Teacher training in light of Brazil’s 1961 and 1996 education guidelines and bases laws (LDB)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48396

Keywords:

Teacher training, Education Guidelines and Bases Law (LDB), History of Education

Abstract

Teacher training has been expanding discussions in the educational field, mainly from the educational reforms of the late 20th century, and attracting the eyes of specialists and legislators, whom see in teacher training paths for certain educational purposes. Therefore, this article aims to understand the historicity of teacher training in Brazil, highlighting the implications of the 1961 and 1996 Education Guidelines and Base Law (LDB). This is a bibliographic and documental research, whose objects of study are those legal instruments, in the context of the history of teacher training and Brazilian education. As results, after the proposed analysis, it became evident that the historicity of teacher training in Brazil crosses particular interests of groups, reflected in the laws that support the Brazilian educational system, and is also marked by social issues relevant to the times, which reverberate in the constitution of the teaching profession, in its identity, formation and social status.

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Author Biographies

Rachel Rachelley Matos Monteiro, Faculdade Ari de Sá

Mestra em Educação (PPGE/UECE), Especialista em Educação Infantil (UCDB), Licenciada em Pedagogia (UECE). Pesquisa sobre docência, formação, saberes e práticas dos professores do Ensino Superior. Atua na Educação Básica e no Ensino Superior. Coordenadora da Comissão Própria de Avaliação da Faculdade Ari de Sá (CPA/FAS).

Carlos Ian Bezerra de Melo, Universidade Estadual do Ceará

Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Educação (PPGE/UECE), Especialista em Educação Matemática (UNOPAR) e Licenciado em Matemática (FECLESC/UECE). Diretor Regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional do Ceará (SBEM-CE).

Antonio Germano Magalhães Junior , Universidade Estadual do Ceará

Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduando em Psicologia (UECE), Graduado em Pedagogia e História (UFC), Especialista em Pesquisa Educacional (UFC) e em Educação a Distância (UnB), Mestre e Doutor em Educação (UFC), com pós-doutorado em Educação (UFRN).

Lima Barbosa, Faculdade Ari de Sá

Bacharel em Direito (UNIFOR) e Licenciada em Pedagogia (UECE), Mestra em Educação (UECE) e Doutora em Educação (UFC). Tem experiência no Ensino Superior presencial e a distância. Coordenadora da Coordenação de Iniciação Científica, Monitoria e Extensão CIME da FAS.

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Published

2022-09-10

How to Cite

MONTEIRO, R. R. M.; MELO, C. I. B. de; MAGALHÃES JUNIOR , A. G. .; LIMA BARBOSA. Teacher training in light of Brazil’s 1961 and 1996 education guidelines and bases laws (LDB). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48396, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48396. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8396. Acesso em: 3 jul. 2024.