Knowledge of experience and mother tongue teaching: reports of teachers in initial training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510109

Keywords:

Experience knowledge, Teaching knowledge, Teacher training, Written language teaching

Abstract

The objective of the article is to apprehend knowledge, representations and assumptions about mother tongue teaching, learning the alphabetic writing system in biographical reports of Pedagogy students enrolled in the Portuguese Language Teaching discipline. The methodology used was supported by Biographical Research in Education: Based on (auto)biographical reports, which we understand as a self-enactment, we seek to locate clues that point to knowledge about learning and teach mother tongue so that, based on this knowledge, we could expand and/or problematize them. The material analyzed here consists of 30 reports collected in 2021.1. We conclude that students, in general, bring quite traditional notions about language teaching, still understanding that teaching language is teaching normative grammar, and learning to write is almost always seen as a mechanical act, even though there is the perception that the way whose learning took place was not pleasant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sahmaroni Rodrigues de Olinda, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC)/ Université Paris 13 Sorbonne/Nord. Pesquisador integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Didática e Formação Docente (GEPED-UFC),  Grupo de Estudo Leitura e Escrita na Sala de Aula - GELES (UFC) e do grupo Dialogicidade, Formação Humana e Narrativas (Auto)biográficas (DIAFHNA -UFC). 

References

ANDRADE, Oswald. Poesia reunida. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

ANTUNES, Irandé. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.

ANTUNES, Irandé. Textualidade: Noções Básicas e Implicações Pedagógicas. São Paulo, Parábola, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs): Lingua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: documento de caráter mandatório que orienta a formulação dos currículos escolares. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

CAVALCANTI, Joane Veloso Pina; SILVA, Marcela Thaís Monteiro da; Suassuna, Livia. Como os professores definem o que ensinar? Um estudo sobre a construção/prática de currículos de Língua Portuguesa. In. LEAL, Telma Ferraz; SUASSUNA, Livia (Orgs). Ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica. Belo Horizonte: Autêntica, p. 11-30.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola, 2007.

BENTES, Anna Christina. Oralidade, política e direito humanos. In. ELIAS, Vanda Maria (Org). Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita, leitura. São Paulo: Contexto, 2018, p. 41-54.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Os desafios da pesquisa biográfica em educação. IN: SOUZA, Elizeu Clementino de (Org). Memória, (auto)biografia e diversidade: questões de método e trabalho docente. Salvador: EDUFBA, 2011, p. 43-58.

DELORY-MOMBERGER, Christine. De la recherche biographique en education: fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014.

FERRAREZI JR, Celso. Pedagogia do silenciamento: a escola brasileira e o ensino de língua materna. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

FRANCO, Maria Amélia Santoro, PIMENTA, Selma Garrido. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.539-553, abr.-jun., 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016136048

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de Linguagem e Ensino de Português. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na Sala de Aula. São Paulo: Ática, 2020.

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de escrita alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

OLINDA, Sahmaroni Rodrigues de. Pesquisa biográfica em educação e formação artística:biografização e mise en scène de si. IN: DAMASCENO, Maria Nobre; SALES, Celecina de Maria Veras; OLIVEIRA, Nadja Rinelle (Orgs). Pesquisa qualitativa: formação e experiências. Cutitiba: CRV, 2016, p. 247-260.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In.: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2010, p. 15-38. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50

SANTOS, Elzanir dos; LIMA, Idelsuite de Sousa. Narrativas escolares de licenciados e a construção dos saberes da docência. In: OLINDA, Ercília Braga de; GOLDBERG, Luciene Germano (Orgs). Pesquisa (auto)biográfica em educação: afetos e (trans)formações. Fortaleza: EdUECE, 2017, p. 409-425.

SOARES, Magda. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2004, p. 155-178.

SOARES, Magda. Linguagem e escola. São Paulo: Contexto, 2019.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

SOARES, M. P. do S. B. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do ensino fundamental. Educ. Form., [S. l.], v. 5, n. 13, p. 151–171, 2019. DOI: 10.25053/redufor.v5i13.1271. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1271. Acesso em: 14 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1271

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico-emancipadora. São Paulo: Mercado das Letras, 2018. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n1p330

SOUZA, C. L.; BRANDENBURG, C.; ARAÚJO, H. de L. M. R. Memorial Formativo e as Narrativas de uma Discente no Curso de Pedagogia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. e48254, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48254. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8254. Acesso em: 1 maio. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48254

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Na trilha da gramática: conhecimento linguístico na alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2018.

UNIVERSIDADE...Projeto Pedagógico do curso de Pedagogia. Faculdade de Educação. 2008.

VEIGA, Ilma Passos A. Professor: tecnólogo do ensino ou agente social? In: VEIGA, Ilma PAssos A, AMARAL, ANA Lúcia (Orgs). Formação de professores: políticas e debates. Campinas, SP: Papirus, 2002, p. 65-93.

Published

2023-04-28

How to Cite

OLINDA, S. R. de. Knowledge of experience and mother tongue teaching: reports of teachers in initial training. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510109, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510109. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10109. Acesso em: 4 jul. 2024.