Gamification as an assessment strategy in university physical education: student perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025015

Keywords:

Learning assessment, Higher education, Professional training

Abstract

The study aimed to understand the perceptions of Physical Education students regarding the use of gamification as an assessment strategy in teaching-learning. This is a descriptive, exploratory and qualitative study, in which 10 students from the Bachelor's degree course at a private educational institution participated. The gamification proposal as an evaluative proposal was well received by the students, which contributed to identifying recurring difficulties and academic engagement, since the proposal was productive. Future research is suggested that can uncover the universe of assessment in the teaching-learning process that can contribute to the professional training process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lucas Souza Silva Saturnino, Faculdades Integradas do Ceará (Unific)

Mestrando no PPGE/UECE. Professor das Universidades Integradas do Ceará (Unific). Bolsista do Programa Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Funcap).

References

ANDRÉ, Ariane Lopes et al. Avaliação da educação interprofissional para a tomada de decisão compartilhada em farmacoterapia: uma revisão de escopo sobre métodos e instrumentos. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 27, p. e220497, 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio. Seção 1, 44-46, 2016.

CUNHA, Márcia Regina Holanda et al. Gamificação e os jogos educacionais: alternativas metodológicas para o ensino superior em tempo de pandemia por Covid-

Brazilian Journal of Development, v. 9, n. 1, p. 4127-4137, 2023.

DAROLT, Viviani; CAMPBELL, Carmen Silvia Grubert. A Pesquisa Formação Colaborativa e Reflexiva na Perspectiva da Gamificação. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 26, n. 1, p. 62-68, 2025.

FEICHAS, Felipe Augusto; SEABRA, Rodrigo Duarte; SOUZA, Adler Diniz. Gamificação no ensino superior em ciência da computação: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 19, n. 1, p. 443-452, 2021.

FERNANDES, Allysson Barbosa; CARVALHO, Alanna Oliveira Pereira. A gamificação no ensino superior na modalidade de educação a distância. Journal of Media Critiques, v. 11, n. 27, p. e219-e219, 2025.

FRAGELLI, Thaís Branquinho Oliveira. Gamificação como um processo de mudança no estilo de ensino aprendizagem no ensino superior: um relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 1, p. 221-233, 2018.

GESSER, Verônica; MAIA, Frederico de Oliveira. Avaliação em Educação Física Escolar no ensino fundamental: o que dizem as produções acadêmicas?. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 17, n. 36, p. e22101-e22101, 2024.

LOPES, Eric Dione Dutra et al. Gamificação na educação física: entre o

lúdico e a aprendizagem. Revista Magsul Multidisciplinar, v. 1, 2025.

MARTINS, Cristina; GIRAFFA, Lucia Maria Martins; LIMA, Valderez Marina. Gamificação e seus potenciais como estratégia pedagógica no ensino superior. Renote, v. 16, n. 1, 2018.

MENEZES, Aline Beckmann de Castro. Gamificação no ensino superior como estratégia para o desenvolvimento de competências: um relato de experiência no curso de psicologia. Revista Docência do Ensino Superior, v. 6, n. 2, p. 203-222, 2016.

MINAYO, Maria Cecília Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Editora Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012.

OLIVEIRA, Fabiola Gonzalez; SOARES, Renata Godinho; ILHA, Phillip Vilanova. Estratégias de gamificação para o ensino teórico do handebol no Ensino Superior. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, p. e98111032274- e98111032274, 2022.

OLIVEIRA, Natalia Mota et al. Avaliação da aprendizagem: uma revisão sobre concepções e instrumentos de avaliação da aprendizagem da educação básica ao ensino superior. ACTIO: Docência em Ciências, v. 6, n. 3, p. 1-21, 2021.

PEDROCHI JUNIOR, Osmar. et al. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: reflexões em uma perspectiva andragógica. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 1, p. 43-51, 2021.

RODRIGUES, Amanda Marinho; SOARES, Stela Lopes. A gamificação na educação física escolar: uma revisão sistemática. EaD & Tecnologias Digitais na Educação,

v. 11, n. 14, p. 182-192, 2023.

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernandes; LUCIO, Pilar Batista.

Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, Louise de Quadros; JUNG, Hildegard Susana; FOSSATTI, Paulo. Recursos para a avaliação da aprendizagem no ensino superior: possibilidades digitais. Roteiro,v. 46, 2021.

Published

2025-08-06

How to Cite

SATURNINO, L. S. S. Gamification as an assessment strategy in university physical education: student perceptions. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025015, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025015. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15832. Acesso em: 5 dec. 2025.