Study Group: collaborative perspectives to the development of educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49212

Keywords:

Study group, Collaborative Experiences, Educational Practice

Abstract

The present study was based around the perspective of collaborative work, and how it affects teaching practice. For this, it was outlined as a general objective to understand what possibilities the collaborative experiences lived in the Research Study Group on Education Knowledge and Teaching Learning (GEPESAD) promote educational practice, with a view to a formative character. To support the study, aspects of the theory of the following authors were brought up: Fiorentini (2013), Gama; Fiorentini (2009), Perelli; Garcia (2013), Farias et al (2009), Oliveira; Steps (2017). The questionnaire was used as a data collection instrument, applied with teachers in teaching, and they are members of the aforementioned study group, concomitantly. The evidenced elements constitute the research a qualitative approach. The collaborative perspective evidenced in the GEPESAD study group contributes to the improvement of knowledge and mobilizes the construction of new learning for teachers in teaching.

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Author Biographies

João Sandro de Sousa Paixão, Faculdade de Educação de Itapipoca

Graduando em Pedagogia pela UECE e Secretário de Cultura e Turismo do município de Tururu-CE

José Erison Matias Oliveira, Faculdade de Educação de Itapipoca

Graduação em Pedagogia pela UECE e tutor de Língua Portuguesa no âmbito da rede Estadual de Ensino.

Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro, Faculdade de Educação de Itapipoca

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do Setor de Metodologia e Pesquisa em Educação da Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE. Integra o Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE).

References

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Published

2022-11-22

How to Cite

PAIXÃO, J. S. de S. .; OLIVEIRA, J. E. M. .; CASTRO, F. M. F. M. . Study Group: collaborative perspectives to the development of educational practice. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49212, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49212. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9212. Acesso em: 3 jul. 2024.