Health education strategies for promoting self-care among a group of hypertensive patients

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11138

Keywords:

Hypertension, Quality of life, Healthy Lifestyle, Primary Health Care

Abstract

Systemic arterial hypertension (SAH) is an important public health problem, recognized as a risk factor for cardiac and cerebrovascular complications. This report describes the actions resulting from the participation of a Resident of the Multiprofessional Residency in Primary Care in leading a group of hypertensive users in a family health unit. The methodology was based on carrying out educational interventions with health strategies in the municipality of Caicó, in the state of Rio Grande do Norte. Participants showed active participation, favoring the collective construction of knowledge. The results indicated that the activities were beneficial in raising awareness among users about self-care, the promotion of healthy habits, and the importance of proper follow-up. In this sense, this experience is relevant for raising awareness among hypertensive patients about adopting healthy habits and the need for proper monitoring.

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Author Biographies

Wagner Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Escola multicampi de ciências médicas. Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Brasil. Bacharel em educação física, residente do programa de residência multiprofissional em atenção básica da Escola multicampi de ciências médicas da UFRN.

Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em educação, professora do Centro de Educação e do programa de pós-graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Bolsista produtividade do CNPq.

Erico Gurgel, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Médico com residência em clínica médica e endocrinologia, especialista em gestão em saúde, doutor em saúde
coletiva. Professor da Escola multicampi de ciências médicas do Ri  Grande do Norte (EMCM/UFRN), do programa de pós graduação, trabalho e inovação em medicina (PPGETIM/UFRN) e ddo programa de residência multiprofissional em atenção básica da EMCM/UFRN.

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Published

2024-04-22

How to Cite

SANTOS, W. P. dos; MEDEIROS NETA, O. M. de; GURGEL, E. Health education strategies for promoting self-care among a group of hypertensive patients. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11138, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11138. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11138. Acesso em: 21 nov. 2024.