Ideb, educational policies and assessment culture in municipalities of the state of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e022017Keywords:
Ideb, Educational Policies, Educational Assessment. CearáAbstract
The Development Index of Basic Education (IDEB) is a mechanism for monitoring the quality of education in the country, calculated from the school flow indicators and the performance averages of the Prova Brasil. The use of its results has been a guide in the implementation of educational policies at the national, state and municipal levels. Considering the relationship between the index and the culture of external evaluation in the state of Ceará, this study sought to understand the use of IDEB results by municipal administrations. The research, of quantitative nature, uses data obtained from the Electronic Questionnaire of the Municipal Secretariat of Education, applied with Saeb in 2019, focusing on the secretaries of the state of Ceará and highlighting the block referring to educational assessment. Based on the analysis, it was found that the Ideb induced changes in municipal management practices, mainly due to the alignment between municipal actions and large-scale assessments.
Metrics
References
AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, v. 13, n. 13, jul. 2009. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/55443. Acesso em: 05 set. 2022.
BAUER, A. Avaliação de Redes de Ensino e Gestão Educacional: aportes teóricos. Educação & Realidade, v. 44, n. 1, p. 1–28, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623677006. Acesso em: https://doi.org/10.1590/2175-623677006. Acesso em: 29 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623677006
BAUER, A., et al. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, v.22, n.71, e227153, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227153. Acesso em: 29 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227153
BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006. Acesso em: 27 mai. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006
BRASIL. Lei nº. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providencias. Brasília, DF: Presidência da República [2014].
BRAVO, M. H. de A.; RIBEIRO, V. M.; CRUZ, M. do C. M. T. O programa Aprendizagem na Idade Certa (Paic) segundo artigos acadêmicos brasileiros. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2910–2932, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15560. Acesso em: 1 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15560
CEARÁ. Lei n.º 14.026, de 17 de dezembro de 2007. Cria o Programa Alfabetização na Idade Certa (PAIC), de cooperação técnica e incentivo para melhoria dos indicadores de aprendizagem nos municípios cearenses e dá outras providências. Fortaleza: Assembleia Legislativa do Estado do Ceará, [2007].
CEARÁ. Relatório Final do Comitê Cearense para a Eliminação do Analfabetismo Escolar: educação de qualidade começando pelo começo. Fortaleza: Assembleia Legislativa do Ceará, 2006.
CORREA, E. V. Accountability na educação: Impactos do Prêmio Escola Nota Dez no sistema público de ensino do Ceará. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1411890_2018_completo.pdf. Acesso em: 18 set. 2022.
COSTA, A. G. A política educacional cearense no (des)compasso da accountability. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=95869. Acesso em: 01 set. 2022.
COSTA, A. G. et al. Estratégias para gestão escolar em tempos de avaliação: uma investigação em municípios do Ceará. Retratos da Escola, v. 15, n. 33, p. 959–972, 2021. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1274. Acesso: 16 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v15i33.1274
COSTA, A. G.; RAMOS, J. F. P. Regime de colaboração e educação no Ceará: o PAIC no fomento a uma nova cultura de gestão municipal. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 6, n. 16, 2020. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1610. Acesso em: 25 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.21920/recei72020616111131
COSTA, M. S. F. P.; COSTA, A. C. M. A avaliação e a produção da qualidade na escola pública de educação básica. In: GUTIERRES, D. V. G; BARBALHO, M. G. C; COSTA, M. S. F. P. M. C. (Orgs.). Dimensões do plano de ações articuladas: contexto e estratégias de implementação. Campinas, SP: 2017. p. 47 – 74.
EVANGELISTA, O. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, R. M. L.; RODRIGUES, D. S. (org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas, SP: Alínea, 2012. v. 1, p. 52-71.
FERNANDES, R; GREMAUD, A. Qualidade da educação: avaliação, indicadores e metas. In: Educação Básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elsevier: 2009. p. 213–238.
FREIRE, A. M. F. Políticas de accountability nas redes municipais de ensino do Cariri Cearense: avaliação externa, prestação de contas e responsabilização de docentes (2007-2019). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, 2020. Disponível em: http://www.ppged.ufcg.edu.br/images/2/27/Dissertacao_Arlane_Markely_versao_final.pdf. Acesso em: 01 abr. 2021.
FREIRE, A. M. F.; SILVA, A. F. Políticas de accountability na educação cearense (2007-2019). Revista Exitus, v. 11, n. 1, p. e020184, 2021. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1671. Acesso em: 25 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1671
INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 30 out. 2021.
MAIA, M. I. M; BEZERRA, J. E. B. Gestão por resultados e responsabilização: implicações no trabalho docente no município de Limoeiro do Norte. In: VIDAL, E. M.; COSTA, A. G. (Orgs.). Responsabilização educacional no Ceará: trajetórias e evidências. Brasília: ANPAE, 2021. p. 244-256. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352198136_Responsabilizacao_educacional_no_Ceara_trajetorias_e_evidencias. Acesso em: 29 abr. 2021.
PASSONE, E. F. K.; RONCOLI, M. Revisão da literatura sobre os estudos de responsabilização escolar no brasil. Jornal de Políticas Educacionais, v. 16, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v16i1.84282
PAULA, A. S. do N. de; RODRIGUES, M. B. do N.; SOARES, T. T.; LIMA, K. R. R. Impactos da pandemia da Covid-19 nas avaliações de larga escala no Brasil: breves reflexões. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 2,mai./ago., p.1-14, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6382. Acesso em: 22 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021010
ROSA, A. L. T; HOLANDA, M. C.; MAIA JÚNIOR, F. Q. O Marco Lógico da Gestão Pública por Resultados (GPR). In: HOLANDA, M. C. (Org.) Ceará: a prática de uma gestão por resultados. Fortaleza: IPECE, 2006. p. 38-54.
SILVA, A. F. da. Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE), avaliação da educação básica e desempenho docente. Jornal de Políticas Educacionais, v. 4, n. 8, jul./dez., 2010, p. 63-73. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/21832. Acesso em: 01 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v4i8.21832
SILVA, A.; SILVA, L.; FREIRE, A. M. Políticas de accountability na educação estadual do Ceará, Pernambuco e Paraíba. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, p. e09562, 2022. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9562. Acesso em: 1 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v33.9562
SOARES, E. A.; WERLE, F. O. C. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (Spaece-Alfa): reconfigurando o contexto escolar? In: VIDAL, E. M.; COSTA, A. G. (Orgs.). Responsabilização educacional no Ceará: trajetórias e evidências. Brasília: ANPAE, 2021. p. 107-126. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/352198136_Responsabilizacao_educacional_no_Ceara_trajetorias_e_evidencias. Acesso em: 29 abr. 2021.
VIEIRA, S. L. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estudos Avançados, v. 21, n. 60, p. 45-60, 2007a. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142007000200004. Acesso em: 26 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142007000200004
VIEIRA, S. L. Política(s) e Gestão da Educação Básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, v. 23, n. 1, p. 53–69, 2007b. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19013. Acesso em: 25 mar. 2021.
VIEIRA, S. L.; PLANK, D. N.; VIDAL, E. M. Política Educacional no Ceará: processos estratégicos. Educação & Realidade, v. 44, n. 4, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87353. Acesso em: 1 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623687353
VOSS, D. M. S.; GARCIA, M. M. A.. O Discurso da Qualidade da Educação e o Governo da Conduta Docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 391-412, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362014000200004. Acesso em: 21 jan.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200004