Gamification in Teaching Complex Health Topics: An Experience of Health and Education Integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025028

Keywords:

Education for Health, Pedagogical games, Public Health

Abstract

How can the teaching of complex topics be transformed into a memorable experience? This experience report answers this question by systematizing the 'Baby Life' pedagogical intervention, a gamified class for a mixed audience from the Health and Education fields, held in October 2024 during a University Week in Fortaleza-CE. The approach used playfulness to address topics such as intersectoriality, immunization, and child development. The objective was to critically analyze the potential of this teaching tool. The results indicate that the strategy promoted high engagement and facilitated content assimilation. It is concluded that gamification is a valuable pedagogical approach for inspiring innovative practices and strengthening the necessary articulation between health and education.

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Author Biographies

Allan Cruz da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Enfermeiro, mestrando em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e integrante do Grupo de Pesquisa Doenças Crônicas em Crianças e Adolescentes, Família, Saúde Coletiva e Enfermagem (DOCAFS).

Alicyregina Simião Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Enfermeira, doutoranda em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e integrante do grupo de pesquisa Doenças Crônicas em Crianças e Adolescentes, Família, Saúde Coletiva e Enfermagem (DOCAFS).

Claudio Lucas da Silva Farias, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e especialista em Saúde da Família e Comunidade pela Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP-CE), atualmente mestrando em Saúde Coletiva pela UECE.

Ilvana Lima Verde Gomes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Enfermeira, doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e líder do grupo de pesquisa Doenças crônicas em crianças e adolescentes, família, saúde coletiva e enfermagem (DOCAFS).

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Published

2025-08-29

How to Cite

SILVA, A. C. da; SILVA, A. S.; FARIAS, C. L. da S.; GOMES, I. L. V. Gamification in Teaching Complex Health Topics: An Experience of Health and Education Integration. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025028, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025028. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15722. Acesso em: 5 dec. 2025.