When the class is not in the classroom: teaching experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021017

Keywords:

Distance Education, Distance Education Model, Undergraduate teaching

Abstract

The present work, a descriptive type based on an experience report (DALTRO; FARIA, 2019; SILVA; CRUZ, 2021), deals with teaching practice in an engineering course during the COVID-19 pandemic (all year 2020 and part of 2021), in which the classes were completely remote. Through a theoretical foundation, I exemplify my argument, allowing the reader to also reflect on the impact of the sudden change from the classroom teaching format to the non-presential one. After systematic identification of the challenges posed to teachers and students, I present, as main results, good teaching practices identified theoretically and/or by induction, in order to improve the remote teaching-learning process. Consequently, the good practices can also be used as enhancers for improvements in teaching-learning after the return of presential classes in educational institutions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Pryscilla Maria Pires dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Licenciatura em Matemática e Doutora em Física pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", UNESP, Campus de Guaratinguetá-SP. Professora Adjunta no Departamento de Matemática, Física e Computação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ, Campus de Resende-RJ.

References

ALMEIDA, Italo Dartagnan; SILVA, Jeissy Conceição Bezerra; SILVA JUNIOR, Sandoval Artur; Borges, Luzineide Miranda. Tecnologias e educação: o uso do youtube na sala de aula. Anais II CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2015. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/16974>. Acesso em: 13 Ago. 2021.

ANDRADE, Andressa de. Uso(s) das novas tecnologias em um programa de formação de professores: possibilidades, controle e apropriações. 2007. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa; GONÇALVES, Maria Elisa Resende. Formação continuada de professores: o vídeo como tecnologia facilitadora da reflexão. Cadernos de Pesquisa, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742000000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt . Acesso em: 06 de Agosto de 2021.

CECÍLIO, Waléria Adriana Gonçalez; TEDESCO, Daniel Guimarães. Aprendizagem Baseada em Projetos: relato de experiência na disciplina de Geometria Analítica. Revista docência no Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1-20, 2019.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, Rio de Janeiro , v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019.

FABRIS, Elí Terezinha Henn; POZZOBON, Marta Cristina Cezar. Os desafios da docência em tempos de pandemia de covid-19: um "soco" na formação de professores. Revista Educar Mais, v. 4, n. 2, p. 233-236, 2020.

GESTRADO-CNTE. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação. Trabalho docente em tempos de Pandemia: Relatório Técnico. Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://gestrado.net.br/pesquisas/trabalho-docente-em-tempos-de-pandemia-cnte-contee-2020/. Acesso em: 31 ago. 2021.

MENEZES, Jones Baroni Ferreira de. Práticas de avaliação da aprendizagem em tempos de ensino remoto. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n.1, e021004, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021004

MOODLE. Página Inicial. Disponível em: <https://moodle.org/?lang=pt_br>. Acesso em: 12 abr. 2021.

SILVA, Maria Pastora Neres; CRUZ, Francisca Nimara Inácio da. Avaliação da monitoria da disciplina Fisiologia Humana no ensino superior: um relato de experiência. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 1, p. e021003,2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/5294. Acesso em: 1 maio. 2021.

UERJ. Uerj amplia inclusão digital com oferta de tablets aos estudantes, além de chips e auxílio a cotistas, 2020. Disponível em: <https://www.uerj.br/noticia/uerj-amplia-inclusao-digital-com-oferta-de-tablets-aos-estudantes-alem-de-chips-e-auxilio-a-cotistas/>. Acesso em: 12 abr. 2021.

UNASUS. Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus, 2020. Página Inicial. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundial-de-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 31 ago. 2021.

Published

2021-09-11

How to Cite

SANTOS, P. M. P. dos . When the class is not in the classroom: teaching experience report. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021017, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6777. Acesso em: 22 jul. 2024.