The initiation to teaching in the formation of Chemistry teachers

a look at PIBID from scholarship students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4046

Keywords:

Teacher training, Initiation to teaching, Chemistry teacher education

Abstract

This study focuses on the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) in the context of the training of Chemistry teachers. Although it does not include all students in teacher education courses, the program has its value in fostering the approach of higher education institutions to basic education schools. In this sense, we aim to analyze the perceptions of scholarship holders of a Chemistry subproject of a Federal Institution of Higher Education, located in the interior of Ceará, regarding the contributions of the program to their initial formation. The data were generated with the application of a semi-structured questionnaire, analyzed based on the meaning of the answers. The impacts of the program for the training of future Chemistry teachers are revealed as they are inserted in the school space that requires them to develop skills to deal with the dynamics of teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Karisson Chagas Lima, Escola de Ensino Médio em Tempo Integral Josefa Alves Bezerra

Licenciado em Química (IFCE), especialista em Educação Profissional e Tecnológica (IFCE), professor da EEMTI Josefa Alves Bezerra (SEDUC/CE).

Francisco Nunes de Sousa Moura, Universidade Estadual do Ceará

Licenciado em Ciências Biológicas (UECE) e mestre em Educação Brasileira (UFC). Professor colaborador do projeto de extensão Crateús com Ciência: construindo cidadãos cientistas, vinculado à UECE, e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI/UFC).

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Regional do Cariri

Licenciado em Química (IFCE), especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFC), mestre em Educação Brasileira (UFC). Professor do Departamento de Química Biológica da Universidade Regional do Cariri (URCA) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI/UFC).

References

ANDRÉ, Marli. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, 2012.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 2/2020. Disponível em: https://capes.gov.br/images/novo_portal/editais/editais/06012019-EDITAL-2-2020-PIBID.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.

BRASIL. Decreto n. 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2010/Decreto/D7219.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%207.219%2C%20DE%2024,vista%20o%20disposto%20no%20art. Acesso em: 10 set. 2020.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20112014/2013/Lei/L12796.htm#:~:text=Altera%20a%20Lei%20n%C2%BA%209.394,educa%C3%A7%C3%A3o%20e%20dar%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 10 set. 2020.

DEMARI, Jennifer; SALGADO, Tania Denise Miskinis. A influência do PIBID/Química da UFRGS sobre o desempenho escolar de alunos de ensino médio. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 157-166, 2016.

GATTI, Bernardete Angelina. Os professores e suas identidades: o desvelamento da heterogeneidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 98, p. 85-90, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo - SP: Atlas, 2019.

GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no ensino de Química: caminhos e descaminhos ruma à aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 198-202, ago. 2009.

MACENO, Nicole Glock; GUIMARÃES, Orliney Maciel. A inovação na área de Educação Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 48-56, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MYNAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, Método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOURA, Francisco Nunes de Sousa; PAIVA, Aparecida Barbosa de; SUDÉRIO, Fabrício Bonfim. Relato de experiências exitosas em subprojetos do PIBID desenvolvidos em Crateús-CE. Educere Et Educare, Cascavel, v. 13, n. 25, p. 1-14, 2017.

NORONHA, Gessica Nunes; NORONHA, Arimate Alves; ABREU, Mariana Cristina Alves de. Relato de vivências no PIBID: aproximações da construção docente. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3748 Acesso em: 09 set. 2020.

OLABUENAGA, José Ignacio Ruiz; ISPIZUA, María Antonia. La descodificación de la vida cotidiana: métodos de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto, 1989.

PAREDES, Giuliana Gionna Olivi; GUIMARÃES, Orliney Maciel. Compreensões e significados sobre o PIBID para a melhoria da formação de professores de biologia, física e química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 266-277, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, e240001, p. 1-20, 2019.

ROSSI, Adriana Vitorino. O PIBID e a licenciatura em Química num contexto institucional de pesquisa Química destacada: cenário, dificuldades e perspectivas. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 4, p. 255-263, 2013.

SANTOS, Maria Adriana Borges do; FERREIRA, Heraldo Simões; SIMÕES, Luiza Lúlia Feitosa. Saberes da docência aprendidos no PIBID: um estudo de caso com professores supervisores de Educação Física. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 104-120, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/103 Acesso em: 10 set. 2020.

SILVA, Fabrício Oliveira da; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Narrativas de si na iniciação à docência: o PIBID como espaço e tempo formativos. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 57-74, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/270 Acesso em: 10 set. 2020.

SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; CARNEIRO, Claudia Christina Bravo e Sá. A Licenciatura em Química como espelhamento do Bacharelado e a desprofissionalização docente em pauta: um olhar sobre pesquisas de pós-graduação através do estado da questão. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 438-454, 2020.

SILVA, Wanderson Diogo Andrade da. História e memória do curso de licenciatura em Química da Universidade Federal do Ceará (1995-2019): entre concepções e identidades curriculares. 2020. 265f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, 2000.

Published

2020-10-09

How to Cite

LIMA, F. K. C.; MOURA, F. N. de S.; SILVA, W. D. A. da. The initiation to teaching in the formation of Chemistry teachers: a look at PIBID from scholarship students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e314046, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.4046. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4046. Acesso em: 21 nov. 2024.