The social role of the school in building a culture of peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48677

Keywords:

Social Role of the School, Culture of Peace, Educational Practices

Abstract

The school is one of the most important spaces for promoting culture, autonomy, diversity, formal education, made up of subjects and the relationships established between them. The objective of the research was to analyze the conception of education professionals about the social role of the school in the construction of a culture of peace, having, as a starting point, the discussion about the practices of construction of a culture of peace in the school context. The methodology was based on a qualitative approach and exploratory research. The data collection instrument was the questionnaire, through Google Forms, with seven participants. The main results showed that the school plays an important role in the process of building a culture of peace, as it is the protagonist in the intellectual, social, political and ethical formation of individuals, responsible for all the educational elements present in its context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magdala Costa Borba, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas, campus A. C. Simões, Maceió- Alagoas. Membro do grupo de pesquisa Gestão e Avaliação Educacional (GAE/UFAL/CNPq).

Thayná da Silva Sales, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas, campus A. C. Simões, Maceió- Alagoas. Membro do grupo de pesquisa Gestão e Avaliação Educacional (GAE/UFAL/CNPq).

Givanildo da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação. Professor do Centro de Educação e Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas, campus A. C. Simões, Maceió-Alagoas. Membro do grupo de pesquisa Gestão e Avaliação Educacional (GAE/UFAL/CNPq).

References

ATAÍDE, Y. D. B. A educação e a cultura de paz. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 14, p. 11-18, jul./dez., 2000.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.

DUPRET, L. Cultura de paz e ações sócio-educativas: desafios para a escola contemporânea. In: FACCI, M. G. D.; SILVA, S. M. C.; ANACHE, A. A. Psicologia escolar e educacional. São Paulo, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572002000100013

DUSI, M. L. H. M. A construção da cultura de paz no contexto da instituição escolar. Tese (Dissertação) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília – DF, 2006.

RABBANI, M. J. Educação para a paz: desenvolvimento histórico, objetivos e metodologia. IN: MILANI, F.i M.; JESUS, R. de C. D. P. (Org.). Cultura de paz: estratégias, mapas e bússolas. Salvador: INPAZ, 2003, p. 63-94.

Published

2022-11-05

How to Cite

BORBA, M. C.; SALES, T. da S.; SILVA, G. da. The social role of the school in building a culture of peace. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48677, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48677. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8677. Acesso em: 22 jul. 2024.