Motherhood and academic life: daily challenges for students/mothers in a bachelor's degree program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025032

Keywords:

Education, Public Policies, Maternity, Higher Education

Abstract

Motherhood carries a series of responsibilities that go beyond physical and emotional issues, especially in a patriarchal society that still reinforces gender stereotypes. The objective of this research seeks to evaluate the educational context through the experiences of students and mothers. Using qualitative methods and analyzing focus group experiences, the on-site research was conducted with seven students and mothers from the Chemistry Bachelor's program at IFCE Maracanaú campus (2025.1). We identified that the academic journey of these women is marked by numerous challenges, balancing family, academic, and professional responsibilities. 71.4% of the interviewees manage to remain in the program, viewing it as a space for personal fulfillment and professional growth, although they have considered dropping out, precisely because of the physical and mental overload. In short, institutional policies are necessary to alleviate this problem.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Micaelle Alexandra de Carvalho Oliveira, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Licenciada em Química (IFCE). 

Kalleu de Alencar, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Licenciado em Química (IFCE). Mestre e Doutorando em Farmacologia (Faculdade de Medicina/UFC). Professor Efetivo Ref. 1 (Prefeitura Municipal de Crateús/CE).

Francisco de Assis Francelino Alves, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Professor Adjunto Nível D4 (IFCE). Mestre e Doutor em Educação Brasileira (UFC). Professor Adjunto M Nível XII Aposentado (UECE).

References

ANDRADE, Letícia Ésther de. A consolidação do patriarcado no Brasil: a origem das desigualdades entre homens e mulheres. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano. 06, Ed. 11, Vol. 07, pp. 25-39, 2021. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/psicologia/consolidacao-do-patriarcado

CAPP, Edison; NIENOV, Otto Henrique. Bioestatística quantitativa aplicada. 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/213116. Acesso em 24 jan. 2025.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ (IFCE). Projeto Político-Pedagógico Institucional. aprovado pela Resolução CONSUP n. 46/2018. Fortaleza: IFCE, 2018. Disponível em: https://ifce.edu.br/PPI.pdf. Acesso em 6 jan. 2025.

LÍDIA, Laís Balbino Gomes. Mulher, mãe e universitária: desafios e possibilidades de conciliar a maternidade à vida acadêmica. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17638?&locale=pt_BR. Acesso em 6 jan. 2025.

LUCENA, Ingrid Rafaelle da Rocha. A conciliação entre maternidade-estudo- trabalho: reflexões sobre os desafios enfrentados pelas mães discentes no contexto universitário. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/53372. Acesso em 10 jan. 2025.

MINEIRO, Márcia et al. Pesquisa qualitativa e quantitativa: imbricação de múltiplos e complexos fatores das abordagens investigativas. Momento-Diálogos em Educação, v. 31, n. 03, p. 201-218, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14538.

NUNES, Cicera; SILVA, Lívia Maria Nascimento. Acesso e permanência na educação superior x exercício da maternagem: entre trajetórias, representações e exigibilidade de políticas estudantis. Direito. UnB-Revista de Direito da Universidade de Brasília, v. 4, n. 1, p. 41-79, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/article/view/28322. Acesso em 8 jan. 2025.

OBANDO, Juliane Mesquita; MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral. A linha Tênue entre Maternidade e Evasão Escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 27,

p. e255698, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392023-255698

PEREIRA, Antônio Lucas Lira et al. Mães universitárias: a luta pela conciliação da maternidade com a universidade. South American Development Society Journal, v. 8, n. 23, p. 152-152, 2022. DOI: https://doi.org/10.24325/issn.2446- 5763.v8i23p152-166.

PEREIRA, Nandyalla Gomes et al. Mães universitárias desafios e possibilidades em conciliar maternidade e educação. 2022.

PIRES, André; ROMÃO, Paulo Cesar Ricci; VAROLLO, Victor Marques. O Programa Bolsa Família e o acesso e permanência no ensino superior pelo Programa Universidade para Todos: a importância do “eu me viro”. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. e240020, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240020.

PONTES, V. V.; et al. Transição para a maternidade na trajetória acadêmica: estratégias de reparação dinâmica do self e de resistência no campo social de jovens universitárias. Estudos de Psicologia (Campinas), 39, e200190. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202239e200190.

SILVA, Cássia Vitória da. Maternidade e vida acadêmica: concepções construídas a partir das discentes/mães do curso de pedagogia da Universidade Federal do Maranhão, Campus de Codó. Universidade Federal do Maranhão – UFMA. 2024. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/8428. Acesso em 5 fev. 2025.

SOARES, Daiane Pereira et al. Hoje eu me pari: escrevivências como ato de descobertas e resistências acerca da trajetória acadêmica. 2023. Disponível em: https://dspace.sti.ufcg.edu.br/jspui/handle/riufcg/36056. Acesso em 1 fev.

SOUZA, Marcela Ingrid Mendes et al. Maternidade e vida acadêmica: o caso da jornada feminina de estudantes de uma instituição de ensino federal. Brazilian Journ of Development, v. 9, n. 6, p. 18927-18948, 2023. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv9n6-015.

Published

2025-09-26

How to Cite

OLIVEIRA, M. A. de C.; ALENCAR, K. de; ALVES, F. de A. F. Motherhood and academic life: daily challenges for students/mothers in a bachelor’s degree program. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025032, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025032. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15940. Acesso em: 5 dec. 2025.