Psychopedagogy applied to geography teaching:

overcoming learning barriers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13398

Keywords:

School Geography. Learning difficulties. Inclusion. Strategies.

Abstract

This article is part of a conclusion work for a specialization course in Psychopedagogy and seeks to reflect on the contributions of psychopedagogical approaches to the teaching of Geography, analyzing their support for identifying and implementing more effective strategies for students with difficulties in learning. By exploring the intersection between psychology and pedagogy, psychopedagogy offers an integrated approach to identifying and addressing barriers to learning, thus promoting a more inclusive school environment conducive to students' cognitive and socio-emotional development. To achieve the proposed objectives, bibliographic research and activities with a psychopedagogical bias were carried out in Geography classes at a public school in the city of Fátima do Sul/MS. As a result of the proposed activities, it was noticeable that learning became more enjoyable and meaningful for students, in addition to enabling their active participation in the process of building their geographic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Gláucia Seccatto, Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul

Doutora em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal da Grande Dourados. Especialista em Psicopedagogia, Educação Especial e Inclusiva e Didática e Metodologia do Ensino de Geografia. Professora na Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul.

References

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas/SP, 2005.

CARVALHO, Jacqueline Liedja Araujo Silva. A psicopedagógia na construção do conhecimento escolar: um estudo nas aulas de geografia na modalidade EJA. Anais COPRECIS. Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/31052. Acesso em: 01 mai. 2024.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, maio/ago. 2005. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 29 abr. 2024.

CAVALCANTE, Izabele Maria. ARAUJO, Maria José de Brito. SANTOS, Wanderson Luã Alves. A psicopedagogia e as contribuições para a prática pedagógica na contemporaneidade. Educte, v. 10, nº 1, Maceió-AL, 2020, p. 1196-1207. Disponível em: https://periodicos.ifal.edu.br/educte/article/view/1650. Acesso em 01 mai. 2024.

CAVALCANTI. Lana de Souza. Ensino de Geografia e diversidade construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. São Paulo: Contexto, 2007. P. 66-78.

KAERCHER, N. A. A Geografia é o nosso dia-a-dia.In: CASTROGIOVANNI, A.C. et al.(orgs.) A Geografia em sala de aula, práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB, 1998.

MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação (SED/MS). Projeto Pedagógico do Curso AJA-MS: Etapa Ensino Fundamental. Avanço do(a) Jovem na Aprendizagem em Mato Grosso do Sul, 2020. Aprovado pela Resolução/SED MS n. 3.801, de 07 de dezembro de 2020. Publicado no D.O. n. 10.343, de 08/12/2020.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.

RABELO, Kamila Santos de Paula. A avaliação da aprendizagem no processo de ensino em geografia. Ateliê Geográfico, Goiânia-GO v. 4, n. 4, p.222-249, dez/2010. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/16673/10116. Acesso em 02 de mai. 2024.

ROCHA, Janine da Silva. PINHO, Augusto de Morais. O papel do psicopedagogo no ensino fundamental: desafios e recomendações. Alfa-UNIPAC, 2019.

SAMPAIO, Vilomar Sandes; SAMPAIO, Andrecksa Viana Oliveira; ALMEIDA, Edinaldo Sousa. O ensino de Geografia na perspectiva da Educação Inclusiva. Geopauta, Vitória da Conquista, V. 4, n.3, 2020, (p.210-226). Disponível em: https://periodicos2 .uesb.br/index.php/geo. Acesso em 01 mai. 2024.

SCOZ, Beatriz. A identidade do psicopedagogo: formação e atuação profissional. In. SCOZ, Beatriz e outras (org.). Psicopedagogia. Contextualização, formação e atuação profissional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

SGARABOTTO, Aline Lazzari; DURANTI, Raquel Rosa Tura. Aprendizagem em geografia por adolescentes com deficiência visual em uma escola estadual regular. Caxias do Sul, 2006. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/ File/2010/artigos_teses/2010/ Geografia/art_geo_visual.pdf Acesso em: 15 abr. 2024.

SILVESTRE, B. S.; BARBOSA, I. G. Formação docente e as relações dialéticas da brincadeira e do jogo nas teorias de Elkonin, Vigotski, Luria, Leontiev e Wallon. Educação e Formação, [S. l.], v. 7, p. e7339, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7339 Acesso em: 21 jun. 2024.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo, SP: M. Fontes, 2007.

Published

2024-09-25

How to Cite

SECCATTO, A. G. Psychopedagogy applied to geography teaching: : overcoming learning barriers. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13398, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13398. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13398. Acesso em: 21 nov. 2024.