Literature and Argumentation: the writing of the National High School Exam composition under an interdisciplinary look

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510421

Keywords:

Writing, High School, National High School Exam, Literacy

Abstract

The development of writing involves skills that permeate school education, from language acquisition to the writing itself, by different genres. At the end of high school, the student is asked to write an argumentative essay in prose, in standard Portuguese, based on a theme of social relevance (this is one of the tests of the National High School Exam, known by its Portuguese acronym, Enem). Teachers are therefore faced with the need to improve the students’ rhetorical skills in argumentation through a written text that involves an adequate selection of the sociocultural repertoire. This work presents the experience of a project that aims to find out how literary literacy can help in the writing of the Enem essay. Through participation in a book club and writing workshops, students experience the writing process mediated by literary reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Sander Luiz Campos, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Doutor e mestre em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Daiane Silva de Andrade, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Mestra em Letras/Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Luana Aparecida Matos Leal Fernandes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestra em Memória: Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Erick Marlon Pereira, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Bolsista de Iniciação Científica Júnior (PIBIC-JR). Aluno do curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio.

References

AGUSTINI, Carmen Lúcia Hernandes; FERNANDES, Luana Aparecida Matos Leal. O regime enunciativo na prova de redação do Enem. Revista do SELL – Estudos Linguísticos e Literários, v. 10, n. 1, p. 1-20, jan.-jun. 2021. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/sell/article/view/5043. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.18554/rs.v10i1.5043

ANDRADE, Daiane Silva de; CAMPOS, Alex Sander Luiz. Clube de Leitura do IFNMG – Campus Salinas: perfil das obras discutidas. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO IFNMG – SIC, 9., 2021, Teófilo Otoni. Anais […]. Teófilo Otoni: Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, 2021. p. [655]-[657]. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1phCVJw-vbcZ58uX8x521bUutDtbA4M0l/view. Acesso em: 15 fev. 2022.

BARTHES, Roland. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França: pronunciado dia 7 de janeiro de 1977. Tradução e posfácio Leyla Perrone- Moisés. 14. ed. São Paulo: Cultrix, 2013. Título original: Leçon.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. 5. ed. Tradução Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. Campinas, SP: Pontes, 2005. Título original: Problèmes de linguistique générale I.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. 2. ed. Tradução Eduardo Guimarães et al. Campinas, SP: Pontes, 2006. Título original: Problèmes de linguistique générale II.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação do Enem 2022 – cartilha do participante. Brasília, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/cartilha_do_participante_enem_2022.pdf. Acesso em: 7 nov. 2022.

CAMPOS, Alex Sander Luiz. Tzvetan Todorov, Antoine Compagnon e o elogio da literatura. Linguasagem, v. 21, n. 13, p. 1-11, 2013. Disponível em: https://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/1298/794. Acesso em: 7 nov. 2022.

CAMPOS, Alex Sander Luiz et al. A literatura entre a sala de aula e a biblioteca escolar – entrevista. Sapiens, Carangola, v. 4, n. 1, p. 131-143, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.36704/sapiens.v4i1.6960. Acesso em: 8 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.36704/sapiens.v4i1.6960

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Duas Cidades, 1995. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400863983

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino de literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

HATOUM, Milton. Relato de um certo Oriente. São Paulo: Companhia de Bolso, 2008.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO: Fomento à leitura e acesso ao livro. Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura- no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 30 abr. 2021.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Tradução Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia de Bolso, 2021. Título original: A History of Reading.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19-36.

MARIA, Luiza de. O clube do livro: ser leitor, que diferença faz? 2. ed. São Paulo: Global, 2016. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/357944/mod_resource/content/1/O%20clube%20 do%20livro%20-%20Luzia%20de%20Maria.pdf. Acesso em: 8 nov. 2022.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania M. K. (org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-81.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução Caio Meira. 3. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2010. Título original: La littérature en péril.

Published

2023-05-25

How to Cite

CAMPOS, A. S. L.; ANDRADE, D. S. de; FERNANDES, L. A. M. L.; PEREIRA, E. M. Literature and Argumentation: the writing of the National High School Exam composition under an interdisciplinary look. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510421, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510421. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10421. Acesso em: 22 jul. 2024.