Equal Opportunities within the Regular School: the inclusion of students with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49156Keywords:
Students with Disabilities, Guaranteed right, Regular School, Teaching-learning processAbstract
The article brings a topic widely discussed in the educational environment: the inclusion of students with disabilities in regular schools. Since education is a right for all, the school could not ignore special education students. The right is guaranteed by national and international laws. Thus, the text brings a bibliographical research that elucidates the following objectives: identify and conceptualize school inclusion, its students and discuss the opportunities that are given to students with disabilities when belonging to the school school and their development in the teaching-learning process. in the discussions, it became evident that every student with a disability, in addition to having their right to attend a regular school, also has the right to learn like students who are representative of normality.
Downloads
References
ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.
BATISTA, Marcus Welby; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Inclusão escolar e deficiência mental: análise da interação social entre companheiros. Estudos de Psicologia. Vitória, v. 9, n. 1, abr 2004, p.101-111. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000100012
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 27 de ago. de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 9394, de 23 de dezembro de 1996. Lei que fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional Brasileira. Brasília: 1996.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 21/07/2012. Acesso em: 25 de mai. de 2022.
CAPOVILLA, Fernando César. Pesquisa e desenvolvimento de novos recursos tecnológicos para educação especial; boas novas para pesquisadores, clínicos, professores, pais e alunos. Brasília, n. 60, out./dez. 1993, p. 138-156.
GLAT, Rosana; NOGUEIRA, Mario Lúcio de Lima. Políticas educacionais e a formação de professores para a educação inclusiva no Brasil. Revista Integração, Brasília, v. 24, ano 14, p. 22-27, 2002.
MANTOAN, Maria Teresa Égler; SANTOS, Maria Terezinha Teixeira dos. Atendimento educacional especializado: políticas públicas e gestão nos municípios. São Paulo: Moderna, 2010.
MANTOAN, Maria Teresa Égler. Inclusão escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas. In: Maria Teresa Egler Mantoan. (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis / RJ: Vozes, 2008, v. 1, p. 29-41.
MANTOAN, Maria Teresa Egler. Igualdade e diferenças na escola como andar no fio da navalha. Educação (PUC/RS), Porto Alegre / RS, v. XXIX, n. 1(58), p. 55-64, 2006.
MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna 2003.
MENDONÇA, Ana Abadia dos Santos. Escolarização de Crianças com Deficiência Intelectual nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação de Mestrado. Universidade de Uberaba. 21014.
PEREIRA, M. S. Semelhanças e Diferenças de Habilidades Sociais entre crianças com Síndrome de Down incluídas e crianças com desenvolvimento típico. 2007. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2007.
RIPPEL, V. C. L.; SILVA, A. M. Inclusão de estudantes com necessidades especiais na Escola Regular. In: 1º Simpósio Nacional de Educação e XX Semana da Pedagogia. Unioeste: Cascavel, Paraná. 2003.
SARTORRETO, Maria Lúcia. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: recursos pedagógicos acessíveis e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial: Fortaleza, Universidade Federal do Ceará. 2010.
SASSAKI, Romeu K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão, construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1998.
UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Acção na Área das Necessidades Educativas Especiais. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e Qualidade. Salamanca, Espanha, 1994. 49p.
UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990, 8p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Abadia dos Santos Mendonça
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.