Science teaching in the conception of pedagogical teachers from the Crateús - Ceará
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.4592Keywords:
Training, Teaching metodology, TeachingAbstract
The present work appears during the Science Teaching discipline in a Pedagogy course in the Sertões de Crateús. In this perspective, the objective was to understand how Science Teaching is being carried out by teachers from the municipal network of five cities in this region. The investigation is characterized as exploratory and descriptive, with a qualitative approach. Data collection took place through a questionnaire applied to teaching teachers. We observed that in view of the current reality of teaching and its precarious conditions in relation to the requirements of educational investments, the challenge of proposing different strategies and teaching resources that arouse the interest and curiosity of students is notorious. However, it is reported about the social importance of Sciences, but that the initial training to work in this area is incipient, with a (self) training taking place in the course of teaching practice. Thus, it is relevant to expand the approach to science content in the initial training of pedagogues, in order to fill this gap.
Downloads
References
ARRUDA, Juliana Silva; SIQUEIRA, Liliane Maria Ramalho de Castro. Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 1, e314292, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4292
BORGES, G. L. A. Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: fundamentos, história e realidade em sala de aula. Acervo digital UNESP, v. 10, 2012.
BRASIL, PCNs. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ministério da Educação (MEC), 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 10/01/2020.
CACHAPUZ, A. F. Arte e ciência no ensino das ciências. Interacções, Santarém (Portugal), v. 10, n. 31, p. 95-106, 2014.
CALDEIRA, A. M. S; ZAIDAN, S. Práxis pedagógica: um desafio cotidiano. Paidéia, Belo Horizonte, v. 10, n. 14, p. 15-32, 2013.
CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente. In: Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, IV, 2009, Londrina. Anais... João Pessoa - PB, 2009.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 5ª Ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011.
FOUREZ, Gérard. Crise no ensino de ciências?. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2016.
FREITAS, Munique de Souza; OLIVEIRA, Danielle Rodrigues de. Os saberes docentes e sua relação com a didática no processo de ensino. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 2, p.1-14, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3562
GHIRALDELLI, P. O que é pedagogia. São Paulo – SP: Editora Brasiliense, 2006, 46p.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo - Cortez Editora, 1994, 288 p.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n.1, 45-61, 2001.
NASCIMENTO, F.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista histedbr on-line, Campinas, v. 10, n. 39, p. 225-249, 2010.
OVIGLI, D. F. B.; BERTUCCI, M. C. S. A formação para o ensino de ciências naturais nos currículos de pedagogia das instituições públicas de ensino superior paulistas. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 104-209, 2009.
PIMENTA, S. G.; FUSARI, J. C.; PEDROSO, C. C. A.; PINTO, U. A. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professo polivalente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, 2017.
POZO, J. I.; CRESPO, M. Á. G. A aprendizagem e o ensino de ciências. 5ª ed. Porto Alegre - RS: Artmed, 2009, 296 p.
PRUDÊNCIO, C. A. V.; GUIMARÃES, F. J. A contextualização no ensino de ciências na visão de licenciandos. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), XI, 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis - RJ, 2015.
RESENDE, G.; MESQUITA, M. G. B. F. Principais dificuldades percebidas no processo ensino-aprendizagem de Matemática em escolas do município de Divinópolis (MG). Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 199-122, 2013.
SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, Piracicaba, v. 1, número especial, p. 1-12, 2008.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jones Baroni Ferreira de Menezes, Edivânia Oliveira Zacarias, Maria Erica Rodrigues Lima, Francisco Nunes de Sousa Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.