Professional training and collective health: dialogues and contributions for the consolidation of the SUS
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025021Keywords:
Public Health, Health Education, Professional TrainingAbstract
This theoretical essay analyzes the dialectical relationship in health education and discusses how the specific knowledge of each professional category contributes to Collective Health and the Unified Health System (SUS). Using a critical-hermeneutic approach, it is argued that overcoming the biomedical model and consolidating comprehensive care depend on interdisciplinary articulation. The work highlights that the praxis of Nursing, the rights-based perspective of Social Work, the body and movement approach of Physical Education, and the psychosocial focus of Psychology, when integrated, strengthen the defense of the SUS and the struggle for social rights in a context of growing neoliberal challenges.
Metrics
References
ARRETCHE, Marta Teresa da Silva. Políticas Sociais no Brasil: descentralização em um estado federativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 14, n. 40, p. 111-141, out. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69091999000200009
BRAVO, Maria Inês Souza. Serviço Social e Reforma Sanitária: lutas sociais e práticas profissionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1996.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 19 jun. 2025.
CAMPOS, Dalvan Antonio de; RODRIGUES, Jeferson; MORETTI-PIRES, Rodrigo Otávio. Pesquisa em Saúde Coletiva como instrumento de transformação social: uma proposta fundamentada no pensamento hermenêutico-dialético. Saúde & Transformação Social, Florianópolis, v. 3, n. 4, p. 14-24, 2012. Disponível em: https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/450
CAMPOS, Gastão Wagner de Sousa. Reforma da reforma: repensando a saúde. São Paulo: Hucitec, 1992.
CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA. Profissional de Educação Física na Saúde está na CBO. Rio de janeiro, RJ, 2020. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/comunicacao/revistaedf/4663. Acesso em: 19 jun. 2025.
FERREIRA, Jaqueline; SILVA, Alex Crescentino da; SOUZA, Matheus Cardoso de. Antropologia, Educação Física e Saúde Coletiva: aproximações interdisciplinares. Motrivivência, v. 35, n. 66, p. 01-11, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e89547
GALLEGUILLOS, Vania Susana Brassea; CARNUT, Leonardo; GUERRA Lúcia Dias da Silva. Educação física e a formação em saúde coletiva: deslocamentos necessários para a atuação no Sistema Único de Saúde. SAÚDE DEBATE, v. 46, n. 135, p. 1151-1163, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104202213514
LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. Saúde como Negação da Negação: uma Perspectiva Dialética. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 15-28, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312007000100002
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Materialismo histórico-dialético e a pesquisa em Educação Ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 9, n. 1, p. 53-68, 2014. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol9.n1.p53-68
MAGNABOSCO, Gabriela Tavares. Vulnerabilidades no contexto da saúde coletiva: contribuições, desafios e perspectivas da enfermagem. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 22, p. e68409, 2023. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v22i0.68409
PIRES, Ana Cláudia Tolentino; BRAGA, Tânia Moron Saes. O psicólogo na saúde pública: formação e inserção profissional. Temas em Psicologia, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 151–162, 2009. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2009000100013
MENDES, Gabriely Braga; CRUZ, Mariana Priscila da; SOUSA, Henrique Santana de; CARVALHO, Marcela Maria Rodrigues; MELO, Beatriz Garcia de; SOARES, Mirelle Inácio. Sistematização da assistência de enfermagem: percepção de uma equipe multiprofissional na atenção primária à saúde. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 38, p. e52136, 2024. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v38.52136
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um Ensaio-Teórico? RAC - Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 15, n. 2, p. 320-332, mar./abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010.
NETTO, José Paulo. Ditadura e Serviço Social: uma análise do Serviço Social no Brasil pós-64. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PAIM, J. S. A reforma sanitária brasileira e o Sistema Único de Saúde: dialogando com hipóteses concorrentes. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 18, p. 625–644, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/4T8h5WcHDvYk84jpKj8YfQp/?lang=pt. Acesso em: 19 jun. 2025.
PEREIRA, Potyara Amazoneida Pereira. Necessidades humanas: subsídios à crítica dos mínimos sociais. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
REGIS, Cristiano Gil; BATISTA, Nildo Alves. O enfermeiro na área da saúde coletiva: concepções e competências. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 68, n. 5, p. 830-836, set./out. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2015680510i.
RODRIGUES, Caio San et al. Práxica de enfermagem em saúde coletiva: Vivência acadêmica na atenção primária à saúde. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 14, n. 3, p. 213–222, 7 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.29327/2303474.14.3-1.
ROUQUAYROL, Maria Zélia; GURGEL, Marcelo. Epidemiologia & Saúde. 8. ed. Rio de Janeiro: MedBook, 2017.
VASCONCELOS, Ana Maria de. A prática do serviço social: cotidiano, formação e alternativas na área da saúde. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007.