Permanent Education in Health and Culture Circle in caring for the LGBTQIAPN+ population in the UHS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025027

Keywords:

Teaching-learning process, Pedagogical methods, Public health, Continuing education, Practice

Abstract

In the context of health, Permanent Education in Health (PEH) seeks to break with the traditional teaching model by proposing a dialogical interaction between teaching, service, and community. Thus, the Culture Circle (CC), conceived by Paulo Freire as a space for dialogue and collective construction of knowledge, is deeply related to the principles of PEH. The objective of this work was to report the experience of a PEH carried out using the pedagogical and methodological framework of Paulo Freire's CC. This is a report on the experience of a project of PEH moments on welcoming the LGBTQIAPN+ population in the Unified Health System (UHS), between September and December 2022. The experience highlighted the transformative potential of the CC as a methodological strategy of PEH, proving to be a powerful device for listening, problematizing, and redefining care practices in daily work.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karine da Silva Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Nutricionista. Pós graduada em Nutrição Clínica, em Saúde da Família e na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva. Mestre em Ciências da Saúde. Doutoranda em Saúde Coletiva.

Neíres Alves de Freitas, Centro Universitário UNINTA

Profissional de Educação Física. Pós graduada em Saúde da Família e na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Mestre em Saúde Coletiva. Doutora em Saúde Coletiva.

Danielly Custódio Cavalcante Diniz, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Assistente social. Pós graduada em Gestão Pública, na modalidade Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva e na Residência Multiprofissional em Cancerologia. Mestranda em Saúde Coletiva.

Maria Vanusa Sousa Melo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Profissional de Educação Física. Mestranda em Educação.

References

BALDISSERA, Vanessa Denardi Antoniassi; BUENO, Sonia Maria Villela. A educação permanente em saúde e a educação libertária de Paulo Freire. Cienc. Cuid. Saude, v.13, n.2, p. 191-192, abr.jun. 2014.

BORGES, Fernanda Moura et al. Relação entre planejamento didático e círculo de cultura: experiência com grupo de idosos hipertensos. Saúde em Redes, v. 7, n. 3, p. 115-127, 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire?. 7ª ed. Rio de Janeiro: Editora Brasiliense, 1984.

BRANDÃO, Maria Girlane Sousa Albuquerque et al. Educação em saúde como estratégia de qualificação da assistência às gestantes no interior do Ceará. Rev. enferm. atenção saúde, v. 9, n.1, p. 127-135, 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Brasília: 1. ed., 1. reimp. Ministério da Saúde, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do SUS (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2013.

BUBADUÉ, Renata de Moura et al. Ações educativas com adolescentes sobre a prevenção da COVID-19: relato de experiência. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 12, e27, p. 1-10, 2022.

CAMARGO-PLAZAS, Pilar et al. Adapting Paulo Freire's participatory education to develop self-management education programs for seniors with diabetes. Can J Diabetes, v. 45, n.6, p. 575-578, aug. 2021.

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 1982.

CARDOSO, Michelle Rodrigues; FERRO, Luís Felipe. Saúde e população LGBT: demandas e especificidades em questão. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v.32, n.3, p.552-563, 2012.

CARMES, Braulino Alexandre; TESSER, Charles Dalcanale; CUTOLO, Luiz Roberto Agea. Contribuições de Paulo Freire para a melhoria da relação médico-paciente. Saúde em Debate, v. 48, n. 142, p. e8790, jul. set. 2024.

COSTA-VAL, Alexandre et al. O cuidado da população LGBT na perspectiva de profissionais da Atenção Primária à Saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 32, n. 2, p. e320207, 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Fac símile digitalizado (Manuscritos). São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1968.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREITAS, Neíres. Alves. Mediações da integralidade do cuidado no cotidiano das mulheres do campo em uma comunidade de assentados. 2018. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Instituto de Medicina Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

JACOBOVSKI, Renata; FERRO, Luis Felipe. Educação permanente em saúde e metodologias ativas de ensino: uma revisão sistemática integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. e39910313391-e39910313391, 2021.

KROEFF, Renata Fischer da Silveira; GAVILLON, Póti Quartiero; RAMM, Laís Vargas. Diário de Campo e a Relação do (a) Pesquisador (a) com o Campo-Tema na Pesquisa-Intervenção. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 20, n. 2, p. 464-480, 2020.

LIMA, Luiz Gustavo Alves et al. Aplicabilidade dos círculos de cultura na educação em saúde: uma revisão integrativa de literatura. Saúde Coletiva (Barueri), v. 15, n. 93, p. 14690-14706, 2025.

LIONÇO, Tatiana. Que direito à saúde para a população GLBT? Considerando direitos humanos, sexuais e reprodutivos em busca da integralidade e da equidade. Saude soc., São Paulo, v.17, n.2, p.11-21, 2008.

MCHOTA, Ernest Joseph. Saberes Necessários á Atuação do(a) Professor(a). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 3ª ed. Ano 02, Vol. 01. pp 215-227, Junho de 2017.

MENDIETA, Marjoriê da Costa et al. Concepções de jovens educandos sobre sistema e serviços de saúde públicos. 2022.

PAULINO, Danilo Borges; RASERA, Emerson Fernando; TEIXEIRA, Flavia do Bonsucesso. Discursos sobre o cuidado em saúde de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transexuais (LGBT) entre médicas (os) da Estratégia Saúde da Família. Interface-comunicação, saúde, educação, v. 23, p. e180279, 2019.

SOARES, Carlos Hilton Albuquerque et al. Sistema saúde escola de Sobral-CE. SANARE-Revista de Políticas Públicas, v. 7, n. 2, p. 7-13, jul./dez. 2008.

TOMELIN, Nilton Bruno; RAUSCH, Rita Buzzi. O legado de Paulo Freire ao desenvolvimento profissional docente para uma educação decolonial: o Círculo de Cultura como possibilidade. Praxis educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116429, p. 1-17, 2021.

VELLOSO, Isabela Silva Cancio; TIZZONI, Janaína Soares. Critérios e estratégias de qualidade e rigor na pesquisa qualitativa. Ciencia y Enfermeria, p. 26-28, 2020.

Published

2025-08-11

How to Cite

OLIVEIRA, K. da S.; FREITAS, N. A. de; DINIZ, D. C. C.; MELO, M. V. S. Permanent Education in Health and Culture Circle in caring for the LGBTQIAPN+ population in the UHS. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025027, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025027. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15934. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)