The History of Mathematics and Interdisciplinarity in playful pedagogical activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4458

Keywords:

History of Mathematics, Interdisciplinarity, Eurocentrism

Abstract

This article refers to an excerpt from the Master's dissertation “The History of Mathematics: Interdisciplinarity and Playful-Pedagogical Learning in Mathematics”, defended in the PPGECM - Program of UEPB in 2019. Our objective was to analyze how the use of activities of interdisciplinary and ludic-pedagogical nature, from the History of Mathematics can contribute to the improvement of learning in Mathematics. The research carried out was of a qualitative approach whose focus is the individual with all his complexity and his insertion with the socio-cultural environment. For its development we use as an instrument of analysis: interviews, questionnaires and filming. The practice of Interdisciplinarity and the History of Mathematics begins to emerge even though timidly in the classroom and that the use of legends of a historical character, associated with playfulness, could promote a greater Motivation in the learning of Mathematics, collaborating in overcoming a Eurocentric vision of this science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Aparecida Enes Ribeiro, URCA- Universidade Regional do Cariri

Graduada em Ciências e Matemática pela FAFI-Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Sorocaba, Mestre em Educação Matemática pelo PPGCEM -UEPB, Campina Grande-PB, Professora Substituta do Departamento de Matemática da Unidade Descentralizada de Campos Sales -URCA.

References

ARAÚJO, A. de A.; SOARES, E. L. R. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628.

BEZERRA, N. P. X.; VELOZO, A. P.; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323917, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3917.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: matemática. Brasília: MEC/SEB 1999.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática Crítica, da teoria à prática. 23. Ed. Campinas, São Paulo, Papiros, 2012.

FAZENDA, I.C. Interdisciplinaridade: História, Teoria e pesquisa. 2 ed. Campinas, Papirus, 1995.

FAZENDA, I. C. A. O que é interdisciplinaridade? São Paulo, Cortez. 2008.

FREIRE. P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

MACHADO, N. J. Matemática e Língua Materna, análise de uma impregnação mútua. 6 ed. São Paulo, Cortez, 2011.

MENDES, I. A. História da matemática no Ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo. Editora Livraria da Física, 2015.

TAHAN, M. O Homem que calculava. 29. Ed. Record. Rio de Janeiro. 1985.

TOMAZ, V.S. DAVID, M.M. Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. 2. ed. Autêntica Editora. Belo Horizonte. 2012.

Published

2021-02-18

How to Cite

RIBEIRO, D. A. E. The History of Mathematics and Interdisciplinarity in playful pedagogical activities. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324458, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4458. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4458. Acesso em: 3 jul. 2024.