Teacher training in light of Brazil’s 1961 and 1996 education guidelines and bases laws (LDB)
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48396Keywords:
Teacher training, Education Guidelines and Bases Law (LDB), History of EducationAbstract
Teacher training has been expanding discussions in the educational field, mainly from the educational reforms of the late 20th century, and attracting the eyes of specialists and legislators, whom see in teacher training paths for certain educational purposes. Therefore, this article aims to understand the historicity of teacher training in Brazil, highlighting the implications of the 1961 and 1996 Education Guidelines and Base Law (LDB). This is a bibliographic and documental research, whose objects of study are those legal instruments, in the context of the history of teacher training and Brazilian education. As results, after the proposed analysis, it became evident that the historicity of teacher training in Brazil crosses particular interests of groups, reflected in the laws that support the Brazilian educational system, and is also marked by social issues relevant to the times, which reverberate in the constitution of the teaching profession, in its identity, formation and social status.
Downloads
References
BOSI, A. Dialética da Colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 21 abr. 2022.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 21 abr. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm Acesso em: 20 abr. 2022.
CARVALHO, D. P. A Nova Lei de Diretrizes e Bases e a formação de professores para a educação básica. Ciência & Educação, v. 5, n. 2, p. 81-90. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73131998000200008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73131998000200008
FREITAS, M. C.; BICCAS, M. S. História Social da Educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2009.
GONDRA, J. G.; SCHUELER, A. Educação, Poder e Sociedade no Império Brasileiro. São Paulo: Cortez. 2008.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. (Série Manuais Acadêmicos).
MOROSINI, M. C. Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: MOROSINI, M. C. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.
PECEGUEIRO, C. M. P. A. A formação do professor na perspectiva da Lei de Diretrizes e Bases da educação nacional do Brasil nº 9394/96. Anais VIII Fórum Internacional de Pedagogia, Imperatriz, MA, Brasil, 8., 2016. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/TRABALHO_EV057_MD1_SA10_ID2092_20092016123441.pdf. Acesso em: 15 abr. 2022.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
VICENTINI, P. P.; LUGLI, R. G. História da Profissão Docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rachel Rachelley Matos Monteiro, Carlos Ian Bezerra de Melo, Antonio Germano Magalhães Junior , Ana Paula Lima Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.