Mapping my place: an experience report about the formative trip along the Riacho river, Aracruz/ES
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10794Keywords:
Field trip, Geography education, Praxis, Human formationAbstract
This experience report aims to present the moments that make up a formative trip developed along the Riacho River in Aracruz/ES. Using a qualitative approach, with the methodological procedure of critical description, the pedagogical intent of the proposal was to provide students with alternative perspectives on the place they live in, in the context of the elective discipline "Mapping My Place". The results were satisfactory, given the mobilization of students throughout the journey undertaken with local fishermen.
Downloads
References
CÔCO, Dilza; DELLA FONTE, Sandra Soares; LEITE, Priscila de Souza Chisté. Educação na cidade e humanidades: abordagens metodológicas utilizadas pelo Gepech. In: SANTOS, Leonardo Bis; CARVALHO, Letícia Queiróz. (Org,). Metodologias alternativas no ensino de letras e humanidades. Vitória: Edifes Acadêmico, 2019.
CÔCO, Dilza; CHISTÉ, Priscila de Souza; DELLA FONTE, Sandra Soares; MACÊDO, Érika Sabino. Educação na cidade: diálogos e caminhos do GEPECH. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.
CÔCO, Dilza; MACÊDO, Érika Sabino de; DELLA FONTE, Sandra Soares; CHISTÉ, Priscila de Souza; JACINTHO, André Luiz Neves (org.). Educação na cidade: reflexões, viagens formativas e arte. São Carlos: Pedro & João Editores e Edifes, 2022. 270 p.
FERREIRA, Giovanilton André Carretta; MOZINE, Augusto Cesar Salomão; RODRIGUES, Viviane Mozine. Diagnóstico da comunidade da Barra do Riacho. Vila Velha: SEGEX, 2021. Disponível em: https://repositorio.uvv.br/bitstream/123456789/832/1/03.%20Diagn%c3%b3stico%20de%20Barra%20do%20Riacho.pdf Acesso em: 25 mai. 2023,
FLITZ, Paulo Roberto. Cartografia básica. São Paulo: Editora Oficina de textos, 2008.
FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da Escola Moderna. Tradução: Silva Letra. Lisboa: Editorial Estampa, 1973.
LISBOA, Sarah Severina. A importância dos conceitos da geografia para a aprendizagem de conteúdos geográficos escolares. Revista Ponto de Vista, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 23–35, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/9746 Acesso em: 29 maio. 2023.
MARQUES, Aline Mattos de Souza; MOTA, Marina de Souza; SOUZA, Maria Alice Veiga Ferreira de. Aula de campo no ensino de geografia: uma visão pela literatura científica brasileira. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 357–372, 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/887 Acesso em: 26 maio. 2023. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i20.887
MARTINELLI, Marcelo. Cartografia temática: caderno de mapas. São Paulo: Edusp, 2016.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010 Acesso em: 30 maio. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
PERES, José Augusto. Visitas técnicas: o ensino fundamental, médio e superior. João Pessoa: MetaEGM, 2005.
QUINTANA, Mario. Mario Quintana: poesia completa: em um volume. Organização de Tania Franco Carvalhal. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2001.
SANTOS, Anderson Felipe Leite dos; BURITI, Maria Marta dos Santos. Importância da aula de campo no processo de ensino e aprendizagem de geografia. Revista GeoUECE, [S. l.], v. 9, n. 16, p. 181–194, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/GeoUECE/article/view/3205 Acesso em: 30 maio. 2023. DOI: https://doi.org/10.59040/GEOUECE.2317-028X.v9.n16.181-194
SANTOS, Célio Moacir dos. MALHEIROS, Gisele Xavier. A disciplina eletiva: experimentação, interdisciplinaridade e aprofundamento dos conteúdos de história e matemática. Matemática & Ciência, v. 3, n. 1, p. 87-100, 2023. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/matematicaeciencia/article/view/24673/17214 Acesso em: 31 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2674-9416.2020v3n1p87-100
SILVA, Marcelo Scabelo. Potencialidades pedagógicas da aula de campo para a promoção da alfabetização científica: O circuito “trilha da pedra da Batata-mirante do Sumaré” do Parque estadual da Fonte Grande (Vitória/ES). 2016. 172f. Dissertação (Mestrado em Educação), Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/127 Acesso em: 25 mai. 2023.
SUAREZ, Rosana. Nota sobre o conceito de Bildung (Formação Cultural). Kriterion, Belo Horizonte, n. 112, p. 191-198, dez./2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200005
TUCCI, Carlos Eduardo Morelli. Modelos Hidrológicos. 2 ed. Porto Alegre: UFRGS, 2005.
VIEIRA, Luiz Henrique. “Zonas de sacrifício”: Impactos socioambientais e a pesca artesanal em Barra do Riacho, Aracruz/ES. Revista de Extensão e Estudos Rurais, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 141–168, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/rever/article/view/3393 Acesso em: 26 maio. 2023.
ZORATTO, Fabiana Martins Martin.; HORNES, Karin Linete. Aula de campo como instrumento didático pedagógico para o ensino de geografia. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. 1.ed. Paraná: SEED-PR, 2014. p. 3-22.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 João Alberto Miranda de Souza, Israel David de Oliveira Frois (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.