N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11190

Keywords:

Escola/N'rondo, Meninas moçambicanas, Unyago, Violências

Abstract

In the present work, we aim to reflect on the possible violence that can be committed in Mozambican schools and within the spaces in which the female unyago takes place. Thus, the intrinsic function is to analyze the rights of protection for the physical, educational, psychological and social development of young girls. However, we found studies that point to unyago as one of the causes of non-compliance with some laws regarding girls. Initiation rites are identified as the main cause of girls dropping out of school and a potential contributor to premature marriages in those communities. Therefore, from the reflection on some possible violence suffered by them, we try to point out ways for them to exercise their citizenship in these formative and emancipating spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sónia André, Universidade Pedagógica de Maputo

Doutora e Mestra em Educação pela UFAL, Especialista em Ensino da Arte-Musica, Licenciada em Música, Atriz, Produtora e Diretora de Cinema. Pesquisa sobre práticas tradicionais moçambicanas, juventudes e vulnerabilidades, povos não brancos e demais sujeitos/as e espaços periferizados/os. Saberes e espaços endógenos e indígenas, ritos e rituais, Educação em espaços, também não escolares. Outras formas de ser e estar mulheres, em particular de povos negros.

Lúcia Isabel da Conceição Silva, Universidade Federal do Pará

Doutora em Teoria e Pesquisa o Comportamento pela Universidade Federal do Pará (2006). Atualmente, é professora Associada III do quadro efetivo do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará, sendo docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Pará. Líder do Grupos de Estudos e Pesquisa em Adolescência, Juventude, Fatores de Vulnerabilidades e Proteção – GEPJUV/UFPA, Militante e ativista de direitos humanos.

References

ANDRÉ, S. O Unyago na Educação da menina/mulher entre o povo yaawo da província do Niassa/Moçambique, Tese de Doutorado, UFAL, 2019.

ANDRÉ, S. Ritos de Iniciação não acrescentam idade cronológica às meninas. Entrevista concedida ao Jornal Generus, Maputo. 21 de dezembro de 2020.

ANDRÉ, S.; VASCONCELOS, N. À Espera, Niassa/Moçambique. Thandy Produções Culturais e Estúdio Atroà. 2016.

ANDRE, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. 2. Ed. revisada. Campinas: Papirus, 2003.

ARNFRED, S. Sexuality & gender politics in Mozambique: rethinking gender in Africa. Suffolk: Boydell & Brewer; James Currey, 2011.

ARNFRED, S. Introduction. In: ARNFRED, S. (Ed.). Re-thinking Sexualities in Africa. Sweden: Nordic Africa Institute, 2004.

CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Governo de Moçambique. 2004.

Conversa com Anakanga Ambitimuenye duramente a gravação do filme Ku’Umbala (2019), gravado em Malulo ⁄ Sanga ⁄ Niassa ⁄ Moçambique2017.

COSSA, S. N. Corpos Ubíquos: estudo etnográfico sobre a construção social dos corpos em Moçambique. 2014. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GEFFRAY, C. A causa da guerra: antropologia da guerra contemporânea em Moçambique. 1ª Edição. Porto: Afrontamento, 1991.

GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. lei 04/83 do SNE, 1983.

GOVERNO DE MOÇAMBIQUE. Lei 06/92 do SNE, 1992.

GOVERNO DE MOÇAMBIQUE, MEC, 1980.

MINISTÉRIO DA MULHER E DA ACÇÃO SOCIAL. Plano Nacional de Acção, Prevenção e Combate contra a Violência a Mulher (2008-2012). Maputo 2012.

PLANO CURRICULAR DE ENSINO BÁSICO. Governo de Moçambique. 2003.

PINHO, Osmundo. Descolonizando o feminismo em Moçambique. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 20, n. 3, 2012.

Plano Nacional de Prevenção e Combate dos Casamentos Prematuros em Moçambique. Governo de Moçambique, 2015.

Published

2024-05-08

How to Cite

ANDRÉ, S.; SILVA, L. I. da C. N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11190, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11190. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190. Acesso em: 30 jun. 2024.