Languages and codes in the Enem by the administrative ramification of government education in Ceará

Authors

  • Kaio Breno Belizario de Oliveira Universidade Estadual do Ceará
  • Sonia Olivares Moral Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021007

Keywords:

Administrative dependency, National exam, Government education system

Abstract

This article sought to map the municipalities where they are located to the first five schools, according to the administrative ramification, with higher scores in Languages, Codes and their Technologies (LC) in the 2018 Enem edition, crossing Enem and School Census databases, to apprehend peculiar characteristics of each ramification. Therefore, an exploratory and descriptive study was carried out with a quantitative approach applied across the banks via SPSS. And yet, a socioeconomic indicator was used to characterize the social class of the students who took part in the exam. As a result, 13 mapped municipalities and two learning settings among the institutions were obtained according to social class, with emphasis on the following outcomes: i) higher performance in LC of students from the Military and IF spheres, as well as high rates of access to cable TV and the internet; ii) there is an opposite movement to the first in the professional schools, part-time schools and full-time schools government.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kaio Breno Belizario de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Licenciado en Educación Física por el centro universitario católico de Quixadá (UniCatólica). Máster en Educación por la Universidad Estatal de Ceará (UECE).

Sonia Olivares Moral, Universidad de Valladolid

Estudiante de Doctorado en Psicología de la Educación. Licenciada en Psicología con Certificado de Aptitud Pedagógica. Universidad de Salamanca. España. Profesora asociada en la Universidad de Valladolid (UVa).

References

ABEP. Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério de classificação econômica Brasil, 2019. Disponible en: http://www.abep.org/criterioBr/01_cceb_2019.pdf. Acesso em: 15 jul. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acceso en: 15 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Disponible en: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acceso en: 15 jul. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP/MEC. Educação Básica, perguntas frequentes sobre os resultados do Enem. Brasília, DF, 2015. Disponible en: http://portal.inep.gov.br/perguntas-frequentes. Acceso en: 19 mar. 2019.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., de 26 de junho de 2014. Disponible en: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acceso en: 15 jul. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF., nº 248, de 23 de dezembro de 1996. Disponible en: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acceso en: 15 jun. 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponible en: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acceso en: 15 jun. 2017.

CASTRO, Rodrigo Teixeira Monteiro de; GOMES, Celso Augusto dos Santos; GUIMARÃRES JÚNIOR, Ernani de Souza. O desempenho dos colégios militares no sistema público de ensino. Estudo e Debate, v. 25, n. 1, p. 261-283, 2018. Doi: http://dx.doi.org/10.22410/issn.1983-036X.v25i1a2018.1664.

HAGUETTE, André; PESSOA, Márcio Kleber Morais; VIDAL, Eloísa Maia. Dez escolas, dois padrões de qualidade. Uma pesquisa em dez escolas públicas de Ensino Médio do Estado do Ceará. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 24, n. 92, 609-636, 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362016000300005

KLEINKE, Maurício Urban. Influência do status socioeconômico no desempenho dos estudantes nos itens de física do Enem 2012. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 2, p. e2402, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2016-0081

LIBÂNEO, José Carlos.; OLIVEIRA, João Ferreira.; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2012.

MOTTA, Vânia Cardoso da; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do Ensino Médio? Medida provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educação e Sociedade, v. 38, n. 139, p. 355-372, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302017176606

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; SILVA, Maria Kélia da; MELO, Silvano Ferreira. A democratização do acesso ao ensino superior: considerações sobre a adesão da UERN ao exame nacional do ensino médio. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, p. 165-185, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v2i6.2580

SCHWARTZMAN, Simon. Os desafios da educação no Brasil. In: BROCK, Colin.; SCHWARTZMAN, Simon. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

SEDUC. Secretária da Educação do Ceará. Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Estado do Ceará, Ceará, 2019. Disponible en: https://www.seduc.ce.gov.br/escolas-de-ensino-medio-em-tempo-integral-eemti/. Acceso en: 15 jul. 2019.

SILVA, Givanildo da; SILVA, Alex Vieira da; SANTOS, Inalda Maria dos. O IDEB e as políticas públicas educacionais: estratégias, efeitos e consequências. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 9, n. 1, p. 258 - 285, 2019. Doi: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n1ID723

SOARES, Erineuda do Amaral; WERLE, Flávia Obino Corrêa. Processos e políticas de avaliação no ceará: cooperação e responsabilização. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 8, n. 2, p. 34-58, 2018. Doi: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n2ID528

SOUSA, Leandro Araujo de; SANTOS, Maria Irilene Alves dos; LOPES, Jayane Mara Rosendo; ALMEIDA, Grasiany Sousa de; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas Desempenho das instituições federais de educação profissional, científica e tecnológica brasileiras no Enem. Tendencias Pedagógicas, v. 34, p. 128-138, 2019. Doi: https://doi.org/10.15366/tp2019.34.010

SOUSA, Leandro Araujo de; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas; BRAGA, Adriana Eufrásio. Educação Física no Exame Nacional do Ensino Médio: análise via teoria clássica dos testes. Revista Actualidades Investigativas en Educación, v. 20, n. 1, p. 1-18. Doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i1.40126

XEREZ, Antônia Solange Pinheiro; COSTA, Frederico Jorge Ferreira; SANTOS, José Deribaldo Gomes dos. Educação profissional integrada ao nível médio no Ceará: reformas e contradições. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 204-223, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v2i4.2266

Published

2021-04-30

How to Cite

OLIVEIRA, K. B. B. de; MORAL, S. O. Languages and codes in the Enem by the administrative ramification of government education in Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 1, p. e021007, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021007. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/5459. Acesso em: 21 dec. 2024.