Health education strategies for promoting self-care among a group of hypertensive patients

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11138

Keywords:

Hypertension, Quality of life, Healthy Lifestyle, Primary Health Care

Abstract

Systemic arterial hypertension (SAH) is an important public health problem, recognized as a risk factor for cardiac and cerebrovascular complications. This report describes the actions resulting from the participation of a Resident of the Multiprofessional Residency in Primary Care in leading a group of hypertensive users in a family health unit. The methodology was based on carrying out educational interventions with health strategies in the municipality of Caicó, in the state of Rio Grande do Norte. Participants showed active participation, favoring the collective construction of knowledge. The results indicated that the activities were beneficial in raising awareness among users about self-care, the promotion of healthy habits, and the importance of proper follow-up. In this sense, this experience is relevant for raising awareness among hypertensive patients about adopting healthy habits and the need for proper monitoring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Escola multicampi de ciências médicas. Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Brasil. Bacharel em educação física, residente do programa de residência multiprofissional em atenção básica da Escola multicampi de ciências médicas da UFRN.

Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em educação, professora do Centro de Educação e do programa de pós-graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista produtividade do CNPq.

Erico Gurgel, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Médico com residência em clínica médica e endocrinologia, especialista em gestão em saúde, doutor em saúde
coletiva. Professor da Escola multicampi de ciências médicas do Ri  Grande do Norte (EMCM/UFRN), do programa de pós graduação, trabalho e inovação em medicina (PPGETIM/UFRN) e ddo programa de residência multiprofissional em atenção básica da EMCM/UFRN.

References

AZEVEDO, A. M. G.; SILVA, D. O.; GOMES, L. O. Educação em saúde como ferramenta no conhecimento do usuário com hipertensão arterial. Revista Enfermagem UFPE Online, v. 11, n. 8, p. 3279-3289, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/233414/29913. Acesso em: Jul. 26, 2023.

BARROSO, W. K. S.; RODRIGUES, C. I. S. et al. Diretrizes Brasileiras de Hipertensão Arterial – 2020. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 116, n. 3, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/abc/a/9fZJFJ9WvJj6YJL7PjJWJ6S/?lang=pt. Acesso em: Jul. 26, 2023.

EINLOFT, F.; LIMA, M. G.; BORGES, M. J. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. DOI: 10.1590/1413-81232014193.01572013.

FAVORETO, C. A. O.; CABRAL, C. C. Narrativas sobre o processo saúde-doença: experiências em grupos operativos de educação em saúde. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 13, n. 28, p. 7-18, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1801/180114106002.pdf. Acesso em: Jul. 26, 2023.

FERREIRA, P. A. A.; BODEVAN, E. C.; DE OLIVEIRA, L. C. Características sociodemográficas associadas à prevalência de hipertensão arterial sistêmica. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 17, n. 1, 2019. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/5003. Acesso em: Jul. 26, 2023.

HECKSTEDEN, A.; GRUTTERS, T.; MEYER, T. Association between postexercise hypotension and long-term training-induced blood pressure reduction: A pilot study. Clinical Journal of Sport Medicine, v. 23, n. 1, p. 58-63, 2013. Disponível em: https://journals.lww.com/cjsportsmed/Abstract/2013/01000/Association_Between_Postexercise_Hypotension_and.10.aspx. Acesso em: Jul. 26, 2023.

LORIG, K. R.; HOLMAN, H. Self-management education: history, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, v. 26, n. 1, p. 1-7, 2003. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1207/S15324796ABM2601_01. DOI: 10.1207/S15324796ABM2601_01. Acesso em: Jul. 26, 2023.

MAHAJAN, R. Joint National Committee 8 report: How it differs from JNC 7. International Journal of Applied Basic Medical Research, v. 4, n. 2, p. 61-62, 2014. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25143876/. Acesso em: Jul. 26, 2023.

MANOJ, K. B.; DENNINGER, J. W.; HUFFMAN, J. C.; et al. Specific Transcriptome Changes Associated with Blood Pressure Reduction in Hypertensive Patients After Relaxation Response Training. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, May 2018, p. 486-504. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5961875/. Acesso em: Jul. 26, 2023.

McCORMACK, L. A.; WILLIAMS-PIEHOTA, P.; BANN, C. M.; BURTON, J.; KAMEROW, D.; SQUIRE, C. Self-care: A concept analysis. Nursing Outlook, v. 69, n. 5, p. 592-600, 2021. Disponível em: https://escholarship.org/content/qt90m796g5/qt90m796g5.pdf. Acesso em: Jul. 26, 2023.

NCD RISK FACTOR COLLABORATION (NCD-RisC). Worldwide trends in hypertension prevalence and progress in treatment and control from 1990 to 2019: a pooled analysis of 1201 population-representative studies with 104 million participants. The Lancet, v. 398, n. 10304, p. 957-980, 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8446938/. Acesso em: Jul. 26, 2023.This

PAIXÃO, J. S. de S. .; OLIVEIRA, J. E. M. .; CASTRO, F. M. F. M. . Grupo de estudos: perspectivas colaborativas ao desenvolvimento da prática educativa. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. e49212, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49212. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9212. Acesso em: 26 jul. 2023.

QUEIROZ, D. T. et al. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Revista de Enfermagem da UERJ, v. 15, n. 2, p. 276-283, 2007.

REGEL, B.; JAARSMA, T.; STRÖMBERG, A. Self-care research: Where are we now? Where are we going? Heart & Lung, v. 48, n. 4, p. 223-226, 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0147956319300676. Acesso em: Jul. 26, 2023.

SANTOS, D. F. A. dos; CASTAMAN, A. S. Metodologias ativas: uma breve apresentação conceitual e de seus métodos. Revista Linhas, v. 23, n. 51, p. 334-357, 2022. Disponível em: https://eprints.lincoln.ac.uk/id/eprint/47328/. Acesso em: Jul. 26, 2023.

ULGUIM, F. O.; RENNER, J. D. P.; POHL, H. H.; OLIVEIRA, C. F.; BRAGANÇA, G. C. M. Association of Depression and Anxiety With Hypertensive Crisis: A Cross-Sectional Study From a Hospital Setting in Karachi, Pakistan. Cureus, v. 14, n. 9, e19622, 2022. Disponível em: https://www.cureus.com/articles/67609-association-of-depression-and-anxiety-with-hypertensive-crisis-a-cross-sectional-study-from-a-hospital-setting-in-karachi-pakistan. Acesso em: Jul. 26, 2023.

VIEIRA, M. P.; DOS SANTOS, D. A.; QUEIROZ, A. C. C.; DA SILVA, C. L. A. Autocuidado na hipertensão arterial segundo o nível de orientação para a dieta e acompanhamento médico na atenção primária à saúde: Hipertensão arterial e orientação para a dieta. Revista de Atenção à Saúde, v. 19, n. 70, 2021. Disponível em: https://revista.uniplac.net/ojs/index.php/revistauniplac/article/view/1092. Acesso em: Jul. 26, 2023.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Self-care interventions for health. [Internet]. Disponível em: https://www.who.int/health-topics/self-care#tab=tab_1. Acesso em: 10, Fevereiro. 2023.

Published

2024-04-22

How to Cite

SANTOS, W. P. dos; MEDEIROS NETA, O. M. de; GURGEL, E. Health education strategies for promoting self-care among a group of hypertensive patients. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11138, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11138. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11138. Acesso em: 19 may. 2024.