Indicators of the social quality of education: contributions to the context of the Federal Institutes
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e022005Keywords:
Public policy, Quality Indicators, Scope of Assessment, Social Quality of EducationAbstract
This investigation aims to develop indicators of the social quality of education in the setting of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. In this theoretical exercise, we rely on documental and bibliographic research and the consultation of statistical data from the Federal Network for Professional and Technological Education. The construction of these indicators took into account the relationship established between the institution and society, its nature as part of educational public policy and its structuring and guiding dimensions of its practices linked to the organization of pedagogical work. The proposition presented in this investigation is shown as a possibility of understanding the institutional reality from a look at its processes beyond the traditional standardized metrics and indexes, considering the social quality of education as an integral element of the educational policy of the Federal Institutes of Education, Science and Technology.
Metrics
References
AZANHA, José Mario Pires. Democratização do ensino: vicissitudes da ideia no ensino paulista. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 335-344, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200012
BEISIEGEL, Celso de Rui. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Líber Livro, 2006.
BELLONI, Isaura. Educação. In: BITTAR, Jorge. (Org.). Governos estaduais: desafios e avanços: reflexões e relatos de experiências petistas. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2003.
BRASIL, Ministério da Educação – Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica (SETEC). Concepções e Diretrizes dos Institutos Federais: Um Novo Modelo em Educação Profissional e Tecnológica, 2010.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília/DF. Seção 1, ano CXLV, n. 253, 2008.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 03 jan. 2022.
CAMPOS, Maria Malta. A qualidade da educação em debate. Cadernos do observatório: a educação brasileira na década de 90. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, n. 2, out. 2000.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.
CHAVES, Orlando Pulido. La cuestión de la calidad de la educación. Boletín del Foro Latinoamericano de Políticas Educativas, n. 26, p. 1-11, abr. 2009. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/35147054.pdf.Acesso em: 04 nov. 2019.
DOURADO, Luiz Fernandes.; OLIVEIRA, João Ferreira de.; SANTOS, Catarina de Almeida. A Qualidade da Educação: conceitos e definições. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Série Documental Textos para Discussões, 2007.
DUTRA, Rogério Severiano. COELHO, Antonio Carlos Dias. DUTRA, Giselle Bezerra Mesquita. Indicadores Educacionais e Proficiência no ENEM: um estudo nos Institutos Federais do Brasil, Meta: Avaliação, v. 11, n. 31, p. 124-153, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v11i31.1781
FEIJÓ, Jerciano Pinheiro.; XAVIER, Antonio Eudes.; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Educação como Instrumento de Transformação da Realidade: Uma aplicação no sertão central do Ceará. Revista Labor, v. 1, n. 22, p. 103-113, 30 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.29148/labor.v1i22.43891
FERNANDES, Cássia do Carmo Pires. et al. Política educacional como fator de transformação social: avaliação da implementação do Instituto Federal no município de Ponte Nova. Revista de Ciências Humanas, v. 19, n. 2, p. 1-26, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/11468/version/16600>. Acesso em 03 jan. 2022.
FERREIRA, Liliana Soares. Educação, paradigmas e tendências: por uma prática educativa alicerçada na reflexão. Revista Iberoamericana de Educación, v. 33, n. 3, p. 1-9, 2003. DOI: https://doi.org/10.35362/rie3333140
FERREIRA, Sinésio Pires. Produção e disponibilização de estatísticas: uma abordagem institucional. São Paulo em Perspectiva, v. 17, n. 3, p. 17-25, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392003000300003
FIGUEIREDO, Amilton de Moura. O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do RS: A construção de uma nova identidade. 132 fls. Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, Brasil.
FLACH, Simone de Fátima. Contribuições Para o Debate Sobre a Qualidade Social da Educação na Realidade Brasileira. Contexto & Educação, v. 27, n. 87, p. 4-25, 2012. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2012.87.4-25
FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FONTOURA, Julian Silveira Diogo de Ávila. A Centralidade no Debate sobre a Qualidade social da educação: a produção do conhecimento (2009-2019). Revista Educere Et Educare, v. 16, n. 40, p. 467-487, 2021. DOI: https://doi.org/10.17648/educare.v16i40.23849
FONTOURA, Julian Silveira Diogo de Ávila. A Gestão da Educação Superior em Contextos Emergentes: A Perspectiva dos Coordenadores dos Cursos Superiores de Tecnologia do IFRS – Campus Porto Alegre. 204 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2018.
FRANCO, Maria Estela Dal Pai. Políticas Educacionais (verbete). In: Enciclopédia de Pedagogia Universitária: Glossário. Brasília: INEP/Rede Sul Brasileira de Investigadores de Educação Superior.
GUSMÃO, Joana Buarque de. A construção da noção de qualidade da educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 21, n. 79, p. 299-322, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000200007
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceito de Metodologia de Pesquisa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 15ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
OLIVEIRA, Silvia Andreia Zanelato De Pieri .; ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de. Educação para o mercado x educação para o mundo do trabalho: impasses e contradições. Revista Espaço Pedagógico, v. 16, n. 2, p. 155-167, 2009. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.2013.2222
PACHECO, Eliezer Moreira. Desvendando os Institutos Federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. 1, p. 4-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v4i1.575
PASSONE, Eric Ferdinando Kanai. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa. v. 43, n. 149, p. 596-613, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000200011
SIERRA, José Miguel Carot. (Org.). Sistema Básico de Indicadores para la Educación Superior de América Latina. Editorial Universitat Politècnica de Valencia, 2012.
SILVA, Maria Abádia da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cadernos CEDES, v. 29, n. 78, p. 216-226, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622009000200005
TIJIBOY, Ana Vilma. As novas tecnologias e a incerteza na educação. In: SILVA, Mozart Linhares da. (Org.). Novas tecnologias: educação e sociedade na era da informação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.