Scientific research with Ideb in the middle of the Covid -19 pandemic: An analysis of municipal experience
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021023Keywords:
School Management, Learning assessment, Basic Education Development Index (Ideb, Brazilian acronym), PandemicAbstract
This paper aims to report with the community part of the results found in a research project from a survey on the analysis of Ideb in Elementary and High Scholl in public schools. Taking this context into account, this study points out some factors that intend to continue empirical research during the new coronavirus disease (Covid-19) pandemic, due to the impossibility to attend the schools in this study to collect specific information, such as pedagogical, curricular, and administrative along with school managers, which limited the analysis of Ideb data under the interviewee's professional point of view. Even with the recommendations of social distancing, the research in question has not stopped. The way found for scholarship students to continue the data collection allows for some challenges to overcome, such as digital technology aligned with the research purpose, results from an articulated set of actions, practices, and resources developed by the researchers in question.
Metrics
References
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. EmRede – Revista de Educação a Distância, v. 7, n.1, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621 Acesso em: 03 set. 2021.
ARRUDA, Eucidio Pimenta; MILL, Daniel. Tecnologias digitais, formação de professores e de pesquisadores na pós-graduação: relações entre iniciativas brasileiras e internacionais. Educação - Santa Maria, v.46, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/41203/pdf. Acesso em: 03 set. de 2021.
FERNANDES, Cláudia de O. O que a escola pode fazer com os resultados dos testes externos? In: Villas Boas, Benigna (org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico, Campinas, SP: Papirus, 2017, p. 115–126.
Instituto Nacional e Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília, 2007. Disponível em: http://www.inep.gov.br Acesso em: 14 jul. 2021.
LÜCK, Heloísa. Perspectivas da avaliação institucional da escola. Editora Vozes, 2012.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Sousa; DERLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MINAYO, Maria Cecília de Sousa; DERLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
REZENDE, Wagner Silveira. As múltiplas faces da avaliação externa. Pesquisa e Debate em Educação, V. 10, n.1, 2020, p. 884- 889.
SEVERINO, Antônio Joaquim Severino. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2016.
SOARES, José Francisco; XAVIER, Flávia Pereira. Pressupostos educacionais e estatísticos do IDEB. Educ. Soc., Campinas, v. 34, n. 124, p. 903-923, jul./set. 2013.
VIANNA, Heraldo Marelim. Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, n. 28, jul./dez., 2003. DOI: https://doi.org/10.18222/eae02820032168