Educational policy in Mozambique in the face of Information and Communication Technologies
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e022008Keywords:
Políticas educacionais, Tecnologia , Integração tecnologias e EducaçãoAbstract
The discussion of Mozambique's educational policy is a controversial topic when one takes into account the economic situation, the natural phenomena, such as epidemics, and torture, that the country is experiencing, and it is even more acute when one considers that the world is in a moment of uncertainty. The objective of this research is not to perform philosophical speculations, but to analyze an educational policy in the context of the globalization process. This is a qualitative, bibliographical, narrative study of critically reflective reading of articles and official documents, questioning: how can one influence educational policy with the presence of technology? The results point out that, one must recognize that educational policy must be reinvented with the advent of technology; the experience during the Coronavirus-19 Pandemic taught that a new classroom model that integrates available technologies with traditional teaching is possible, and one must be prepared to develop a new way of teaching.
Metrics
References
ALMEIDA, D. A. P. História concisa do teatro brasileiro. São Paulo: EDUSP, 1999. 172p.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAUMAN, Z. Tempos líquidos. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
CABAÇO, J. L. Moçambique: identidade, colonialismo e libertação, São Paulo: Editora UNESP, 2009, 359p.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
MASSINGUE, A. O. Diversidade e distribuição das ervas marinhas e macroalgas da ilha de Moçambique à Nacala, província de Nampula. Tese de Doutorado. [S.l.], 2003.
MOÇAMBIQUE. Assembleia Popular. Lei n. 4/83. Boletim da República, 3º Suplemento, I Série, n. 12 p. 24/13 -24/21, 23 de março de 1983. Disponível em: https://www.iese.ac.mz/lib/PPI/IESEPPI/pastas/governacao/educacao/legislativo_documentos_oficiais/leiSNE.pdf Acesso em: 15 mar. 2022.
MOÇAMBIQUE. Assembleia Popular. Constituição. Boletim da República, Suplemento, I Série, n. 44, p. 268(1)-268(16), 02 de novembro de 1990. Disponível em:https://gazettes.africa/archive/mz/1990/mz-government-gazette-series-i-supplement-dated-1990-11-02-no-44.pdf Acesso em: 15 mar. 2022.
MOÇAMBIQUE. Assembleia da República. Lei n, 06 /92. Boletim da República, Suplemento, I Série, n. 19 p. 104 (8), o6 de maio de 1992. Disponível em: https://gazettes.africa/archive/mz/1992/mz-government-gazette-series-i-supplement-dated-1992-05-06-no-19.pdf Acesso em 10 mar. 2022.
MOÇAMBIQUE. Decreto Presidencial n. 2. Boletim da República, n. 21, 1º Suplemento, Série I, de 27de maio de1998.
MOÇAMBIQUE. Conselho dos Ministros. Estratégia de implementação de política de informática: rumo à sociedade global de informação. 27 jun. 2002. Disponível em:https://www.portaldogoverno.gov.mz/por/content/download/1432/12117/version/1/file/Estrat%C3%A9gia+de+Implementa%C3%A7%C3%A3o+Pol%C3%ADtica+Inform%C3%A1tica.pdf Acesso em: 15 mar. 2022.
MOÇAMBIQUE. Diploma que extingue o Ministério do Ensino Superior, Ciência e Tecnologia e cria o Ministério da Ciência e Tecnologia Decreto Presidencial n.º 13/2005 de 4 de Fevereiro. In: MOÇAMBIQUE. Ministério da Ciência e Tecnologia. Compilação legislativa sobre ciência e tecnologia de Moçambique. V I. Maputo, 2007. Disponível em:https://www.mctes.gov.mz/wp-content/uploads/2021/07/Compilac%CC%A7a%CC%83olegislativasobreCie%CC%82nciaeTecnologiadeMoc%CC%A7ambique.pdf. Acesso em: 115 mar. 2022.
MOÇAMBIQUE. Assembleia da República. Lei n. 18/2018. Boletim da República,2º Suplemento, I Série, n. 254, p. 3748(19-25), 28 de dezembro de 2018. Disponível em: https://mept.org.mz/wp-content/uploads/2020/02/Lei-n%C2%BA-18-2018-28-Dezembro_-SNE.pdf Acesso em10 mar. 2022.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Estratégia de género do sector da educacäo e desenvolvimento humana para o périodo 2016-2020. MEDH, 2016.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2011.
NGUENHA, J. L. F. Reassentamento: um estudo sobre as percepções da apropriação dos espaços habitacionais nas zonas de expansão no distrito de Marracuene. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Letras e Ciências Sociais. Departamento de Sociologia, Universidade Eduardo Mondlane, Moçambique, 2014. Disponível em: http://monografias.uem.mz/handle/123456789/424 Acesso em: 08 jun. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. ONU, 1948.
ORGANIZAÇÃO DA UNIDADE AFRICANA. OUA. Carta africana dos direitos humanos e dos povos. Carta de Banjul. Aprovada pela Conferência Ministerial da Organização da Unidade Africana em Banjul, Gâmbia, em janeiro de 1981, e adotada pela XVIII Assembléia dos Chefes de Estado e Governo da Organização da Unidade Africana em Nairóbi, Quênia, em 27 de julho de 1981. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/sip/africa/banjul.htm Acesso em 15 mar. 2022.