Narratives from a teacher researcher in the prevention of drug use among students
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510039Keywords:
Drugs at school, Formative memorial, Autobiographical narrative, Teacher training, PreventionAbstract
This paper aims to present, discuss and deepen some of the issues raised by an academic memorial, which composed a doctoral thesis that sought to contribute to the prevention of drug use among students. By means of an autobiographical narrative, this work presents how the drugs theme was, indirectly, a part of the life of the main author of the text in his personal and academic life, as well as how this topic crossed his professional life, leading him to be interested in doing a doctoral study, which would help him better understand this phenomenon. It proposes that initial training courses include in their syllabuses contents and subjects that address the issue of early drug use among students. It concludes by making referrals for teachers, guardians and education systems to resume a way to (re)think the prevention that is implemented in schools.
Downloads
References
ARALDI, J. C. et al. Representações sociais de professores sobre o uso abusivo de álcool e outras drogas na adolescência: repercussões nas ações de prevenção na escola. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 16, n. 40, p. 135-148, jan./mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/kHHpBD5jJQD537MyjkNPsNw. Acesso em: 15 nov. 2022.
BECKER, H. S. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CERQUEIRA, G. S. et al. Consumo de álcool entre estudantes de uma escola pública da cidade de Cajazeiras, PB. SMAD. Rev. Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog., Ribeirão Preto, v. 7, n. 1, p. 18-24, jan./abr., 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/smad/article/view/38735/41590. Acesso em: 8 out. 2022.
CERUTTI, F.; RAMOS, S. de P.; ARGIMON, I. I. de L. A implicação das atitudes parentais no uso de drogas na adolescência. Acta Colombiana de Psicología, Caracas, v. 18, n. 2, p. 73-181, 2015. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v18n2/v18n2a15.pdf. Acesso em: 25 out. 2022.
CHAGAS, J. C. et al. Concepções de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental sobre prevenção do uso indevido de drogas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 1-20, e227179, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/zFntQ9tPtKF7dDLPkS55y3q. Acesso em: 10 nov. 2022.
CHAVES, M. W. As relações entre a escola e o aluno: uma história em transformação. Educ Real., Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1149-1167, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/YGptNZ4KqDCyYhrZTNHjrdD. Acesso em: 18 dez. 2022.
ELICKER, E. et al. Uso de álcool, tabaco e outras drogas por adolescentes escolares de Porto Velho-RO, Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 24, n. 3, p. 399-410, set., 2015. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/pdf/ess/v24n3/v24n3a06.pdf. Acesso em: 21 set. 2022.
HART, C. Um preço muito alto: a jornada de um neurocientista que desafia nossa visão sobre as drogas. Rio de Janeiro: Zahar: 2014.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional de saúde do escolar 2009. Rio de Janeiro: IBGE; 2009.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional de saúde do escolar 2012. Rio de Janeiro: IBGE; 2013
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional de saúde do escolar 2015. Rio de Janeiro: IBGE; 2016.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional de saúde do escolar 2019. Rio de Janeiro: IBGE; 2021.
LOUREIRO, W.; QUEIROZ, P. P. de. Desafios da prevenção ao uso de álcool, tabaco e drogas ilícitas: um estudo de revisão. Cadernos da Educação Básica, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 83-101, 2018. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/cadernos/article/view/2083. Acesso em: 2 nov. 2022.
PAPALIA, D. E.; MARTORELL, G. Desenvolvimento humano. 14. ed. Porto Alegre: AMGH 2022.
PASSEGI, M. da C.; CUNHA, L. M. da. Narrativas autobiográficas: a imersão no processo de autoria. In: VICENTINI, P. P.; SOUZA, E. C. de; PASSEGI, M. da C. (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: questões de ensino e formação. Curitiba: CRV, 2013. p. 43-57.
PENA, A. C. Formação de professores de educação infantil: memória, narrativa e inteireza. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 72-86, jan./abr. 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/124. Acesso em: 25 dez. 2022.
PEREIRA, A. P. D; PAES, Â. T.; SANCHEZ, Z. M. Fatores associados à implantação de programas de prevenção ao uso de drogas nas escolas. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 50, p. 1-10, ago. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/kkBjwSy7mM4YK4CwVLdn96p/citation/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 nov. 2022.
PORTELLI, A. Espaço e definições. In: MEIHY, J. C. S. B.; SEAWRIGHT, L. (Orgs.). Memórias e narrativas: história oral aplicada. São Paulo: Contexto, 2020, p. 19- 27.
SANTROCK, J. W. Adolescência. 14. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
SCARPIM, F. A.; TREVISAN, M. B. História e memória: diálogos e tensões [livro eletrônico]. Curitiba: InterSaberes, 2018.
SILVA, M. da C. A. O papel da escola nas ações preventivas relacionadas ao uso de álcool e outras drogas por alunos do Ensino Fundamental I. SMAD. Rev. Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog., Ribeirão Preto, v. 12, n. 1, p. 30-39, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/smad/article/view/119194. Acesso em: 29 dez. 2022.
XAVIER, A. R. et al. Memória: abordagem teórico-conceitual. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 1, e313798, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3798. Acesso em: 31 dez. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Walk Loureiro, Paulo Pires de Queiroz (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.