Problematizing Mathematics Box as a didactic-pedagogical-playing resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49162

Keywords:

Problem-solving Mathematics Box, Teacher Training and Practice, Teaching-learning, Dialogue and Interaction, Problematizations

Abstract

The formative and dialogic meeting between the authors of this article, in the year 2019, based on the sharing of the contributions of Caixa Mathematics in teacher training and practice, enabled them to creatively reinvent it as Caixa Mathematics Problematizing. The objective of this text is to discuss the theoretical-methodological perspectives of the dynamization of the Problematizing Math Box as a didactic-pedagogical-playing resource in face-to-face and online training meetings. In the narratives produced in the second half of 2020, students of specialization courses highlight the experiences shared with this methodological resource, interactive, dynamic and mathematical learning moments. In addition, curiosity and the desire to learn with enthusiasm and motivation the mathematical concepts and contents intertwined in Caixa stand out. Experiencing the Problematizing Math Box in teacher training and practice contributes to the teaching-learning processes of mathematics, in a dialogic and interactive perspective, which enables the development of different strategies for solving problematizations created in the fabric of shared resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Alves de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).  Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora na Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus XII, Guanambi-BA. Professora no Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira, Candiba-BA. Integra os Grupos de Pesquisas: NEPE/Campus XII/UNEB, GEM/UFSCar, GREPEM/UFJF.

Jane Maria Braga Silva, Rede municipal de ensino de Juiz de Fora

Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora e Coordenadora Pedagógica do ensino fundamental na rede municipal de Juiz de Fora. Integra o Grupo de Pesquisa: GREPEM/UFJF.

Neila Maria de Almeida Tomé, Rede municipal de ensino de Juiz de Fora

Mestra em Educação pela Universidade Estácio de Sá. Coordenadora Pedagógica na rede municipal de ensino de Juiz de Fora. Integra o Grupo de Pesquisa: GREPEM/UFJF.

References

ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e educação matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro, SP, v. 29, n. 51, p. 1-17, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a01

ENGELBRECHT, Johann; LLINARES, Salvador; BORBA, Marcelo de Carvalho Transformation of the mathematics classroom with the internet. ZDM Mathematics Education 52, p. 825–841, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01176-4

ENGELBRECHT, Johann et al. Will 2020 be remembered as the year in which education was changed? ZDM Mathematics Education 52, p. 821–824, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01185-3

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 12. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2002.

GRANDO, Regina Célia. Práticas de letramento matemático escolar na infância: chances, análises de dados e de possibilidades. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 7, n. 1, p. 1-23, 2016.

LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sergio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 3-37.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2006.

MUNIZ, Cristiano Alberto et al. Caixa Matemática e situações lúdicas. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal. Brasília, DF: MEC/SEB, 2014. p. 19-23.

NÓVOA, António. E agora, Escola? Jornal da USP, São Paulo, ago. 2020. Disponível em: https://jornal.usp.br/artigos/e-agora-escola/. Acesso em: 25 ago. 2020.

OLIVEIRA, Sandra Alves de; SILVA, Jane Maria Braga; TOMÉ, Neila Maria de Almeida. Vivência da Caixa Matemática Problematizadora na formação e prática docente. In: ENCONTRO NACIONAL ONLINE DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA, 1., 2020, Barra do Bugres, Mato Grosso. Anais eletrônicos [...]. Mato Grosso: UNEMAT, 2020. p. 1-8. Disponível em: http://matematicanaescola.com/eventos/index.php/ienopem/ienopem/schedConf/presentations.Acesso em: 26 nov. 2020.

OLIVEIRA, Sandra Alves de; SILVA, Jane Maria Braga; TOMÉ, Neila Maria de Almeida. Caixa Matemática Problematizadora nos processos de ensino-aprendizagem: dinamize e problematize as ações pedagógicas! In: ENCONTRO MINEIRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2021, Pouso Alegre. Anais eletrônicos [...]. Pouso Alegre: SBEM-MG/IFSULDEMINAS, 2021a. p. 35-38. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/emem2021/393536-caixa-matematica-problematizadora-nos-processos-de-ensino-aprendizagem--dinamize-e-problematize-as-acoes-pedagogi/. Acesso em: 16 dez. 2021.

OLIVEIRA, Sandra Alves de; SILVA, Jane Maria Braga; TOMÉ, Neila Maria de Almeida. Vivências da Caixa Matemática Problematizadora na formação e na prática de professoras-formadoras-pesquisadoras. In: SILVEIRA, Resiane Paula da (org.). Educação Matemática: formação, práticas e inclusão. Formiga, MG: Editora Real Conhecer, 2021b. v. 2. p. 10-23. E-book.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sergio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 77-92.

ROCHA, Lídia de Almeida; SANTANA, Jucirlene de Carvalho; OLIVEIRA, Sandra Alves de. Recursos didáticos experienciados em aulas de matemática nos anos iniciais. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-9, 2021. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p356-383

SILVA, Jane Maria Braga; ALMEIDA, Marcos Adriano de; OLIVEIRA, Sandra Alves de. Formação e prática de professores nos anos iniciais: o que pode uma Caixa Matemática? In: NAVARRO, Eloisa Rosotti; SOUSA, Maria do Carmo de (org.). Educação matemática em pesquisa: perspectivas e tendências. Guarujá, SP: Científica Digital, 2021. v. 1. p. 459-472. E-book. DOI: https://doi.org/10.37885/201202606

Published

2022-11-20

How to Cite

OLIVEIRA, S. A. de .; SILVA, J. M. B. .; TOMÉ, N. M. de A. . Problematizing Mathematics Box as a didactic-pedagogical-playing resource. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49162, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49162. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9162. Acesso em: 3 jul. 2024.