Equal Opportunities within the Regular School: the inclusion of students with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49156

Keywords:

Students with Disabilities, Guaranteed right, Regular School, Teaching-learning process

Abstract

The article brings a topic widely discussed in the educational environment: the inclusion of students with disabilities in regular schools. Since education is a right for all, the school could not ignore special education students. The right is guaranteed by national and international laws. Thus, the text brings a bibliographical research that elucidates the following objectives: identify and conceptualize school inclusion, its students and discuss the opportunities that are given to students with disabilities when belonging to the school school and their development in the teaching-learning process. in the discussions, it became evident that every student with a disability, in addition to having their right to attend a regular school, also has the right to learn like students who are representative of normality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Abadia dos Santos Mendonça, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Graduação em Pedagogia (Universidade de Uberlândia (UFU)). Mestre e Doutora em Educação com ênfase a Educação Especial e Inclusiva. (Universidade de Uberaba (UNIUBE)) Coordenadora do Centro de Referência da Educação Especial e Inclusiva (CREI) (Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais (SEEMG)).

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

BATISTA, Marcus Welby; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Inclusão escolar e deficiência mental: análise da interação social entre companheiros. Estudos de Psicologia. Vitória, v. 9, n. 1, abr 2004, p.101-111. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000100012

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 27 de ago. de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 9394, de 23 de dezembro de 1996. Lei que fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional Brasileira. Brasília: 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 21/07/2012. Acesso em: 25 de mai. de 2022.

CAPOVILLA, Fernando César. Pesquisa e desenvolvimento de novos recursos tecnológicos para educação especial; boas novas para pesquisadores, clínicos, professores, pais e alunos. Brasília, n. 60, out./dez. 1993, p. 138-156.

GLAT, Rosana; NOGUEIRA, Mario Lúcio de Lima. Políticas educacionais e a formação de professores para a educação inclusiva no Brasil. Revista Integração, Brasília, v. 24, ano 14, p. 22-27, 2002.

MANTOAN, Maria Teresa Égler; SANTOS, Maria Terezinha Teixeira dos. Atendimento educacional especializado: políticas públicas e gestão nos municípios. São Paulo: Moderna, 2010.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Inclusão escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas. In: Maria Teresa Egler Mantoan. (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis / RJ: Vozes, 2008, v. 1, p. 29-41.

MANTOAN, Maria Teresa Egler. Igualdade e diferenças na escola como andar no fio da navalha. Educação (PUC/RS), Porto Alegre / RS, v. XXIX, n. 1(58), p. 55-64, 2006.

MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna 2003.

MENDONÇA, Ana Abadia dos Santos. Escolarização de Crianças com Deficiência Intelectual nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação de Mestrado. Universidade de Uberaba. 21014.

PEREIRA, M. S. Semelhanças e Diferenças de Habilidades Sociais entre crianças com Síndrome de Down incluídas e crianças com desenvolvimento típico. 2007. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2007.

RIPPEL, V. C. L.; SILVA, A. M. Inclusão de estudantes com necessidades especiais na Escola Regular. In: 1º Simpósio Nacional de Educação e XX Semana da Pedagogia. Unioeste: Cascavel, Paraná. 2003.

SARTORRETO, Maria Lúcia. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: recursos pedagógicos acessíveis e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial: Fortaleza, Universidade Federal do Ceará. 2010.

SASSAKI, Romeu K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão, construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1998.

UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Acção na Área das Necessidades Educativas Especiais. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e Qualidade. Salamanca, Espanha, 1994. 49p.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990, 8p.

Published

2021-11-20

How to Cite

MENDONÇA, A. A. dos S. . Equal Opportunities within the Regular School: the inclusion of students with disabilities. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49156, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49156. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9156. Acesso em: 22 jul. 2024.