School Indiscipline Post-Covid-19 Pandemic in Ceará Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49171

Keywords:

School indiscipline, In-person Return, Ceará education

Abstract

This work aims to present, from the perspective of the teacher, the factors that contribute to school indiscipline in the return of face-to-face school activities after the post-Covid-19 pandemic social isolation. It is pertinent that indiscipline in the classroom is a complicating factor for teaching and learning to occur, and that remote teaching has mischaracterized the idea of ​​the formal classroom, group participation, and other activities of school praxis in the learning context. . The research was carried out through electronic questionnaires, with teachers from the state public network of Ceará. The main challenge for teachers, in the current context of education, is to develop students' socio-emotional skills, motivating themselves and redoing their pedagogical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Pereira Souza, Instituto Federal de Educação do Ceará

Pedagoga, servidora do município de Maracanaú, cedida para o Governo do Estado do Ceará, exercendo a função de Coordenadora Escolar, especialista em Gestão Escolar, mestranda em Educação Profissional e Tecnológica no Instituto Federal de Educação do Estado do Ceará.

Sandro César Silveira Jucá, Instituto Federal de Educação do Ceará

Professor titular e pesquisador do IFCE, atuando como docente nos Mestrados ProfEPT (Educação Profissional e Tecnológica em rede nacional), PPGER (Mestrado Acadêmico em Energias Renováveis) e no Doutorado Acadêmico da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) no IFCE.

Solonildo Almeida da Silva, Instituto Federal de Educação do Ceará

Professor do Instituto Federal do Ceará - Reitoria, Professor titular e pesquisador do IFCE, atuante como docente no Mestrado ProfEPT (Educação Profissional e Tecnológica em rede nacional).  Membro do corpo editorial do Educação Profissional e Tecnológica em Revista.

References

ANTUNES, C. Professor bonzinho = aluno difícil: disciplina e indisciplina em sala de aula. Fascículo 10; Na Sala de Aula. Vozes, 2002.

AQUINO, J. G. Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas. São Paulo: Moderna, 2003.

BABBIE, Earl. Métodos de Pesquisas de Survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001, 519 p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências em educação a distância. Editora Penso, Porto Alegre, 2013.

CORRÊA, Alex Sandro. (In)disciplina e bullying nas práticas escolares de diretores, coordenadores, docentes e alunos: uma análise à luz da Teoria Crítica. 2018. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, USP, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-19072018-122500/pt-br.php. Acesso em: 01 set. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LIMA, F. K. C.; SILVA, J. L. M. . A percepção de um grupo de alunos sobre o contexto da educação remota. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. e 47088, 2022. DOI: 10.47149/pelo.v.4.7088. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7088. Acesso em: 07 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7088

MARTINS, Angela Maria, BOTLER, Alice Miriam Happ. Conflitos, indisciplina e violência em escolas. Cadernos de pesquisa Fundação Carlos Chagas, V. 46, nº.161 julho/setembro, 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/ cp/issue/view/321. Acesso em: 05 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144153

PIAGET. J. Juízo moral. Rio de Janeiro: Forense;1994.

QUADROS DA SILVA, Louise de; FOSSATTI, Paulo; JUNG, Hildegard Susana. Metodologias Ativas: A Google For Education como ferramenta disruptiva para o ensino e aprendizagem. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 10, n. 18, 2018. Disponível em: https://periodicos. unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/ article/view/880. Acesso em: 11 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.10.18-8

VERGARA, S. C. (1997) Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas.

SACRISTÁN. J. Gimeno. Compreender e transformar o ensino. / J. Gimeno Sacristán e A. I. Pérez Gómez; trad. Ernani F, da Fonseca – 4. ed. . Porto Alegre: ARTMED, 1998.

SILVA, F. O. da; SOUZA, G. F. R. de. Formação permanente de professores no cotidiano escolar: o real e o possível. Educ. Form., [S. l.], v. 7, p. e8002, 2022. DOI: 10.25053/redufor.v7.e8002. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/ article/view/8002. Acesso em: 11 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7.e8002

Published

2022-11-21

How to Cite

SOUZA, G. P. .; JUCÁ, S. C. S. .; SILVA, S. A. da . School Indiscipline Post-Covid-19 Pandemic in Ceará Education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49171, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49171. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9171. Acesso em: 22 nov. 2024.