525. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13525. Acesso em: 22 dec. 2024.