Representations of gender and race in the cinematic culture of the movie ‘gone with the wind’ (1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49169

Keywords:

Gender and race relationships, Educational Culture, Cinema

Abstract

This work is anchored in observation studies of cinematographic art as a "cultural pedagogy" thus acquiring a specific meaning which is part of the act of educating globally with the aspiration of a narrative that is relatable to everyone. The objective of this work is to understand how the different relationships of the subjects regarding gender and race in the cinematic culture of the movie Gone with the Wind (1939) are represented. Through ethnographic analysis it is possible to observe dynamics of gender, sexuality, race, unveiling the plots of specific discourses representatives of the power structures. An approach that captures the contexts of texts and images presented by the media revealing social spaces of television (RIAL, 2005). Thus, through the characters of a motion picture we can observe relationships of gender, race, power, culture, and social distributions that identify the place of man and woman in a particular society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Targino Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Educação na linha de História da Educação pela UFPB. Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Atuou como professora Assistente nível A na UFPB- campus IV (2018- 2020).

Isabela Nathália Nunes , Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Metodologia do Ensino na Educação Superior pelo Centro Universitário Internacional e Graduada em História pela Universidade Federal de Pernambuco.

References

CERTEAU, M. de. A escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes; revisão de Arno Vogel. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petropolis/RJ: Editora Vozes, 2014.

GIARD, L. História de uma Pesquisa. In: CERTEAU, M. A invenção do Cotidiano: 1. Artes de fazer. Petropolis/RJ: Vozes, 2014.

HALL, Stuart. Da Diáspora – Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representações da UNESCO no Brasil, 2003.

HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: o breve século XX. 2ª. ed. São Paulo: Editora Schwarcz ltda 2009.

LOURO, G. L. O cinema como pedagogia. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. D. M.; VIEGA, C. G(Org.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2015, p. 423- 443.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação – Episódios de racismo cotidiano. São Paulo: Editora Cobogó, 2020.

PINHEIRO, Antonio Carlos Fereira. Instrução e Cultura Escolar: considerações sobre cultura educacional no oitocentos. In: CURY, C. E.; MARIANO, S. (Org.). Múltiplas Visões: cultura histórica no oitocentos. João Pessoa: UFPB, 2009.

RIAL, Carmem. Mídia e Sexualidades: breve panorama dos estudos de mídia. In: GROSSI, Miriam Cois (org). Movimentos Sociais, educação e sexualidades. Rio de Janeiro: Paramond, 2005.

STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe L. (Org). Cultura infantil: A construção corporativa da infância. Tradução de George Eduardo Japiassú Bricio. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

WANDERLEY, M. L. Coisas de Cinema: ‘flash back’ de um exibidor de província. 1ª. ed. João Pessoa: A União superintendência de imprensa e editora, 1985.

Referências Fílmicas

EU NÃO SOU SEU NEGRO. Direção: Peck Raoul. EUA: Amazon Studios. 2017. Streaming (96 min).

E O Vento Levou. Direção: Victor Fleming. EUA. Selznik International Pictures. 1939. DVD (238 min).

Published

2022-11-21

How to Cite

SILVA, S. T. .; NUNES , I. N. . Representations of gender and race in the cinematic culture of the movie ‘gone with the wind’ (1939). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49169, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49169. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9169. Acesso em: 21 nov. 2024.