Social impact in Posgraduate Education as an evaluation criterion: as open field
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e023012Keywords:
Postgraduate studies, Social impact, State of knowledge, Scientific communicationAbstract
This article presents the results of scientific initiation research funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), part of a national project on the expansion and quality of higher education in the context of the National Education Plan (2014–2024). The main objective is to map the theme of social impact and its relationship with postgraduate education in Brazil, using two repositories: the Catalog of Theses and Dissertations and the Portal of Periodicals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The importance of these studies in identifying gaps and analyzes that contribute to the advancement of scientific knowledge is highlighted.
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BIANCHETTI, Lucídio. A orientação coletiva na pós-graduação stricto sensu: o pioneirismo de Dermeval Saviani. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, ago. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782021000100239&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 jul. 2023.
BIANCHETTI, Lucídio; FÁVERO, Osmar. História e histórias da pós-graduação em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WnyNvHfpMyhmKW7LzfX33Wf/?lang=pt. Acesso: 07 jul. 2023.
BOGDAN, Robert. C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BOUFLEUER, José Pedro. Inserção social como quesito de avaliação da pós-graduação. Revista de Educação Pública, v. 18, n. 37, p. 371-382, 2009. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/488. Acesso em: 06 ago. 2023.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p.122-155.
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer n.º 977/65. Definição dos cursos de pós-graduação. Brasília, DF, 1965.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Pós-graduação: Capes comemora 66 anos de existência nesta terça, 11. Brasília, DF: MEC, 17 jul. 2017a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/51461-capes-comemora-66-anos-de-existencia-nesta-terca-11. Acesso em: 12 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Educação superior: Programas de pós-graduação ganham avaliação quadrienal. Brasília, DF: MEC, 10 jul. 2017b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/212-noticias/educacao-superior-1690610854/51411-programas-de-pos-graduacao-ganham-avaliacao-quadrienal. Acesso em 16 jul. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Proposta de aprimoramento do modelo de avaliação da PG. Relatório técnico, 2018. Disponível em: http://regionais.anped.org.br/norte2018/wp-content/uploads/sites/3/2018/10/PNPG-CS-Avaliac%C3%A3o_Final_10-10-18_CS_FINAL_17_55.pdf. Acesso em: 27 ago. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação (org.). Documento de Área: Área 38: Educação. 2019a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/educacao-doc-area-2-pdf. Acesso em: 07 jul. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação (org.). Ficha de Avaliação: grupo de trabalho. Grupo de Trabalho. 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-fichaavaliacao-pdf .Acesso em: 11 ago. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação (org.). Sobre a CAPES. Brasília, DF: CAPES, 05 jan. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/perguntas-frequentes/sobre-a-cap. Acesso em: 14 jul. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação (org.). Quadrienal 2017 apresenta mudanças na avaliação da pós-graduação. 01 nov. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/quadrienal-2017-apresenta-mudancas-na-avaliacao-da-pos-graduacao. Acesso em: 11 ago. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação (org.). Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG: Acompanhamento do Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG. Brasília, DF: CAPES, 12 jul. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/defesa/pt-br/assuntos/ensino-e-pesquisa/copy_of_defesa-e-academia/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg-2020-2031#:~:text=O%20QUE%20%C3%89%3F,gradua%C3%A7%C3%A3o%20e%20pesquisa%20no%20Brasil. Acesso em: 14 jul. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ministério da Educação (org.). Periódicos CAPES: Quem somos. Brasília, DF: CAPES, 2023. Disponível em: http://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/sobre/quem-somos.html. Acesso em: 16 jul. 2023.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Quadragésimo ano do parecer CFE no 977/65. Revista Brasileira de Educação, n. 30, dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/VSnWgN8xMgjTc3VR534PSGN/?lang=pt#. Acesso: 07 jul. 2023.
FERRARO, Alceu Ravanello. ANPEd, a pós-graduação, a pesquisa e a veiculação da produção intelectual na área da educação. Revista Brasileira de Educação, n. 30, p. 47-69, dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000300001
FERRAÇO, Carlos Eduardo; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Inserção Social: em busca de sentidos e de indicadores para a avaliação da pós-graduação na área da Educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n.111, p. 420-440, abr./jun. 2021.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/gr8GBvF3dRMRRFDGVPvBbqD/. Acesso em: 13 jul. 2023.
GATTI, Bernadete. A pesquisa na pós-graduação e seus impactos na educação. Nuances, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 35-49, jan./dez. 2008.
http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000300525. Acesso em: 12 jul. 2023.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/18875/12399. Acesso em: 13 jul. 2023.
PIZZANI, Luciana et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.10, n.1, p.53-66, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896. Acesso em: 13 jul. 2023.
ROLIM, Paulo Yvens Farias; RAMOS, Anatália Saraiva Martins. Análise da gestão dos Programas de Pós-Graduação baseada no resultado da avaliação CAPES por meio da matriz importância-desempenho. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 25, n. 3, p. 525-545, set. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/wN88KZ4XXqBryHnPYNVmT9z/. Acesso em: 13 jul. 2023.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS R, I. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogos Educacionais, Curitiba, V. 6, n19, p.37-50, set./ dez. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf. Acesso em: 13 jul. 2023.