Study Group: collaborative perspectives to the development of educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49212

Keywords:

Study group, Collaborative Experiences, Educational Practice

Abstract

The present study was based around the perspective of collaborative work, and how it affects teaching practice. For this, it was outlined as a general objective to understand what possibilities the collaborative experiences lived in the Research Study Group on Education Knowledge and Teaching Learning (GEPESAD) promote educational practice, with a view to a formative character. To support the study, aspects of the theory of the following authors were brought up: Fiorentini (2013), Gama; Fiorentini (2009), Perelli; Garcia (2013), Farias et al (2009), Oliveira; Steps (2017). The questionnaire was used as a data collection instrument, applied with teachers in teaching, and they are members of the aforementioned study group, concomitantly. The evidenced elements constitute the research a qualitative approach. The collaborative perspective evidenced in the GEPESAD study group contributes to the improvement of knowledge and mobilizes the construction of new learning for teachers in teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Sandro de Sousa Paixão, Faculdade de Educação de Itapipoca

Graduando em Pedagogia pela UECE e Secretário de Cultura e Turismo do município de Tururu-CE

José Erison Matias Oliveira, Faculdade de Educação de Itapipoca

Graduação em Pedagogia pela UECE e tutor de Língua Portuguesa no âmbito da rede Estadual de Ensino.

Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro, Faculdade de Educação de Itapipoca

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do Setor de Metodologia e Pesquisa em Educação da Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE. Integra o Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE).

References

ALAMI, S; DESJEUX, D; MOUSSAOUI, I G. A Pesquisa de campo. In. Os métodos qualitativos. Tradução de Luis Alberto S. Peretti. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2010, p. 87-119.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de et al. Fundamentos da Prática Docente: elementos quase invisíveis. In: Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2009, p. 31-53.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar Práticas Colaborativas ou Pesquisar Colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. – 5. Ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p. 53-85.

GAMA, Renata Prenstteter; FIORENTINI, Dario. Formação continuada em grupos colaborativos: professores de matemática iniciantes e as aprendizagens da prática profissional. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.11, n.2, p.441-461, 2009. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/2827> Acesso em: 14 set. 2022.

OLIVEIRA, Sandra Alves de.; PASSOS, Carmen Lucia Brancaglion. O Trabalho Colaborativo e o Desenvolvimento Profissional de um Grupo de Professores dos Anos Iniciais: olhar para resolução de problemas. Cad. Pesq., São Luís, v. 24, n. Especial, p. 192-2017. set./dez. 2017. Disponível em: <https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/8077/5192> Acesso em: 08 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v24n.especialp192-207

PERRELLI, Maria Aparecida de Souza; GARCIA, Luciana Virgili Pedroso. Grupo Colaborativo e Formação Docente: diálogos (trans)formadores com uma professora universitária iniciante. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 35, n. 2, p. 243-254, Jul./dez., 2013. Disponível em: < https://sumarios.org/artigo/grupo-colaborativo-e-forma%C3%A7%C3%A3o-docente-di%C3%A1logos-transformadores-com-uma-professora> Acesso em: 08 set. 2022.

Published

2022-11-22

How to Cite

PAIXÃO, J. S. de S. .; OLIVEIRA, J. E. M. .; CASTRO, F. M. F. M. . Study Group: collaborative perspectives to the development of educational practice. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49212, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49212. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9212. Acesso em: 21 nov. 2024.