Possíveis implicações da Base Nacional Comum Curricular para a formação dos professores da Educação Básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e020003

Keywords:

Teacher training, Skills, Competence

Abstract

Aims to foster a debate on the implication of the Common National Curriculum Base for Basic Education teacher training. In order to alter this scope, a detailed analysis of the aforementioned document and of the Common National Base for teacher training is outlined, at the interface with what authors such as Machado(2018), Neira(2018) and Tardif(2002) teach, which allow us to understand the requirements of the aforementioned Base for the contemporary educational context, with emphasis on the field of teacher training. It is concluded that the Common National Base for teacher training aims at the training of the professional adequate to the demands of the labour market, with performance based on skills and competences, which lead to classifying and not formative educational evaluations.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda e mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Integrande do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO).

Vitória Chérida Costa Freire, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda e mestra em Educação pelo programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), graduada em Pedagogia pela mesma universidade.

Francisca Mayane Benvindo dos Santos, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará. Graduada em Pedagogia (UECE); Integrante do grupo de pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/UECE)

Francisca Risolene Fernandes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Servidora pública municipal da prefeitura de Horizonte-CE. Especialista em Alfabetização e Multiletramentos; em Gestão Pedagógica da Escola Básica e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (UECE). Graduada em Pedagogia (UVA)

Published

2020-02-03

How to Cite

SOUSA, F. G. A. de; FREIRE, V. C. C.; SANTOS, F. M. B. dos; FERNANDES, F. R. Possíveis implicações da Base Nacional Comum Curricular para a formação dos professores da Educação Básica. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 1, n. 1, p. e020003, 2020. DOI: 10.51281/impa.e020003. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/3652. Acesso em: 3 jul. 2024.