The History of Mathematics and Interdisciplinarity in playful pedagogical activities
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4458Keywords:
History of Mathematics, Interdisciplinarity, EurocentrismAbstract
This article refers to an excerpt from the Master's dissertation “The History of Mathematics: Interdisciplinarity and Playful-Pedagogical Learning in Mathematics”, defended in the PPGECM - Program of UEPB in 2019. Our objective was to analyze how the use of activities of interdisciplinary and ludic-pedagogical nature, from the History of Mathematics can contribute to the improvement of learning in Mathematics. The research carried out was of a qualitative approach whose focus is the individual with all his complexity and his insertion with the socio-cultural environment. For its development we use as an instrument of analysis: interviews, questionnaires and filming. The practice of Interdisciplinarity and the History of Mathematics begins to emerge even though timidly in the classroom and that the use of legends of a historical character, associated with playfulness, could promote a greater Motivation in the learning of Mathematics, collaborating in overcoming a Eurocentric vision of this science.
Downloads
References
ARAÚJO, A. de A.; SOARES, E. L. R. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628.
BEZERRA, N. P. X.; VELOZO, A. P.; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323917, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3917.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: matemática. Brasília: MEC/SEB 1999.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática Crítica, da teoria à prática. 23. Ed. Campinas, São Paulo, Papiros, 2012.
FAZENDA, I.C. Interdisciplinaridade: História, Teoria e pesquisa. 2 ed. Campinas, Papirus, 1995.
FAZENDA, I. C. A. O que é interdisciplinaridade? São Paulo, Cortez. 2008.
FREIRE. P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
MACHADO, N. J. Matemática e Língua Materna, análise de uma impregnação mútua. 6 ed. São Paulo, Cortez, 2011.
MENDES, I. A. História da matemática no Ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo. Editora Livraria da Física, 2015.
TAHAN, M. O Homem que calculava. 29. Ed. Record. Rio de Janeiro. 1985.
TOMAZ, V.S. DAVID, M.M. Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. 2. ed. Autêntica Editora. Belo Horizonte. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Denise Aparecida Enes Ribeiro (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.