Public policies for teachers’ Continued Formation: literature review
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.6367Keywords:
Public Policies, Formation, Teachers, AmapáAbstract
The article presents studies on the theme Public policies for teacher training: literature review. The objective was to analyze the Brazilian literature on Public Policies of the last five years that deal with the training of teachers in the State of Amapá. The systematic methodology of bibliographic review was adopted, being a descriptive study, with a qualitative approach, with a focus on answering the questions through the resolution of the state of the question. Literatures were identified in a research carried out on the Scielo portal and on the Periodicos Capes portal, using search descriptors. Being selected from the universe of articles, only eight studies. The results presented the structure, in tables, identifying the author, the theme, the journal and year of publication. The discussion analyzed aspects of teacher training present in the current context of public educational policies in Brazil and the State of Amapá through five categories: 1) Teacher training by PARFOR; 2) Network training by PNAIC; 3) University-school partnership; 4) Teacher training at IFAP; 5) Ongoing training. It was concluded that the analyzed research reports the great importance of public policies aimed at initial and continuing teacher education, these have had a positive impact on the professional development of teachers and, consequently, on the improvement of student learning.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Elane Carneiro de; REIS, Marcos Vinicius de Freitas. Religião, política e educação: concepções de racismo religioso dos professores do Estado do Amapá. Fronteiras e Debates, v. 3, n. 2, p. 49-75, 2017. Acesso em: 14 mar. 2021.
ARAÚJO, Marciano Vieira de. BARROS, Delma. Formação de professores, currículo e práticas pedagógicas no município de Aquiraz. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 6, n. 5, p. 56-201, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3e4WTUi. Acesso em: 11 mar. 2021.
COSTA, Carlos. Missão de professor – O papel do docente hoje é fazer parceria com os alunos. Revista Ensino Superior, v. 1, n. 18, p. 1-2, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2Vlm3HJ. Acesso em: 11 mar. 2021.
GUEDES Isabella Abreu Carvalho; SANCHEZ, Liliane Barreira. A formação docente para a educação profissional técnica e sua influência na atuação dos professores do instituto federal do Amapá – campus Macapá: um estudo de caso. Holos, v. 7, n. 1, p. 238-252, 2017. Acesso em: 14 mar. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 159, p. 38-62, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2TRMaWE. Acesso em: 11 mar. 2021.
MACHADO, Luciana Castro Oliveira; TEIXEIRA, Beatriz de Basto. Apontamentos sobre a formação em rede no pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Educação em Revista, v. 36, n. esp., p. 1-18, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3rgxGvx. Acesso em: 14 mar. 2021.
NACARATO, Adair Mendes. A parceria universidade-escola: utopia ou possibilidade de formação continuada no âmbito das políticas públicas? Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 66, p. 699-716, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3xFNcn8. Acesso em: 14 mar. 2021.
NÓBREGA-THERRIEN, Sílvia Maria; THERRIEN , Jacques. Os trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em avaliação educacional, v.15, n.30, jul.-dez., 2004. Acesso em: 14 mar. 2021.
PINTO, Rafael Ângelo Bunhi et al. O Programa Nacional de Formação de Professores – PARFOR em uma Universidade Comunitária: impactos e resultados. Rev. Avaliação, v. 25, n. 3, p. 769-790, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3z2uIxz. Acesso em: 14 mar. 2021.
RODRIGUES, Efigênia das Neves B. et al. O desafio de qualificar professores para a diversidade: a realidade do estado do Amapá. Relegens Treskeia, v. 7, n. 2, p. 116-135, 2018.
SOLIS, Claudia. Você sabia que o mundo precisa de 69 milhões de novos professores até 2030, segundo a UNESCO? Faculdademurialdo.com.br, 19 de outubro de 2017. Disponível em: https://bit.ly/3k1M9Ki. Acesso em: 11 mar. 2021.
SOUSA, Elisabete Piancó et al. Formação pedagógica do tecnólogo para atuação como docente no Instituto Federal Do Amapá – campus Macapá. Holos, a. 35, v. 1, p. 1-13, 2019.
SOUZA, Valdinei Costa. Qualidade da formação de pedagogos na perspectiva da oferta do Parfor Presencial. Educação e Pesquisa, v.43, n.1, p.82-96, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3B5pPW3. Acesso em: 14 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Arivaldo Leite Mira, Dannielsom Thomptsom de Souza Miranda, Esmeralda Viana Braga Sá, Patrícia Assunção dos Santos Barreto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.