The challenges of academic research on Homeschooling in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48730Keywords:
Home Education, Homeschooling, Academic research, Common senseAbstract
This paper aims to analyze the main challenges of academic research on homeschooling in Brazil today. Through a qualitative research approach, the elements analyzed are derived from both the literature on the subject and the monitoring of actions in favor of regularizing homeschooling in the country. The following highlight as predominant results: the reiterated use of common sense and generalizations in relation to home education; the reaction of opposition from the academic community on the subject that is associated with conservative projects of the current federal government; the need to expand dialogue and confront the polarization around the complex homeschooling movement; and the urgency of expanding academic research on home education in order to strengthen arguments in defense of public education.
Downloads
References
ARAÚJO, Luís Fernando Ferreira; PROGETTI, Claudia Bianchi; SANTOS, Robson Alves dos. O processo de ensino-aprendizagem: desafios em tempos de isolamento social. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.4992
ARAÚJO, Stephane Silva de; LEITE, Maria Cecilia Lorea. A defesa pela “liberdade de escolha” fortalecendo uma rede empresarial: o homeschooling brasileiro. Práxis Educativa, v. 15, p. 1–20, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.14819.039
BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro. Homeschooling no Brasil: ampliação do Direito à Educação ou via de Privatização?. Educação e sociedade, v. 37, p. 153-168, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016157215
BARBOSA, Luciane Muniz Ribeiro; EVANGELISTA, Natália Sartori. Educação domiciliar e direito à educação: a influência norte-americana no Brasil. Revista Educação em Perspectiva, v.8, n.3, p. 328-344. Viçosa, 2017. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v8i3.907
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei nº 9394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996. Disponível em: L9394 (planalto.gov.br). Acesso em: 21 out. 2022
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências, 1990. Disponível em: L8069 (planalto.gov.br). Acesso em: 21 out. 2022
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 3179/2012, de 08 de fevereiro de 2013. Acrescenta parágrafo ao art. 23 da Lei nº 9.394, de 1996, de diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a possibilidade de oferta domiciliar da educação básica. Brasília: Câmara dos Deputados, 2012. Disponível em: Portal da Câmara dos Deputados (camara.leg.br). Acesso em: 21 out. 2022
CASANOVA, Letícia Veiga; FERREIRA, Valéria Silva. Os discursos da Associação Nacional de Educação Domiciliar do Brasil. Práxis Educativa, v. 15, p. 1–17, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.14771.025
CECCHETTI, E.; TEDESCO, A. L.. Educação Básica em xeque: Homeschooling e fundamentalismo religioso em tempos de neoconservadorismo. Práxis Educativa, v. 15, p. 1–17, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.14816.026
FARIA, B. de; BARBOSA, L. Educação domiciliar no Brasil e grupos de apoio: resposta à “falta de socialização” fora da escola?. Revista dos Trabalhos de Iniciação Científica da UNICAMP, Campinas, SP, n. 27, p. 1–1, 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/revpibic2720192806
FIORIN. J. L. de. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2 ed. São Paulo: Ática, 2006.
GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa. 2004, v. 30, n. 1, pp. 11-30. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002
GUIZZO, B. S.; MARCELLO, F. de A.; MÜLLER, F.. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, v. 46, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046238077
LODI, J. G.; BARBOSA, L. M. R.. A Educação Domiciliar (Homeschooling) no Brasil e a crise da escola. In: MARINHO, I. da C.; CHAVES, E. R. M.; COSTA, A. G.; MEDEIROS, M. E. de O. B. (org.). Formação de jovens pesquisadores na educação: práxis e resistências. 1ed.Cajazeiras: Edições AINPGP, 2021, v. 1, p. 86-103.
NEVES, V. N. S.; VALDEGIL , D. de A.; SABINO, R. do N. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: estado da arte. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e325271, 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.5271
OLIVEIRA, R. L. P.; BARBOSA, L. M. R.. O neoliberalismo como um dos fundamentos da educação domiciliar. Pro-Posições [online], v. 28, n. 2, pp. 193-212, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0097
PESSOA, M. L. S.. Educação Domiciliar no Brasil: Trajetória e organização a partir de 1990. Dissertação de (Mestrado) em Serviço Social da Educação - Universidade Federal de Sergipe, São Cristovão/SE, 2019.
QUEIROZ, M. I. P. de. O pesquisador, o problema da pesquisa, a escolha de técnicas: algumas reflexões. In: LANG, A. B. da S. G. (org.). Reflexões sobre a pesquisa sociológica. São Paulo: Humanitas, 1999. p. 13-24.
RAY, B. D.. Homeschooling grows up. National Home Education Research Institute, 2004.
RIBEIRO, A. C.. Homeschooling e controvérsias: da identidade à pluralidade – o drama da socialização. Práxis Educativa, v. 15, p. 1–22, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.14775.034
ROCHA, D.; DEUSDARÁ, B.. Análise de Conteúdo e Análise do Discurso: aproximações e afastamentos na (re)construção de uma trajetória. Alea: Estudos Neolatinos. 2005, v. 7, n. 2, pp. 305-322. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-106X2005000200010
SAVIANI, D.. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 3 ed. São Paulo: Autores Associados,1985.
SPIEGLER, T. Parent’s motives for home education: the influence of methodological design and social context. International Electronic Journal of Elementary Education. v. 3, issue 1, October, 2010.
VAN PELT, D. A. N., ALLISON, P. A., ALLISON, D. J. Fifteen Years Later: Home-Educated Canadian Adults. Canadian Centre for Home Education, 2009.
VASCONCELOS, M. C.. A Educação Domiciliar e suas motivações: elos que se desfazem e se refazem. In: VASCONCELOS, M. C. (Org.). Educação Domiciliar no Brasil: mo(vi)mento em debate. Curitiba: CRV, 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868569.2
VASCONCELOS, M. C.. Educação na casa: perspectivas de desescolarização ou liberdade de escolha. Pro-Posições [online], V. 28, n 2, pp. 122-140, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0172
VIEIRA, A. de H. P. “Interesses naturais” ou vantagem de classe? Desigualdade invisível e construções da “educação ideal” em famílias “homeschoolers”. In: VASCONCELOS, M. C. (Org.). Educação Domiciliar no Brasil: mo(vi)mento em debate. Curitiba: CRV, 2021.
VIEIRA, A. de H. P. "Escola? Não, obrigado": um retrato da homeschooling no Brasil. 76 f. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais). Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
ZAN, D.; KRAWCZYK, N.. Ataque à escola pública e à democracia: notas sobre os projetos em curso no Brasil. Retratos da Escola, v. 13, n. 27, p. 607–620, 2020. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i27.1032
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciane Muniz Ribeiro Barbosa, Giulia Maria Bumba, Isabela Mallis Martinho de Araujo, Patrícia Machado Jardim (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.