Let’s play circus

body “in art” in preschool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4656

Keywords:

Children, Circus Activities, Pedagogy, Art

Abstract

The circus is an artistic-cultural manifestation capable of embracing different social spheres such as artistic, therapeutic, social, leisure, educational, physical conditioning, and has been attracting the attention of professionals from multiple areas. At this juncture, circus education has been taking place in different social contexts, including early childhood education, with the participation of an increasingly larger and more diverse audience. Therefore, this research aims to understand how schools and teachers in the State of São Paulo, Brazil, organize the knowledge of the circus and how they are applied into their work plan. To this end, we intend to carry out a field research that will include direct observation and recording of both classes and activities in Field Journal as well as semi-structured interviews with the leading teachers and coordinators of the schools. The information obtained was interpreted in a qualitative way, using the Thematic Categorical Analysis methodology. We noticed the presence of games and playfulness, storytelling and artistic presentations in all participating schools, important strategies that show us specificities with the approach, material, spaces and circus contente for this age group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellen Yukari Maruyama Tengan, Universidade Estadual de Campinas

Graduanda em Educação Física na Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas. Integrante do Grupo de Pesquisa em Circo (CIRCUS - FEF / UNICAMP). Bolsista CNPq/PIBIC. Realiza pesquisa com os temas lazer, circo e Educação Infantil.

Marco Antonio Coelho Bortoleto, Universidade Estadual de Campinas

Professor Livre Docente do Departamento de Educação Física e Humanidades da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Coordenador do Grupo de Pesquisa em Circo (CIRCUS-FEF/UNICAMP) e membro da Federação Internacional de Ginástica (FIG). Realiza pesquisas nos temas pedagogia e segurança nas atividades circenses, cultura de treinamento da Ginástica Artística, formação em Ginástica para Todos, tecnologia elásticas e formação de acrobatas

References

ALONSO, Virgínia; BARLOCCO, Adriana. Encastres: propuestas para una escuela en juego: circo. Material didáctico para las escuelas del país bajo la Coordinación Técnica del Consejo de Educación Inicial y Primaria (CEIP) y el Ministerio de Desarrollo Social (MIDES), 2014. Disponível em: https://www.circonteudo.com/livraria/encastres-propuestas-para-una-escuela-en-juego-circo-uruguai/. Acesso em: 13 abr. 2021.

AYOUB, Eliana Reflexões sobre a educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, n.supl.4, p. 53-60, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139594/134898 . Acesso em: 10 abr. 2021

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4ª ed. Lisboa: Edições, v. 70, 2011.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Atividades circenses: notas sobre a pedagogia da educação corporal e estética. Cadernos de Formação RBCE, v. 2, n.2, p. 43-55, 2011. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1256/651 . Acesso em: 10 abr. 2021.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PINHEIRO, Pedro Henrique Godoy Gandia; PRODÓCIMO, Elaine. Jogando com o circo. Editora Fontoura, 2011.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do ato das Disposições Constitucionais Transitórias [...]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm . Acesso em: 30 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 10 abr. 2021.

CORSI, Laís Marconato; MARCO, Ademir de; ONTAÑÓN, Teresa. Educação física na educação infantil: proposta interdisciplinar de atividades circenses. Pensar a Prática, v. 21, n. 4, 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/51387 . Acesso em: 10 abr. 2021.

DE MARCO, Ademir. Espaço pedagógico interdisciplinar para estimulação integral de crianças na educação infantil. In: SOUZA, E. R. et al. (Org.). Educação Física, lazer e saúde: interfaces ao desenvolvimento humano. Florianópolis: Editora da UDESC, 2015.

DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Educação Física escolar: pedagogia e didática das atividades circenses. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, v. 28, n. 2, 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/63/71 . Acesso em: 10 abr. 2021.

DUPRAT, Rodrigo Mallet.; ONTAÑÓN, Teresa Barragán; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Atividades Circenses. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; DE OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli. (Org.). Ginástica, dança e atividades circenses. Maringá: Editora Da Universidade Estadual De Maringá, Vol. 3, 2014. p.119-157.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LOPES, Daniel de Carvalho; PARMA, Márcio. Construção de malabares passo a passo. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2016.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MATEUS, Ana do Nascimento Biluca e colaboradores. A importância da contação de história como prática educativa na educação infantil. Pedagogia em Ação, v. 5, n. 1, 2013. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/8477 . Acesso em: 10 abr. 2021

ONTAÑON, Teresa; DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho Educação física e as atividades circenses: “O estado da arte”. Movimento, v. 18, n. 2, pp. 149-168, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/22960/19068 . Acesso em: 10 abr. 2021.

SANTOS RODRIGUES, Gilson. Pedagogia das atividades circenses na Educação Física escolar: experiências da arte em escolas brasileiras de Ensino Fundamental. 2018. 395 f.Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

SIMON, Heloisa dos Santos.; KUNZ, Elenor. O brincar como diálogo/pergunta e não como resposta à prática pedagógica. Movimento, v. 20, n. 1, p. 375-394, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/39749/28357 . Acesso em: 10 abr. 2021.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Stephen J. Métodos de pesquisa em atividade física. Artmed Editora, 2009.

TUCUNDUVA, Bruno Bartf Pinto; BORTOLETO, Marco Antonio Bortoleto. O circo e a inovação curricular na formação de professores de educação física no Brasil. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 25, p. 25055, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/88131/54584 . Acesso em: 10 abr. 2021.

VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, pp. 203-220, 2014. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977/6250. Acesso em: 10 abr. 2021.

Published

2021-04-29

How to Cite

TENGAN, E. Y. M.; BORTOLETO, M. A. C. Let’s play circus: body “in art” in preschool. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324656, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4656. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4656. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável