The challenges of academic research on Homeschooling in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48730

Keywords:

Home Education, Homeschooling, Academic research, Common sense

Abstract

This paper aims to analyze the main challenges of academic research on homeschooling in Brazil today. Through a qualitative research approach, the elements analyzed are derived from both the literature on the subject and the monitoring of actions in favor of regularizing homeschooling in the country. The following highlight as predominant results: the reiterated use of common sense and generalizations in relation to home education; the reaction of opposition from the academic community on the subject that is associated with conservative projects of the current federal government; the need to expand dialogue and confront the polarization around the complex homeschooling movement; and the urgency of expanding academic research on home education in order to strengthen arguments in defense of public education.

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Author Biographies

Luciane Muniz Ribeiro Barbosa, Universidade Estadual de Campinas

Profa. Dra. no Departamento de Política e Administração de Sistemas Educacionais (DEPASE), na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Líder do Laboratório de Política Pública e Planejamento Educacional (LaPPlanE) e coordenadora do Observatório da Educação Domiciliar e Desescolarização (OEDD).

Giulia Maria Bumba, Universidade Estadual de Campinas

Graduanda do curso de Pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Integra o Laboratório de Política Pública e Planejamento Educacional (LaPPlanE) e o Observatório da Educação Domiciliar e Desescolarização (OEDD).

Isabela Mallis Martinho de Araujo, Universidade Estadual de Campinas

Graduanda do curso de Pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Integra o Laboratório de Política Pública e Planejamento Educacional (LaPPlanE) e o Observatório da Educação Domiciliar e Desescolarização (OEDD).

Patrícia Machado Jardim, Universidade Estadual de Campinas

Graduanda do curso de Pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Integra o Laboratório de Política Pública e Planejamento Educacional (LaPPlanE) e o Observatório da Educação Domiciliar e Desescolarização (OEDD).

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Published

2022-12-31

How to Cite

BARBOSA, L. M. R.; BUMBA, G. M.; ARAUJO, I. M. M. de; JARDIM, P. M. The challenges of academic research on Homeschooling in Brazil. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48730, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48730. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8730. Acesso em: 22 jul. 2024.