Affection path through empirical experience in formation dentistry area
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4814Keywords:
Experience, Health and Education, Teaching-learning processAbstract
Health professionals’ contemporary training aims at the integration between teaching, service and the community, which is carried out in real practice scenarios. Considering the above, this study targets to analyze Dentistry training teaching-learning process during extramural curricular experiences. It is an autobiographical study using field journals, text messages on WhatsApp® application, photographs, serial album, territorialization map, family genogram and extramural experience reports as collecting data tools. Two categories emerged as data analysis results: Teaching-learning method between theory and practice and Affection map from empirical training in Dentistry: expectations, uncertainties and desires. It is considered that extramural experiences were able to generate affection and provide opportunities for reflection on field practices, as well as making it possible to acknowledge its transforming power in the Dentistry formation training process.
Downloads
References
BEZERRA, N. P. X; VELOZO, A. P; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v.3, n. 2, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3917 Acesso: 11 março de 2021.
BOTAZZO, C. Diálogos sobre a boca. São Paulo: Hucitec, 2013.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 jun. 2020. Seção 1, p. 62. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à saúde. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Brasília: Diário Oficial da União, 2017.
CHAPADEIRO, C. A; ANDRADE, H. Y. S. O; ARAÚJO, M. R. N. A família como foco da atenção primária à saúde. Belo Horizonte: Nescon/UFMG, 2011.
CUNHA, M. S; SÁ, M. C. A visita domiciliar na Estratégia de Saúde da Família: os desafios de se mover no território. Interface (Botucatu), v.17, n.44, p.61-73, jan./mar. 2013.
LARROSA, J. Tremores: Escritos sobre a experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1. ed. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
LOPES, J. M. R; MEDEIROS FILHO, A. E. C. Experiências formativas através de diários de formação. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3573. Acesso: 11 março de 2021.
MONNERAT, A. F; SOUZA, M. I. C; MONNERAT, A. B. L. Tratamento Restaurador Atraumático. Uma técnica que podemos confiar?. Rev. bras. odontol., Rio de Janeiro, v. 70, n. 1, p. 33-6 jan./jun. 2013.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013.
PELLANDA, N. M. C; PINTO, M. M. Autonarrativas no fluxo da pesquisa: operando com operações dos observadores. Educar em Revista, n. 57, p. 261-274, jul./set. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Beatriz Santos Batista, Fábio Solon Tajra, Patrícia Ferreira de Sousa Viana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.