African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo

estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10851

Keywords:

African cinema, aesthetic education, cinema and education

Abstract

This article aims to investigate the relationship between African cinema and aesthetic education through a mythohermeneutic study of the Mozambican film Chikwembo, directed by Julio Silva. While the approach can be established using Western analytical canons, an African perspective is proposed regarding how art and aesthetics are inseparably related to everyday life and culture in an ethical dimension that involves ways of living. The results indicate the presence of a pedagogical dimension of black cinema, which is based on how African culture circulates through art and, more specifically, through cinema.

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Author Biographies

Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo

Professor Titular da Faculdade de Educação da USP, coordenador do Lab_Arte, Doutor em Educação (USP) com pós-doutorado em Filosofia da Educação na Universidade do Minho (Portugal).

Júlio César Boaro, Universidade de São Paulo

Licenciado em Pedagogia - USP; Licenciado em Artes - Uniítalo; Licenciado em Letras - Unifieo; Especialista em Arte e Educação - Arizona State University; Mestrado em Educação - USP; Doutorando em Educação - USP; Bolsista do CNPq

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Published

2023-12-11

How to Cite

ALMEIDA, R. de; BOARO, J. C. African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10851, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10851. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851. Acesso em: 24 nov. 2024.