N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11190Keywords:
Escola/N'rondo, Meninas moçambicanas, Unyago, ViolênciasAbstract
In the present work, we aim to reflect on the possible violence that can be committed in Mozambican schools and within the spaces in which the female unyago takes place. Thus, the intrinsic function is to analyze the rights of protection for the physical, educational, psychological and social development of young girls. However, we found studies that point to unyago as one of the causes of non-compliance with some laws regarding girls. Initiation rites are identified as the main cause of girls dropping out of school and a potential contributor to premature marriages in those communities. Therefore, from the reflection on some possible violence suffered by them, we try to point out ways for them to exercise their citizenship in these formative and emancipating spaces.
Downloads
References
ANDRÉ, S. O Unyago na Educação da menina/mulher entre o povo yaawo da província do Niassa/Moçambique, Tese de Doutorado, UFAL, 2019.
ANDRÉ, S. Ritos de Iniciação não acrescentam idade cronológica às meninas. Entrevista concedida ao Jornal Generus, Maputo. 21 de dezembro de 2020.
ANDRÉ, S.; VASCONCELOS, N. À Espera, Niassa/Moçambique. Thandy Produções Culturais e Estúdio Atroà. 2016.
ANDRE, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. 2. Ed. revisada. Campinas: Papirus, 2003.
ARNFRED, S. Sexuality & gender politics in Mozambique: rethinking gender in Africa. Suffolk: Boydell & Brewer; James Currey, 2011.
ARNFRED, S. Introduction. In: ARNFRED, S. (Ed.). Re-thinking Sexualities in Africa. Sweden: Nordic Africa Institute, 2004.
CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Governo de Moçambique. 2004.
Conversa com Anakanga Ambitimuenye duramente a gravação do filme Ku’Umbala (2019), gravado em Malulo ⁄ Sanga ⁄ Niassa ⁄ Moçambique2017.
COSSA, S. N. Corpos Ubíquos: estudo etnográfico sobre a construção social dos corpos em Moçambique. 2014. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
GEFFRAY, C. A causa da guerra: antropologia da guerra contemporânea em Moçambique. 1ª Edição. Porto: Afrontamento, 1991.
GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. lei 04/83 do SNE, 1983.
GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. Lei 06/92 do SNE, 1992.
GOVERNO DE MOÇAMBIQUE, MEC, 1980.
MINISTÉRIO DA MULHER E DA ACÇÃO SOCIAL. Plano Nacional de Acção, Prevenção e Combate contra a Violência a Mulher (2008-2012). Maputo 2012.
PLANO CURRICULAR DE ENSINO BÁSICO. Governo de Moçambique. 2003.
PINHO, Osmundo. Descolonizando o feminismo em Moçambique. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 20, n. 3, 2012.
Plano Nacional de Prevenção e Combate dos Casamentos Prematuros em Moçambique. Governo de Moçambique, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sónia André, Lúcia Isabel da Conceição Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.