A didactic sequence for literary narratives told through the dramatic textual genre: As an incentive to enter the literary world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.6793

Keywords:

Integrated High School, Literature, Narrative, Drama, Following teaching

Abstract

The offer of new technologies associated with the countless daily activities can distance high school students from literary studies. Thus, it is believed that traditional methodologies are not always effective to encourage students to enter the world of literature. In this context, the present work sought to develop a pedagogical tool, through a didactic sequence, with the purpose of innovating the Literature classes of the 3rd years of the Technical courses in Electrotechnics and Informatics, Integrated to the High School of Professional and Technological Education, of the IFSULDEMINAS, Poços de Caldas (MG) campus. The aim is to present an alternative to Literature teachers, allowing them to deepen literary narratives, in order to arouse greater interest and prominence among students, through a differentiated approach to (re)knowing the genres: narrative (literary) and dramatic (theatrical), as well as reading, writing and (re)telling stories, motivating them within their learning construction processes. The development of this practical proposal took place with third-year students of integrated courses in electrotechnics and information technology, in the second semester of 2020, within the discipline of Portuguese Language and Literature. The activity consisted of a didactic sequence, divided into sequential study modules, adapted for remote classes (COVID-19 pandemic), with representation of a Structuralist rereading, prepared and planned by the students, from a source text (narrative) to a arrival text (dramatic). The entire project is compiled (at the end) in another educational product, a booklet that details a pedagogical practice of literary inclusion, which intends to serve as an alternative for teachers who work with the theme – the culmination of this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maisa Carla Melo Mendes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica (IFSULDEMINAS), Pós-Graduada em Metodologia de Ensino e Graduada em Letras e Pedagogia (licenciatura plena). 10 anos de sala de aula, lecionando Língua Portuguesa (Gramática, Redação, Interpretação, Semiótica e Projeto de Vida) na rede particular.

Isabel Ribeiro do Valle Teixeira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas

Fez Licenciatura em Ciências Biológicas na FFCLRP – USP, Mestrado e Doutorado em Ciências também na USP. Trabalha há mais de 20 anos com formação de professores, nos primeiros 10 anos, na UNIFEG e depois até a data atual, no IFSULDEMINAS.

References

ARAÚJO, L. F. F. de; PROGETTI, C. B.; SANTOS, R. A. do. O processo de ensino-aprendizagem: desafios em tempos de isolamento social. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 3, e334992,2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.49921

ARISTÓTELES. A poética. Trad. Eudoro de Sousa. Porto Alegre: Globo, 1966.

BNCC. Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2017, Seção 1, Pág. 146. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf

CÂNDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2004.

CEREJA, W. R. Ensino de Literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com Literatura. São Paulo: Atual, 2005.

CHAUÍ, M. Introdução à história da filosofia: dos pré-socráticos a Aristóteles, volume I. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

DEL PICCHIA, M. P. Máscaras: o amor de Dulcinéia. Rio de Janeiro: Ediouro, 1987.

FRANCO JUNIOR, A. Operadores de leitura da narrativa. In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (Org.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá, PR: UEM, 2009.

FRIEDMAN, N. Point of view in fiction. In: STEVICK, P., org. The Theory of the Novel. 1967. Revista USP, São Paulo, nº 53, p. 166-182, 2002.

FRIGOTTO, G.; ARAUJO, R. M.L. Práticas Pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão Natal: UFRN, v. 52, n.38, p. 61-80, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/download/7956/5723

GENETTE, G. Discurso da Narrativa. Trad. Fernando Cabral Martins. Lisboa: Arcádia, 1979.

JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. 19ª ed. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2003.

LISPECTOR, C. Laços de família. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

MOROCHO GAYO, G. (Org.). Estudios de drama e retórica en la Grecia y Roma. León: Universidad de León, Servicio de Publicaciones, 1987.

PARANÁ. Diretrizes curriculares da educação básica / língua portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.

SCHIAVINATO, D. G. Orator de Cícero: Tradução e Estudo de Fragmentos de uma Poética Clássica. Dissertação. Mestrado em Estudos Lieterários. Unesp, Araraquara, SP. 2013. Disponível em https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/115922/000810206.pdf;jsessionid=DCCC6F398F341798A5FDEA682C12B386?sequence=1.

SANFELICI, A. de M.; SILVA, F. L. da. Os adolescentes e a leitura literária por opção. Educar em Revista [online], 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38946.

SANTOS, R. A. dos. Cartografando a construção do atual perfil de leitor de textos literários egresso das aulas de língua portuguesa do ensino médio. Revista Brasileira de Educação [online]., v. 22, n 90, p. 1413-2478, 2017.

SILVA, J. M. da. O Ensino da Literatura através de outras linguagens. Revista dia a dia educação [online] 2014, p.17. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uepg_port_artigo_joseane_maria_da_silva.pdf

STAIGER, E. Conceitos Fundamentais de Poética. Trad. Celeste Aída Galeão: Rio de Janeiro: Templo Brasileiro, 1977.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como Ensinar. Trad. Ernani. F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-01-08

How to Cite

MENDES, M. C. M.; TEIXEIRA, I. R. do V. A didactic sequence for literary narratives told through the dramatic textual genre: As an incentive to enter the literary world. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e46793, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.6793. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6793. Acesso em: 22 jul. 2024.